تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۴۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
زمزمه های 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی و 'باراک اوباما' رییس جمهور آمریکا در هاوایی در میان انتقادات تند 'ماهاتیر محمد' از سیاست های نجیب محفل تعطیلات کریسمس مردم مالزی شد.
تدبیر24: نخست وزیر مالزی در میان انتقادات سیاستمداران این کشور به ویژه ماهاتیر محمد از سیاست های نجیب برای تعطیلات کریسمس به هاوایی سفر کرده و در کنار اوباما قرار گرفته تا گفت وگوهایی خارج از چارچوب دیدارهای دیپلماتیک داشته باشند.

اوباما اردیبهشت ماه امسال از مالزی دیدار کرد. این نخستین سفر یک رییس جمهور آمریکا به مالزی از زمان دیدار 'لیندون جانسون' در سال 1966 میلادی بود.

حال نجیب نتوانست به واشنگتن سفر کند، اما به جزیره هاوایی رفت، جایی که اوباما برای تعطیلات کریسمس در آن مستقر شده و روز چهارشنبه در زمین گلف ضمن رقابت به دنبال افزایش رفاقت های کاخ سفید و پوتراجایا بودند، سیاستی که کهنه کاران عرصه سیاست مالزی چندان از آن استقبال نمی کنند و آن را بر نمی تابند.

دیدار غیررسمی رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر مالزی در مقر تفنگداران آمریکا در هاوایی انجام شد. مقر فرماندهی تفنگداران پاسیفیک آمریکا در کمپ اسمت در ایالت هاوایی است و ماموریت آن دخالت نظامیان آمریکا در امور آسیا پاسیفیک است.

سیاسیون مالزی معتقدند نقش آمریکا در مالزی در دولت نجیب تون رزاق بر عکس 22 سال حاکمیت ماهاتیر پررنگ تر می شود، هر چند نخست وزیر مالزی معتقد است 'پوتراجایا سیاست خارجی خود را دارد و آمریکا نقش تعیین کننده ای در سیاست خارجی پوتراجایا ندارد'.

ماهاتیر از مخالفان سرسخت آمریکا بود، اما دولت کنونی این کشور در جهت بهبود مناسبات با کاخ سفید قدم برداشته است.

تحلیلگران منطقه معتقدند مالزی از نظر اقتصادی برای روابط با چین اهمیت خاصی قائل است، اما از نظر نظامی توجه شایانی به آمریکا دارد.

طرح همکاری فرا- اقیانوسیه ای موسوم به پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک نیز از محورهایی است که نجیب با فشار آمریکا به دنبال امضای آن است، اما مخالفان زیادی در مالزی دارد.

'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی بر این باور است که این کشور نیازی به پیوستن به این پیمان ندارد و معتقد است به محض امضای این پیمان همکاری، بازار مالزی بازتر خواهد شد و این امر به نفع مردم نیست.

از سوی دیگر ضعف مدیریتی مالزی به ویژه در عرصه هوایی که امسال به طور جدی مورد آزمایش قرار گرفت، این کشور را بر آن داشت تا با اذعان به این ضعف دست به دامان قدرت های دیگر از جمله آمریکا شود، هر چند این مساله به مذاق مخالفان دولت نجیب از حزب حاکم 'آمنو' خوش نیامد.

علاوه بر دو بحران هوایی ام.اچ 370 و ام.اچ 17 امسال مالزی که در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است، افزایش چالش های دریای چین جنوبی از یک سو، نگرانی های امنیتی در مالزی از سوی دیگر و حضور افراط گرایان مالزیایی در کنار گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، مقامات پوتراجایا را بر آن داشت تا به جای یاری جستن از توان داخلی برای برون رفت از شرایط موجود دست به دامان قدرت هایی همچون آمریکا شوند.

اما ماهاتیر محمد که مشاهده کرد هنوز مشکل قبلی حل نشده مشکل دیگری گریبانگیر دولت نجیب تون رزاق را می گیرد و این دولت توان مدیریت حل این بحران ها را ندارد با انتقادهای گسترده در نهایت خواستار استعفای نجیب شد.

نخست وزیر مالزی که تاکنون در راستای انتقادات مخالفان قدمی بر نداشته و سال جدید میلادی را نیز به گفته کارشناسان با بحران اقتصادی ناشی از قیمت جهانی نفت، کسری بودجه، افزایش تورم پیش بینی شده در سال 2015 و افزایش بدهی دولت به سرمایه گذاران و مردم به بانک ها آغاز می کند، در زمزمه های غیردیپلماتیک با اوباما چگونه می تواند از بحران ها دست به گریبان مالزی خارج شود.

آیا بازی نجیب و اوباما با دو مشاور ارشد رییس جمهور آمریکا در زمین گلف در هاوایی برای نخست وزیر مالزی راهگشا است؟
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها