بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۴۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
عملیات جستجوی دریایی و هوایی صبح روز دوشنبه برای یافتن هواپیمای ناپدیدشده ایرآسیا که روز گذشته با 162 سرنشین برفراز دریای جاوه اندونزی ناپدید شد، از سرگرفته شد.
تدبیر24: عملیات جستجو که از شب گذشته به دلیل تاریکی هوا متوقف شده بود، از ساعت شش صبح به وقت محلی اندونزی بار دیگر آغاز شد. تمرکز این عملیات بیشتر در شرق جزیره 'بلیتونگ' است، اما برخی رسانه ها با توجه به اطلاعات ماهیگیران اعلام کردند هواپیما احتمال دارد در قعر دریا باشد.

کشتی ها و هواپیماهای سنگاپور و مالزی نیز قرار است امروز به این عملیات جستجو بپیوندند و اندونزی را در عملیات جستجو یاری دهند تا قعر دریا را نیز مورد کنکاش و جستجو قرار دهند.

هواپیمای ایرباس A320-200 که صبح روز گذشته در مسیر 'سورابایا' به سنگاپور پرواز می کرد پس از آنکه خدمه هواپیما به دلیل آب و هوا طوفانی درخواست تغییر مسیر دادند، در شرق جاوا اندونزی ناپدید شد.

آژانس ملی نجات و امداد اندونزی احتمال زیادی داده است این هواپیما در 'قعر دریا' باشد و معتقد است در این صورت امدادگران و عملیات جستجو با چالش بزرگ همراه خواهدبود.

آب های دریای جاوه که احتمال داده می شود هواپیمای ایرآسیا در آنجا سقوط کرده باشد، بخشی از آب های غرب اقیانوس آرام در بین جزایر جاوه و بورنئو است. گستره شرقی -غربی دریای جاوه حدود یکهزار و 450 کیلومتر و گستره شمالی - جنوبی آن حدود 420 کیلومتر است و مساحت آن به 433 هزار کیلومتر مربع می رسد. دریای جاوه دریایی کم عمقی است و متوسط ژرفای آن به 46 متر می رسد.

'تونی فرناندز' مدیر عامل ایرآسیا نیز روز گذشته از مقر این شرکت در مالزی به شهر 'سورابایا' اندونزی رفت و تاکید کرد که با این سانحه هوایی 'باورنکردنی درهم شکسته' است.

عملیات جستجو اکنون با مدیریت اندونزی و با 12 فروند کشتی، سه بالگرد و پنج هواپیما بار دیگر شروع شده است. دو فروند هواپیمای 'سی 130' مالزی که دو سانحه هوایی تلخ دیگر را در سال جاری میلادی تجربه کرده و اکنون درگیر بحران سیل این کشور است که 160 هزار آواره و 10 کشته به همراه داشته است نیز در عملیات جستجو مشارکت دارند.

سنگاپور نیز با چند هواپیما و سه کشتی در عملیات حضور دارد.

گفته می شود داده های راداری نشان می دهد هواپیمای ایرآسیا با سرعت 353 گره پرواز می کرده که 100 گره کمتر از سرعتی است که باید با آن پرواز می کرد.

برخی کارشناسان احتمال می دهند خلبان ها به علت تشکیل یخ در 'لوله پیتو' هواپیما، توانایی سنجش سرعت را از دست داده باشند و مشکل هواپیمای ایرفرانس که سال 2009 بر فراز اقیانوس اطلس سقوط کرد، در این هواپیما نیز بروز کرده باشد.

به هر شکل این سومین بحران هوایی سال 2014 مالزی و خونین ترین سال برای خطوط هوایی این کشور جنوب شرق آسیا است.

خطوط هوایی مالزی اوایل سال جاری میلادی (17 اسفند 92) را با ناپدید شدن پرواز 'ام.اچ 370' در مسیر کوالالامپور - پکن آغاز کرد که براثر آن 239 سرنشین هواپیما ناپدید شدند که تاکنون هیچ اثری از آنها به دست نیامده است.

132 روز پس از ناپدیدشدن این هواپیمای مالزی، در 17 ژوییه (26 تیر 93) نیز یک فروند بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی با شماره پرواز 'ام.اچ 17' در اوکراین و نزدیکی مرز روسیه سرنگون شد و 298 سرنشین آن کشته شدند.

به نوشته تارنمای روزنامه 'جاکارتا گلوب'، اندونزی پنج فروند هواپیما از جمله دو فروند هواپیمای 'سی 130' برای عملیات جستجوی روز دوشنبه اعزام کرده است.

از سوی دیگر شبکه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا به نقل از ارتش این کشور گزارش داد به عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای مسافربری 'ایرآسیا' در اندونزی پیوسته است.

استرالیا برای این عملیات جستجو، هواپیمای اوریون با قابلیت جستجو و نجات و حمل رادار تجسس مادون قرمز و سنسور الکترو نوری اعزام کرده است.

نیروی دریایی هند نیز آمادگی خود را برای شرکت در عملیات جستجوی به منظور یافتن هواپیمای ناپدیدشده شرکت ایرآسیا، اعلام کرد.

این ایرباس با شماره پرواز 8501 ساعت پنج و 35 دقیقه به وقت محلی اندونزی (دو و پنج دقیقه بامداد به وقت تهران) با 155 مسافر و هفت خدمه از فرودگاه بین المللی 'یواندا' شهر 'سورابایا' اندونزی به پرواز در آمد و 42 دقیقه بعد ارتباط آن با مرکز کنترل ترافیک هوایی اندونزی قطع شد.

این هواپیما 149 مسافر اندونزیایی، سه شهروند کره جنوبی، یک سنگاپوری، یک مالزیایی و یک انگلیسی را از اندونزی به سنگاپور انتقال می داد.

خدمه پرواز هواپیمای 'ایرآسیا' نیز یک نفر فرانسوی و شش نفر اندونزیایی بودند.

سهام شرکت 'ایرآسیا' پس از ناپدید شدن روز گذشته پرواز 8501 دستکم 12.9 درصد در بازار سهام سقوط کرد و به هر سهم 2.56 رینگیت (حدود 25 هزار ریال) رسید که از 28 نوامبر سال جاری میلادی بی سابقه است.

سهام ایرآسیا در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته 21.4 درصد رشد کرده بود.

49 درصد از سهام ایراسیا اندونزی وابسته به ایرآسیا مالزی است و بقیه را سهامداران داخلی خریداری کرده اند. این شرکت به صورت شبکه ای عمل می کند و در تایلند، فیلیپین و هند نیز فعال است.

'ایرآسیا' یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت است که به اکثر کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن پرواز دارد و به وسیله 'تونی فرناندز' مالزیایی – انگلیسی راه اندازی و مدیریت می شود.

این شرکت هواپیمایی سال 1993 میلادی راه اندازی شد و سال 1996 میلادی عملیات پروازی خود را آغاز کرد و اکنون 10 هزار کارمند دارد.

مرکز اصلی پروازی این شرکت هواپیمایی فرودگاه دوم بین المللی کوالالامپور مالزی است و با بیش از 170 فروند هواپیما به 121 مقصد پرواز دارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها