بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
حسن روحانی در یک ماه و اندی که قبای ریاست جمهوری پوشیده دو سفر مهم خارجی انجام داده که در سفر دومش اتفاقی رخ داد که در پس از انقلاب بی سابقه بوده است. تماس اوباما رئیس جمهور آمریکا با روحانی اولین تماس روسای جمهور آمریکا و ایران پس از انقلاب بود او در روزهای آینده هم احتمالا سفر مهمی پیش رو خواهد داشت.
تدبیر24: رئیس جمهور که بخش زیادی از تمرکز خود را بر ترمیم روابط ایران با کشورهایی گذاشته تا از مسیر سیاست خارجی پلی به بهبود وضعیت معیشتی مردم در داخل بزند، بعد از حضور در اجلاس شانگهای و اجلاس سالیانه سازمان ملل ممکن است دهه سوم مهرماه به عربستان سعودی برود. شواهد و قرائن نشان می دهد روحانی کمر به بهبود روابط با این کشور عربی که به گفته خودش رابطه نزدیک منطقه‌ای،  فرهنگی و تاریخی با آن داریم بسته است.

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد روابط ایران با عربستان تقریبا در حالت تخاصم قرار گرفت به نحوی که از نتایج آن همدستی عربستان با آمریکا در طرح سناریویی ضد ایرانی – ماجرای ساختگی ترور سفیر عربستان در واشنگتن- و اعدام ایرانیانی که در عربستان اسیر بودند، بود. پادشاه عربستان اما بنا به روابط نزدیکی که با آیت الله هاشمی دارد و بنا به سفرهایی که حسن روحانی در دوره آیت الله هاشمی به این کشور داشته است از اولین کشورهایی بود که پیام انتخابات ایران را شنید و انتخاب رئیس جمهور ایران را به وی تبریک گفت. بعدها حسن روحانی در جمع مسئولان حج به این پیام اشاره کرد و گفت که من و پادشاه عربستان هر دوطرف علاقه مند هستيم که در جهت تامين منافع دوجانبه و جهان اسلام تنش هاي جزيي را از سر راه برداريم.


روحانی که در سخنانش گفته است مفتخر است اولین تفاهم‌نامه امنیتی بین ایران و عربستان سعودی از طرف ایران با امضای او بوده است در نخستین نشست خبری اش هم  بر بهبود روابط با عربستان سعودی تاکید کرد. آنجا که گفت:  اولویت دولت در سیاست خارجی روابط دوستانه و نزدیک باهمه همسایگان خواهد بود، ما با کشورهای جنوب خلیج فارس همسایه و با عربستان هم برادر هستیم و قبله‌گاه مسلمانان در آن کشور است و ما رابطه بسیار نزدیک منطقه‌ای فرهنگی و تاریخی داریم و صدها ایرانی در سال برای زیارت خانه خدا به آن کشور سفر می‌کنند و اتباع سعودی هم به ایران سفر می‌کنند. خوشحالم که اولین تفاهم‌نامه امنیتی بین ایران و عربستان سعودی از طرف ایران با امضای بنده بود. ان‌شالله در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان بویژه با عربستان خواهیم داشت.

چند روزی قبل از سفر نیویورک، خبر رسید که روحانی از سوی پادشاه عربستان به سفرحج دعوت شده است. این خبر را شبکه المیادین اعلام کرد و نوشت که عبدالله بن  عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از رئیس جمهوری ایران برای حضور در موسم حج دعوت به عمل آورده و حجت الاسلام حسن روحانی نیز این دعوت را پذیرفته است.سازمان حج و زیارت، هم اعلام کرد که «در صورتی‌ که خبر مذکور از سوی دفتر رییس‌جمهور محترم اعلام شود، بدیهی است این سازمان براساس مأموریت تعریف‌شده‌ خود و با هماهنگی دفتر ریاست محترم جمهوری اقدامات لازم را انجام خواهد داد».

خبر سفر روحانی به عربستان در سایه اخباری که از نیویورک به گوش می رسید گم شد اما امیرعبدالهیان معاون وزیر خارجه در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه العالم پخش می شد بار دیگر از احتمال انجام این سفر سخن به میان آورد و گفت که در گفت وگوهایمان با عربستان بر این موضوع تاکید می کنیم که ایران و عربستان دو کشور مهم و دو بازیگر اساسی در منطقه هستند و تعامل، همکاری و همفکری ما می تواند به حل بخش عمده ای از معضلات منطقه و حتی جهان اسلام کمک کند. دکتر روحانی به مناسبت روز ملی عربستان پیام تبریکی به پادشاه این کشور ارسال کرد، جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای ولیعهد عربستان و ظریف برای همتای سعودی خود پیام تبریک فرستاد. تهران از هرگونه ابتکار عمل، گفت وگو و همکاری که باعث تقویت رابطه بین ایران و عربستان شود، استقبال می کند.

رئیس جمهور کنونی ایران در سال 84 در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفری به ریاض با ملک عبدالله پادشاه این کشور دیدار کرده و چهره ناشناخته ای برای مقامات این کشور نیست. او پیش تر سفری به ریاض داشت و با مقامات این کشور دیدار کرده است. اهتمام جدی او برای ترمیم روابط با کشورهایی که در سال های گذشته در فضای سوتفاهم علیه ایران قرار گرفته اند، سفر او به عربستان را قریب الوقوع کرده است. اگر روحانی دهه سوم مهر به سفر حج برود، در همان ایام محمد جواد ظریف وزیر خارجه او احتمالا در ژنو حضور دارد تا مذاکرات هسته ای را به سرانجام برساند. مذاکرات هسته ای 23 مهر برگزار می شود.
مجله مهر
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها