بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۴۴۵۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
دكتر نعمت احمدي حقوقدان
اگر استنباط منتقدين بر اساس اين پيشداوري است كه به هر حال مجلس نهم كه اصولا از دل همين مردم بيرون آمده است به همه‌پرسي و نظر خواهي از همين مردم راي منفي مي‌دهد و . . .
تدبیر24: در پاسخ به واكنشهاي تند و شتابزده عده‌اي به سخنان رئيس‌جمهور در اولين كنفرانس اقتصاد ايران پيرامون برگزاري همه‌پرسي در كشور بايد گفت كه رئيس‌جمهور در آنجا گفته‌اند «خوب است بعد از 36 سال یک بار هم که شده این اصل قانون اساسی را اجرا کنیم و برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای آنکه قانونی در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه را مستقیم به آرای مردم و همه‌پرسی بگذاریم » و اين جملات هيچ گونه بار غلط يا منفي حقوقي ندارند. چرا كه بنا به اظهارات واكنش دهندگان شتابزده نسبت به اين سخنان روشن رئيس‌جمهور می‌گویند: «دكتر روحاني در مقام يك حقوقدان از آنجا كه اطلاعي از قانون ندارند تفاوت ميان همه‌پرسي تقنيني كه بايد از طريق دولت به نمايندگان پيشنهاد شود و به موضوعات مورد نظر رئيس‌جمهور نيز مربوط است را با رفراندوم اساسي كه تنها در مورد تغيير مفاد قانون اساسي صادق است و با طي مراحلي مي تواند بدون نظر مجلس صورت بپذيرد را نمي‌دانند!»  سپس اين منتقدان استدلال كرده‌اند كه «بدين ترتيب رئيس‌جمهور نمي‌تواند مجلس را دور بزند.» سوالي كه در پي اين واكنش پيش مي‌آيد اين است كه اولا در كجاي اين صحبت رئيس‌جمهور از دور زدن مجلس سخن به ميان آمده است؟ و ثانيا چگونه برداشت كرده‌اند كه منظور رئيس‌جمهور اين بوده كه دولت قصد دارد راسا اقدام به برگزاري همه‌پرسي عمومي در مورد مسائل ذكر شده كند. دكتر روحاني به خوبي آگاهند كه بر اساس اصل59 قانون اساسي در خصوص همه‌پرسي راي دو سوم از نمايندگان مجلس مورد نياز است و اتفاقا به همين دليل نيز هيچ اشاره‌اي به اقدام يكجانبه دولت نكرده‌اند. ايشان تنها به راكد ماندن بخشي از ظرفيتهاي قانون اساسي اشاره داشته‌اند و در قالب يك توصيه به همه قوا و ارگانهاي ذيربط يادآوري كرده‌اند كه در مقاطع حساس و چالشهاي بنيادين ميان قوا مي‌توان از آراي عمومي نيز بهره گرفت. حال اگر استنباط منتقدين بر اساس اين پيشداوري است كه به هر حال مجلس نهم كه اصولا از دل همين مردم بيرون آمده است به همه‌پرسي و نظر خواهي از همين مردم راي منفي مي‌دهد و مانع اجرايي شدن اين پيشنهاد رئيس قوه مجريه كه وي نيز با آراي همين مردم انتخاب شده است خواهند شد بحث ديگري است. اما نهايتا منتقدين بايد بدانند كه مجلس دهم نيز در راه است و اين پيشنهاد مي‌تواند در قالب مجلس آينده نيز پيگيري شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
1
آفرین به استدلال نعمت احمدی مقاله بسیار خوبی بود.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها