بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۴۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
تخریب حدود 200 مغازه از معروف ترین مرکز خرید و فروش گوشی تلفن همراه در قلب پایتخت واکنش های زیادی را به دنبال داشت؛ چه اینکه اگرچه حکم قانونی آن پیش تر صادر شده و کسبه در جریان آن بودند اما به هر حال اجرای حکم در ساعات اولیه بامداد جمعه و در میان تجمع کسبه و در مقابل چشمان گریان فروشندگان جو ملتهبی را ایجاد کرد که با گذشت چند روز واکنش ها به آن ادامه دارد.
تدبیر24: تخریب حدود 200 مغازه از معروف ترین مرکز خرید و فروش گوشی تلفن همراه در قلب پایتخت واکنش های زیادی را به دنبال داشت؛ چه اینکه اگرچه حکم قانونی آن پیش تر صادر شده و کسبه در جریان آن بودند اما به هر حال اجرای حکم در ساعات اولیه بامداد جمعه و در میان تجمع کسبه و در مقابل چشمان گریان فروشندگان جو ملتهبی را ایجاد کرد که با گذشت چند روز واکنش ها به آن ادامه دارد.

ماموران شهرداری تهران با استفاده از کلنگ و پُتک و دستگاه های بُرش آهن حدود 200 مغازه مجتمع تجاری علاءالدین تهران در طبقات منفی سه و هفتم که گفته می شود به صورت غیرقانونی احداث شده اند را با حکم کمیسیون ماده 100 شهرداری تخریب کردند. این در حالی است که به گفته برخی کسبه، مالک پاساژ درخصوص عدم تخریب طبقه هفتم به آنها اطمینان داده بود و این افراد نیز با اعتماد به مالک پاساژ، مبالغ کلانی را در ازای گرفتن مغازه بدون هیچ مدرک قانونی مالکیت پرداخت کرده اند.

طبعا آنچه در این میان افکار عمومی را درگیر می گند این است که چطور ممکن است مجتمعی با این عریض و طویلی و این حجم از مراجعات روزانه و معاملات کلان بتواند بدون داشتن هیچ رانت و تنها در یک شرایط عادی اقدام به چنین تخلف گسترده ای کند و دست به ساخت غیرقانونی طبقه هفتم پاساژ و تبدیل طبقی منفی سه از پارکینگ به مغازه و فروش آن بزند و نظارت شدید شهرداری بر هر گونه ساخت و ساز در تهران در مورد آن اعمال نشود.

در حالی که اگر شما در ملک شخصی خود نه برای اضافه کردن یک طبقه بلکه برای انجام تعمیرات و اصلاحات جزیی اقدام کنید قطعا در اسرع وقت ماموران شهرداری برای یادآوری نکات قانونی در این زمینه، لزوم اخذ مجوزهای لازم و جلوگیری از تخلفات احتمالی سر می رسند.

این موضوعی بود که محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه هم در نشست خبری دوشنبه خود به آن اشاره کرده و گفته درباره این که فسادی صورت گرفته یا نه نمی توان اظهارنظر کرد؛ زیرا قوه قضائیه فعلاً به این موضوع ورود پیدا نکرده، اما این بحث قابل توجه است که این ملک مورد توجه مسئولین بوده چطور مورد ساخت و ساز قرار گرفته تا بعداً نیاز به تخریب آن باشد.

البته گفته رییس مرکز ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری تهران مبنی بر برخورد قاطع با تخلفات ساختمانی سطح پایتخت این امیدواری را ایجاد می کند که شاید شهرداری تهران بنا دارد در فضایی غیر انتخاباتی و غیر سیاسی جلوی سوءاستفاده ها و تضیییع حقوق مردم را بگیرد و در این زمینه از برخورد با مدیران ارشد و مدیران متخلف دستگاه های مربوطه ابایی ندارد.

پربازدیدترین مرکز خرید در ایران!

پاساژ علاء الدین در تهران که ساخت آن از سال 74 آغاز شده و 4 سال بعد به اتمام رسیده، یک مجتمع تجاری خرید و فروش موبایل و لوازم دیجیتال واقع در تقاطع خیابانهای جمهوری اسلامی و حافظ است که توسط رضا علاءالدین تاسیس شده و 1100 فروشگاه دارد.

بر اساس اخبار منتشره روزانه حدود 30 هزار نفر به این پاساژ مراجعه می کنند و جمعیت مراجعه کننده ساعتی 6000 هزار نفر تخمین زده می شود. بنابراین از این مجتمع می توان به عنوان یکی از پربازدیدترین مراکز خرید در ایران نام برد.

گفته می شود 1100 مغازه این پاساژ عمدتا اجاره ای و فاقد مالکیت هستند چرا که مالک این مرکز(رضا علاالدین) خریدار و فروشنده اصلی به هیچ کس «مالکیت» واگذار نکرده و همه سرقفلی نشین او هستند.

عدم واگذاری مالکیت مغازه های پاساژ علاء الدین به کسبه باعث شده مالک اصلی -رضا علاالدین- که کسبه از او با عنوان «حاجی» یا «حاجی علاءالدین» نام می برند بتواند در مواقع لازم ابتکار عمل را به دست بگیرد و به نوعی این مجتمع را راهبری کند.

از جمله اقدامات او سرکوب کردن اعتراضات برخی فروشندگان این مرکز بود. آنها با خاموش کردن نیم ساعته برق مغازه خود نسبت به دریافت اجاره سنگین اعتراض کردند اما صاحب پاساژ با بیرون انداختن دو مغازه دار مبتکر این اعتراض به آن خاتمه داد.

چندی پیش خبری در مورد گران ترین مغازه و بزرگ ترین مغازه علاءالدین با متراژحدود 75 متر خبری منتشر و گفته شد که این مغازه به قیمت ماهی 110 میلیون تومان اجاره داده شده.

البته صحبت از گستردگی مراجعات به این مرکز خرید به معنای رضایت عمومی از خرید و فروش ها در این مرکز نیست بلکه بسیاری از خریداران موبایل از انواع تقلب های رایج در پاساژ علاالدین از جمله فروش گوشی کارکرده بجای نو، کلاه برداری به بهانه لوازم جانبی موبایل، ابهام در گارانتی، گرانفروشی و ... می گویند.

با این وجود روزنامه اعتماد در گزارشی از اعداد و ارقام نجومی درباره پاساژ علاءالدین خبر داده که بر این اساس ارزش اقتصادی بازار علاءالدین بیش از 1800 میلیارد تومان است، گردش مالی برخی مغازه های پاساژ به دو میلیارد تومان در روز می رسد، گردش مالی متوسط هر طبقه علاءالدین یک میلیارد و 100 میلیون تومان و گردش مالی روزانه کل مغازه های پاساژ علاءالدین به طور متوسط حداقل 11 میلیارد تومان در روز است.

در همین رابطه سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در مورد پاساژ علاء الدین از قبل به مالکین و کسبه اطلاع رسانی شده بود، بر لزوم پیگیری و برخورد با متخلفین در درون مجموعه شهرداری تهران تاکید کرده و گفت که جبران خسارت کسبه زیان دیده این مجموعه باید توسط متخلف اصلی صورت گیرد.

حالا افکارعمومی منتظرند تا همانطور که در تخریب بخش های غیر قانونی مجتمع علاءالدین به شکل ضربتی برخورد شد و شاخ غول علاءالدین شکست، مصداق این برخورد قاطع با فساد و تخلف و بی قانونی را در مجموعه شهرداری تهران هم ببینند.

منبع/ پارسینه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها