بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۴۵۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
آیین گرامیداشت شصتمین سالگرد تأسیس انتشارات علمی و فرهنگی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و جمعی از نویسندگان، مترجمان و فعالان فرهنگی برگزار شد.
تدبیر24: دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم، نویسندگان، ویراستاران و مترجمان را بخشی از حافظه جمعی کشور دانست و گفت: من به عنوان یک خدمتگزار در دولت تدبیر و امید عرض ادب دولت را خدمت شما تقدیم می کنم. دست شما را به گرمی می فشارم و امیدوارم امشب در 60 سالگی انتشاراتی که متعلق به خود شماست این قدردانی را از سوی دولت بپذیرید.
وی با اشاره به جمله کینز مبنی بر اینکه سیاستمداران رفتنی هستند و فرهنگ سازان ماندگارند، تاکید کرد: شما در این سرزمین ماندنی هستید و اگر امروز ما به درستی کار کنیم، بخشی از آموزه های بین نسلی ما ماندگار می شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز در جامعه علاوه بر فقرهای اقتصادی معمول در زمینه های آموزشی، درمان، مسکن و ... فقر مهمی وجود دارد، گفت: دو فقر فرهنگی و اخلاقی را در جامعه مان ندیده ایم و با افول کتابخوانی این امر رو به فزونی است.
ربیعی در ادامه با تاکید بر تاثیرگذاری متقابل حوزه اجتماعی و فرهنگی بر یکدیگر یادآور شد: اصرار کردم که صد در صد سهام انتشارات علمی و فرهنگی را بخرند چون ارزش و اهمیت این کار را می دانستم.
او انتشارات علمی و فرهنگی را به مثابه سیاست ساز فرهنگی در 60 سال گذشته دانست و بیان کرد: انتظار داریم آن را از سیاست زدگی دور کنیم و فرهنگ به مثابه فرهنگ را بر آن حاکم کنیم. انتشارات باید مرکز گفت و گوی اندیشمندان و پیشبرنده فرهنگ گفت و گو شود.
ربیعی افزود: آنچه جامعه از آن رنج می برد فقدان گفت و گو است. حتی مهم ترین نهاد یعنی نهاد خانواده نیز از آن محروم است. انتشارات به مثابه حامی اقتصادی اندیشه ورزان باید عمل کند. همیشه اندیشه ورزان در بدترین شرایط مالی به سر برده اند و باید صدای آنها را شنید.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انتشارات علمی و فرهنگی واسطه گفت و گوی حاکمیت و اندیشه ورزان باید باشد، گفت: این موسسه باید گوش شنوای حاکمیت باشد و تداوم در آن باید به سنت تبدیل شود.
وی مشکل ایران را نبود تداوم تاریخی در جامعه دانست و خاطر نشان کرد: موسسه انتشارات علمی و فرهنگی می تواند این مشکل را برطرف کند و بین نسل های مختلف رابطه برقرار کند.
ربیعی این موسسه را معیارگذار در حوزه تألیف و ترجمه خواند و بیان کرد: زمانی که انتشارات علمی و فرهنگی کتاب های اندیشمندان بزرگ را منتشر کرد استانداردسازی پدید آمد و اکنون نیز باید در زمینه چاپ معیار شود. به علاوه، در انتشارات در زمینه بازاریابی نقطه ضعفی داریم که برای آن نیز باید استانداردسازی تعریف کنیم.
وی با اشاره به کاهش مطالعه و رواج رسانه هایی چون تلویزیون تاکید کرد: این مشکل در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. تلویزیون دیدن رایج شده است اما هیچ رسانه ای نمی تواند جای کتاب را بگیرد. نسلی که تلویزیون دیده اند و نسلی که کتاب خوانده اند دو نسل کاملاً متفاوت هستند. کتاب موجب انباشت تجربه است.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پایان سخنانش با اشاره به تجربه موفق انتشارات علمی و فرهنگی خاطرنشان کرد: مساله مهم در حوزه نشر این است که بتوانیم فعالیت های انجمنی را سازمان دهیم و امیدوارم همانگونه که این موسسه در گذر زمان سرافراز ایستاده است بماند و از همه شما درخواست دارم تا برای حفظ این خانه خود با تمام توان تلاش کنید.
انتشارات علمی و فرهنگی یک ذخیره بسیار با ارزش برای فرهنگ کشور است
در ادامه این نشست، سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در سخنانی گفت: وجه تمایز سازمان تأمین اجتماعی با دیگر بیمه های تجاری این است که تأمین اجتماعی یک سازمان اقتصادی است و نیمی از کشور را تحت پوشش خود دارد. این سازمان پنج میلیون مستمری بگیر دارد و بر زندگی بیش از 39 میلیون نفر از شهروندان کشور تاثیرگذار است. این سازمان با این وسعت نمی تواند تنها به مسائل بیمه ای کشور محدود شود و رسالت مهمی در امر فرهنگ سازی نیز بر عهده دارد.
سید تقی نوربخش افزود: سازمان تأمین اجتماعی دارای سرمایه بزرگ اجتماعی است که می تواند به عنوان یک سرمایه پایدار به حساب آید.
وی با تاکید بر رسالت سازمان تأمین اجتماعی در مقوله فرهنگ سازی عمومی بیان کرد: به همین خاطر وقتی در 15 سال قبل، موسسه انتشارات علمی و فرهنگی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد سازمان با آغوش باز این موسسه را پذیرفت و در این مدت تمام تلاش خود را انجام داده است تا این موسسه را گسترش دهد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاثیر موسسه انتشاراتی علمی و فرهنگی بر فرهنگ جامعه را قابل توجه دانست و افزود: این سازمان به دلیل رسالت فرهنگی خود سعی بر این دارد تا پشتیبان مناسبی برای این موسسه باشد تا بتواند کمکی به شرکای خودش که همان افراد تحت پوشش سازمان هستند کرده باشد.
وی با اشاره به اینکه انتشارات علمی و فرهنگی یک ذخیره بسیار با ارزش برای فرهنگ کشور است و ما وظیفه داریم تا در نگهداری آن کوشا باشیم گفت: دکتر کوثری به عنوان مدیر این موسسه انتشاراتی قدم های مثبتی برای رشد این انتشارات برداشته اند و امیدوارم که شاهد درخشش هرچه بیشتر این موسسه در آسمان فرهنگ ایران عزیز باشیم.  
همیشه در کارهای بزرگ، فراز و فرود وجود دارد
در ابتدای این نشست نیز دکتر مسعود کوثری، مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی، در گرامی داشت شصتمین سال تاسیس انتشارات علمی و فرهنگی ضمن خیر مقدم به ناشران، نویسندگان، مترجمان و فرهیختگان حاضر در این جشن از هیات مدیره محترم سازمان تامین اجتماعی برای حمایت ها ی خود از این انتشارات قدردانی کرد و گفت: 60 سالگی دوره پختگی است و پختگی انتشارات رهین زحمات بسیاری از اهل فرهنگ است؛ کسانی که عده ای از آنها رفتند، تعدادی هستند اما در جمع ما حاضر نیستند و عده دیگر از این بزرگواران امشب در بین ما حضور دارند.
وی افزود: 60 سال تداوم در کار انتشارات، کار بزرگی است و همیشه در کارهای بزرگ، فراز و فرود وجود دارد. اما خوشحالیم که علی رغم همه این فراز و فرودها اکنون کنار هم ایستاده ایم و می توانیم 60 سالگی انتشارات علمی و فرهنگی را جشن بگیریم و امیدوارم که همه نویسندگان که سرمایه های اصلی کشور هستند به ما کمک کنند تا بتوانیم این میراث گرانبهای کشور را حفظ کنیم.  
عضو هیات علمی دانشگاه تهران این گردهمایی را دوستانه خواند و با بیان اینکه موسسه متعلق به هیچ کس نیست، خاطر نشان کرد: موسسه متعلق به همه، نظام جمهوری اسلامی و مردم است و امیدوارم همه بتوانیم در ارتقا آن کوشا باشیم. افتخار ما تنها به تخت جمشید نیست بلکه می تواند به انتشاراتی باشد که 60 سال سابقه کتابت دارد.
در پایان این مراسم از احمد سمیعی گیلانی (محقق و مترجم)، عزت الله فولادوند (نویسنده و مترجم)، هادی عالم زاده (نویسنده و محقق)، سیروس پرهام (محقق و پژوهشگر)، بهاءالدین خرمشاهی (قرآن پژوه، حافظ پژوه و شاعر)، حجت الاسلام محمد باقر حجتی (نویسنده و محقق قرآن) و حسین نسترن پور  با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.
همچنین از سه کتاب تازه منتشر شده انتشارات علمی و فرهنگی به نام های «تخت جمشید»، «هند باستان» و «بررسی تاریخ» در دو جلد نیز رونمایی شد.
در این مراسم جمعی از فرهیختگان حوزه فرهنگ، علم و ادب از جمله کامران فانی، هرمز همایون پور اسماعیل سعادت، مرتضی مردیها، احمدرضا درویش، عبدالحسین آذرنگ، سروش صحت، علی موسوی گرمارودی و ...  نیز حضور داشتند.
گفتنی است انتشارات علمی و فرهنگی در سال 1333، با هدف گنجاندن بهترين آثار برگرفته از ذوق و انديشه بشري در اختيار دوستداران كتاب تأسیس شد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها