بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۴۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
از ديسك فلاپي تا تلگرام
تدبیر24:با پيشرفت روزافزون تکنولوژي، هر هفته چندين دستگاه موبايل، اپليکيشن و کامپيوتر جديد به بازار معرفي مي شود، به طوري که بسياري از ما حتي دستگاه ها و تکنولوژي هايي را که دو سه سال قبل به بازار معرفي شده اند از ياد برده ايم.
    بسياري معتقدند عمر هر تکنولوژي جديد بيش از دو سال نيست و پس از آن روند انهدام و فراموشي آنها آغاز مي شود، با وجود اين، هنوز تکنولوژي هاي بسيار قديمي هستند که همچنان برخي افراد از آنها استفاده مي کنند . بسياري از کاربران اين تکنولوژي ها و دستگاه ها هنوز دليلي براي کنار گذاشتن آنها نمي بينند يا به تکنولوژي هاي جديدتر اعتمادي ندارند. شايد هم اساسا دلايل ديگري براي اين انتخاب قديمي خود دارند. در ادامه ۱۰ تکنولوژي کاملاتاريخ گذشته و چه بسا از رده خارج شده ليست کرده ايم که هنوز گروهي از کاربران از آنها استفاده مي کنند و مي توان گفت اين محصولات هنوز زنده اند و نفس مي کشند.
    
    ۱۰ - ويندوز ايکس پي
     ويندوز ايکس پي در سال ۲۰۰۱ به بازار معرفي شد؛ سيستم عامل محبوبي که شايد آن را بتوان نقطه اوج سيستم عامل ويندوز دانست. با وجود گذشت ۱۴ سال هنوز ۳۰ درصد کامپيوترهاي جهان به اين سيستم عامل مجهزند. شرکت مايکروسافت که همه تلاش خود را مي کند تا کاربران را به سمت سيستم عامل هاي جديدتر سوق بدهد اوايل سال ۲۰۱۴ پشتيباني خود از اين سيستم عامل را به طور کامل متوقف کرد و اين در حالي بود که تقريبا ماهانه يک برنامه جديد نرم افزاري براي نقص هاي امنيتي آن منتشر مي شد. با وجود همه هشدارها به کاربران و ترغيب آنها براي ارتقاي ويندوز ايکس پي همچنان بسياري سادگي و راحتي اين سيستم عامل را به دردسرهاي گرفتار شدن با سيستم عامل هاي بعدي به جان خريده اند و مايکروسافت هم آنها را با مجموعه اي از نقص هاي امنيتي اين سيستم عامل تنها گذاشته است.
     دانستن اين موضوع جالب است که علاقه به اين ويندوز صرفا مربوط به کاربران خانگي نيست، بلکه بسياري از سازمان ها و موسسه ها هم همچنان از اين سيستم عامل استفاده مي کنند. بر اساس آمارها فقط در آمريکا حدود ۴۲۰ هزار دستگاه خودپرداز همچنان از ويندوز ايکس پي استفاده مي کنند. بسياري از بانک ها علاقه مندند که به ويندوز ۷ ارتقاي سيستم دهند اما هزينه بالاي اين انتقال و اختلالات احتمالي آنها را فعلابه استفاده از همين سيستم عامل مجاب کرده است. چرا چيزي را که دارد خوب کار مي کند با چيز ديگري عوض کنند؟
    
    ۹ - ديسک فلاپي
    ديسک هاي فلاپي که از اوايل دهه ۱۹۸۰ در دسترس عموم قرار گرفتند، قادر به ذخيره تنها چند کيلوبايت اطلاعات بودند و امروزه ديسک هاي ذخيره سازي، CD يا DVD و فلش هاي USB به راحتي چندين گيگابايت اطلاعات را در خود جاي مي دهند. با اين حال اين باعث نشده که ديسک هاي فلاپي از عرصه خارج شوند. سوني در سال ۲۰۰۹ بيش از ۱۲ ميليون فلاپي ديسک فروخت و اين نشان دهنده آن است که هنوز بخش قابل توجهي از کاربران همچنان از فلاپي ديسک ها استفاده مي کنند.
    امروزه بزرگترين استفاده کنندگان از فلاپي ديسک ها شرکت هايي هستند که کامپيوترهاي قديمي دارند و اين دستگاه هاي عهد عتيق فقط با فلاپي ديسک قادر به کار کردن هستند. تا زماني که اين کامپيوترهاي قديمي از شرکت ها و سازمان ها به طور کامل رخت برنبندند استفاده از فلاپي ديسک هم همچنان ادامه خواهد داشت.
    
     يکي از بزرگ ترين مراکزي که هنوز در آمريکا از فلاپي ديسک استفاده مي کند اداره ثبت فدرال است. ارسال اسناد مهم به ساير آژانس هاي فدرال نيازمند سيستم هاي بسيار امن ايميل است که هزينه بالايي دارد. از اين رو کارمندان اين اداره دولتي اسناد را روي فلاپي ديسک ذخيره مي کنند و آن را به طور دستي به مقصد مي رسانند.
    
    


    
    ۸ - اينترنت دايال آپ
    اين روزها هر کس بخواهد از سرعت اينترنت خود گله کند از لفظ «اينترنت دايال آپ» استفاده مي کند اما اين نکته جالب است که همين سيستم کهن ارتباط اينترنتي همچنان در بسياري از نقاط جهان استفاده مي شود. بر اساس تحقيقات موسسه PEW Research Project هنوز ۲ درصد از آمريکايي ها از اينترنت دايال آپ استفاده مي کنند و اين يعني حدود ۵ ميليون نفر همچنان از طريق مودم آنلاين مي شوند. سرويس دايال آپ مشهور AOL هنوز در آمريکا برقرار است با وجود اينکه حدود ۷۵ درصد از مشترکان اين سرويس از اين موضوع مطلع نيستند که مي توانند سرويس دايال آپ خود را قطع کنند و با سرعت بالاتري به اينترنت متصل شوند. در همين ايران هم هنوز هنگام معرفي برترين سرويس دهندگان اينترنت، به برترين سرويس دهنده دايال آپ هم اشاره مي شود که نشان از وجود کاربران آن دارد.
    
    ۷- پرينترهاي سوزني
    بسياري از ما اين پرينتر پرسروصدا را خوب به خاطر داريم. نخستين بار اين پرينترها ۴۰ سال قبل به بازار معرفي شد و در همان زمان بسياري از افراد از آن به عنوان استانداردي از پرينتر استقبال کردند. تا قبل از ظهور پرينترهاي جوهرافشان عملاپرينترهاي سوزني بازار را کاملادر اختيار داشتند. در آمريکا اما اين نوع از پرينتر هنوز در بسياري از شرکت ها ديده مي شود. با وجود اينکه سرعت پرينت در آنها بسيار کند است، اما برخي مزايا هنوز آنها را زنده نگاه داشته است که مهم ترين آنها استفاده براي پرينت روي فرم هاي چند بخشي است. در ايران و در برخي اداره ها و مجموعه ها از جمله دفاتر ارتباطي از اين پرينترها براي صدور قبض استفاده مي شود.
    
    ۶- نوارهاي VHS
    اين نوارهاي VHS را بسياري از ما به خاطر مي آوريم به خصوص آنکه از آنها در انتشار فيلم هاي سينمايي در خانه ها استفاده مي شد. فيلم هاي VHS تا همين چند سال قبل در اتاق هاي نشيمن و در کنار تلويزيون به طور انبوه يا رديف شده قرار داشت و هنوز هم در گنجه هاي بسياري از خانه ها وجود دارند. جهان DVD ها به عمر دستگاه هاي VHS پايان داد، اما بر اساس آمارها هنوز بيش از ۵۰ درصد از آمريکايي ها هنوز دستگاه پخش VHS دارند و فروشگاه هاي بزرگي چون آمازون و وال مارت هنوز فيلم ها را با اين فرمت بسيار قديمي هم به فروش مي رسانند. ضمن اينکه بسياري از فيلم هاي خانوادگي هم روي اين نوار ها قرار دارد و به فرمت هاي جديد منتقل نشده است.
    
    5- کارت هاي مغناطيسي
    بسياري از مردم در آمريکا و بسياري از ديگر کشورها هنوز از اين کارت هاي مغناطيسي استفاده مي کنند که در مقايسه با متدهاي جديد Chip and PIN بسيار قديمي و ناامن است. اطلاعات از طريق اين کارت ها به راحتي دزديده مي شود به همين سبب موسسه هاي بزرگي مانند ويزا و مسترکارت مي خواهند تا پايان سال ۲۰۱۵ تمامي کارت هاي خود را به Chip مجهز کنند و اين سيستم قديمي را کنار بگذارند.
    
    ۴- کتابچه تلفن
    کتابچه هاي تلفن تا پيش از فراگيرشدن اينترنت بسيار محبوب بودند اما حالابا وجود اينترنت ديگر عملانيازي به اين کتابچه هاي حجيم بزرگ وجود ندارد. با اين حال بسياري از مردم در آمريکا و بسياري از کشورها همچنان از اين دفترچه هاي قديمي استفاده مي کنند.
    
    ۳- تلگرام
    تاپيش از ظهور تلفن و بعد از آن ايميل و پيامک، تلگرام بهترين روش ارتباطي بود. اين شيوه ارتباطي بر اساس پيام کوتاه کار مي کرد و به علت سرعت ارتباط کاربردهاي فراواني در يک قرن قبل داشت. هر چند بسياري از شرکت هاي تلگرامي مانند Western Union چندي قبل اين سرويس را کاملااز رده خارج کردند، اما هنوز در آمريکا، کانادا و انگليس در برخي بخش هاي بازرگاني از تلگرام استفاده مي شود. همچنين در هند تا سال ۲۰۱۳ روزانه ۵ هزار پيام تلگرام ارسال مي شد.
    
    ۲- دستگاه تايپ
    پدران و پدربزرگان ما اين دستگاه هاي تايپ را به خوبي به ياد دارند، اما حالاتقريبا همه به کامپيوتر دسترسي دارند که همان کار را به سرعت و راحتي انجام مي دهد. اما جالب است بدانيد که امروزه هنوز بسياري از نويسندگان از اين دستگاه ها براي نوشتن استفاده مي کنند. همچنين در نقاط دورافتاده که الکتريسيته وجود ندارد اين دستگاه هاي تايپ به کار مي آيند. يک نقطه مزيت تايپ با اين دستگاه ها اين است که افراد قبل از نوشتن کاملابه کلماتشان فکر مي کنند؛ روشي که امروزه با توجه به وجود دکمه حذف کاملاتغيير کرده است. برخي کشورها مانند روسيه و آلمان امروزه در انديشه استفاده از اين دستگاه ها براي مکاتبات محرمانه خود هستند، چراکه همانند کامپيوترها و لپ تاپ ها امکان جاسوسي از آنها وجود ندارد.
    
    ۱ - تلويزيون هاي CRT
    امروزه ديگر تلويزيون هاي LCD ، اچ دي و فول اچ دي يا پلاسما در همه جا هستند. تلويزيون هاي CRT بسيار سنگين و حجيم بودند و کيفيت تصويري آنها هم به مراتب پايين تر از مدل هاي امروزي بود. اما اين تلويزيون ها هنوز به علت قيمت بسيار پايين شان در بسياري از کشورها ازجمله آمريکاي جنوبي يا آسيا محبوبند.
منبع: نواندیش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها