بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
‌ظريف با اشاره به سخنان اخير اوباما:
وزير امور خارجه ايران اهميت روابط با روسيه و چين را در استراتژي منطقه‌اي ايران توضيح داد و فضاي ملاقات روحاني با ولاديمير پوتين و شي جينپينگ ...

تدبیر24: محمد جواد ظريف جدا از جايگاه حقوقي در وزارت خارجه خود به تنهايي و بااستفاده از ظرفيت شبکه‌هاي اجتماعي توانسته تاثيرگذاري داخلي و خارجي را در نحوه تغيير لحن و رويکرد دولت جديد بازگو کند. دکتر محمدجواد ظريف در صفحه فيسبوکش نوشت: دو توييت در مورد سخنان اباما پس از ملاقات او با نتانياهو نوشتم که با تندترين لحن مؤدبانه حرف‌ها و جهت‌گيري اوباما را به شدت نقد کردم. اگر اجازه بدهيد مي‌خواستم تحليل خودم را در مورد اين سخنان خدمت شما تقديم کنم. نتانياهو و جناح تندرو آمريکا به شدت نگرانند منزوي شده‌اند. 75 درصد مردم آمريکا مي‌خواهند موضوع هسته‌اي با مذاکره حل شود اين در حالي است که تنها چند ماه پيش اکثريت قاطع آمريکايي‌ها تنها راه براي حل موضوع با ايران را راه نظامي مي‌دانستند معلوم است که جنگ طلبان بايد از روحاني بترسند. تمام هدف نتانياهو و لابي صهيونيستي اين است که مانع پيشرفت مذاکرات شوند تا بتوانند بر کنگره براي تحريم بيش‌تر و بستن دست رييس‌جمهور براي رسيدن به راه‌حل مذاکراتي (که هدف تحريم‌هايي است که در مجلس نمايندگان تصويب شده و در سنا در حال بررسي است) فشار بياورند. مصاحبه يک‌شنبه وزير خارجه آمريکا با برنامه 60 دقيقه که در آن گفت ظرف سه ماه مي‌توانيم موضوع هسته‌اي را حل کنيم، پاسخي به اين فشارهاست که اتفاقا نتانياهو و لابي صهيونيستي در آمريکا که منافع اسراييل را بر منافع آمريکا ترجيح مي‌دهند و براي رسيدن به اهداف پليدشان از هر فشار و تهديد و تطميع و پرونده سازي و ... استفاده مي‌کنند را نگران‌تر کرده است. حرف‌هاي اوباما در اين ميان کاملا غيرقابل قبول بود و هيچ نشاني از نقشي که رييس‌جمهور آمريکا بايد براي حل موضوع هسته‌اي در کشورش ايفا کرده و به جاي دنباله‌روي از تندروها، رهبري کشورش را در اين موضوع تاريخي بدست گيرد، نداشت. اما غيرقابل پيش‌بيني نبود. معلوم بود تلاش دارد نتانياهو و برخي کشورهاي عربي (که متأسفانه آن‌ها هم براي جلوگيري از حل موضوع هسته‌اي با صهيونيست‌ها هم داستان شده‌اند) را آرام کند. مي‌دانيم که بسياري در آمريکا به دنبال بهانه براي فشار به ملت بزرگ ايرانند. مي‌دانيم که جنگ طلبان از حل موضوعات نگرانند و حيات خود را در هراس‌افکني و دروغ‌بافي مي‌بينند مي‌دانيم که مقامات آمريکايي حتي اگر حسن نيت هم داشته باشند (که هنوز نشان جدي از آن نديده‌ايم) به شدت از اين گروه‌هاي فشار تأثير مي‌پذيرند. مي‌دانيم که بين اظهارات علني‌شان و حرف‌هاي‌شان در مذاکرات (حتي در برابر کل اعضاي 1+5) اختلاف است. اتفاقا به دليل همين پيچيدگي‌هاست که از ابتدا تذکر داديم که راه دشواري در پيش است مثل بعضي‌ها در گذشته بعد از يک مذاکره خوب ذوق زده نشديم. با چشماني باز منافع مردم بزرگ ايران را دنبال مي‌کنيم.

ولي اجازه نخواهيم داد که نتانياهو آينده مذاکرات ما را تعيين کند. از اين حرف‌ها زياد خواهيم شنيد به محکم‌ترين شکل هم جواب خواهيم داد مهم آن است که بدانيم مسير دشواري شروع شده است اين مسير يک نبرد ديپلماتيک است و نه يک رابطه دوستانه و صميمي. امر براي هيچ‌کس در دولت مشتبه نشده است نمي‌دانم چرا برخي از دوستان در صحبت‌ها به شکلي اظهارنظر و نصيحت مشفقانه مي‌فرمايند که گويي رييس‌جمهور و بنده که هريک بيش از سي سال سابقه کار سياست خارجي داريم از درک بديهيات سياست ناتوانيم. اين حرف‌ها ممکن است براي سخنراني خوب باشد، اما برادران عزيز بدانند که پيام بسيار بدي براي طرف مقابل دارد و مذاکره‌کنندگان شما (يا به قولي سربازان خط مقدم شما را) ناپخته و زودباور جلوه مي‌دهد. ظريف همچنين در صفحه توييت خود در واکنش به اظهارات اوباما نوشت: «تصور رييس‌جمهور اوباما که ايران به دليل تهديدها و تحريم‌هاي غيرقانوني او وارد مذاکره شده است، توهين به يک ملت، قلدرمآبانه و اشتباه است. رييس جمهور اوباما براي جلب اعتماد مردم ايران بايد از تناقض گويي بپرهيزد مواضع بالا و پايين و متناقض، اعتماد را از بين مي‌برد و ايالات متحده را بي اعتبار مي‌سازد». وي همچنين در گفت‌وگو با المانيتور گفت: ايران آماده است در زمينه برنامه هسته‌اي‌اش با سرعت پيش برود. ظريف گفت: من خوشحالم که جان کري، وزير امور خارجه آمريکا در برنامه «60 دقيقه» گفت که مي‌توان اين مساله را در سه تا شش ماه حل کرد. هيچ کس به اندازه من از ديدن يک اراده سياسي از جانب آمريکا و ساير کشورهاي گروه 1+5 براي حل اين مساله در عرض يک يا دو ماه خوشحال نخواهد شد. ظريف که حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران را در سفر هسته‌اي نيويورک همراهي کرد و براي ملاقات‌هاي بيش‌تر در آن‌جا مانده است، افزود: اگر ما مساله هسته‌اي را حل کنيم، مسير براي حل ساير مسايل هموار خواهد شد. وزير امور خارجه ايران اهميت روابط با روسيه و چين را در استراتژي منطقه‌اي ايران توضيح داد و فضاي ملاقات روحاني با ولاديمير پوتين و شي جينپينگ، همتاهاي روس و چيني‌اش در نشست سازمان همکاري شانگهاي در ماه سپتامبر را مثبت ارزيابي کرد روابط ما با روسيه و چين بخشي از روابط ما با غرب نيست و اين رويکرد متفاوتي را در روابط‌مان در اختيارمان قرار مي‌دهد. وزير امور خارجه ايران به توضيح چگونگي تاثير روابط ايران و روسيه در زمينه سوريه پرداخت و گفت: شما برخي از نتايج مثبت اين همکاري منطقه‌اي را در سوريه شاهد بوديد ما با روسيه همکاري نزديک داشته‌ايم و با مقامات سوري نيز کار کرده‌ايم تا از جنگ اجتناب کنيم، زيرا مي‌دانستيم وقوع جنگ فاجعه‌آميز است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها