بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۴۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی درباره گزارش نظامی اخیر آمریکا، از واشنگتن خواست تا موضعی درست و عاقلانه در خصوص مسائل داخلی کشورها اتخاذ کند.
  تدبیر24: چین در اعتراض به گزارش دخالت آمیز نیروی دریایی آمریکا درباره مناقشات ارضی این کشور اعلام کرد: دولت آمریکا باید از بیان اظهارات غیرمسئولانه درباره اختلافات دریایی چین با کشورهای دیگر بپرهیزد.

 «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی درباره گزارش نظامی اخیر آمریکا، از واشنگتن خواست تا موضعی درست و عاقلانه در خصوص مسائل داخلی کشورها اتخاذ کند.

وی افزود: دولت چین همواره در تلاش است مناقشات دریایی خود با دیگر کشور ها را از راه مذاکره و گفت وگو و بر اساس واقعیت های تاریخی و حقوق بین الملل، حل و فصل کند.

هونگ تاکید کرد: «امیدواریم دولت آمریکا با اتخاذ موضعی عادلانه و درست، از بیان اظهارات غیرمسئولانه بپرهیزد.»

نیروی دریایی ارتش آمریکا روز دوشنبه گذشته گزارشی با عنوان «استراتژی همکاری برای قدرت دریایی قرن 21» منتشر کرد که در آن عنوان شده چین با توسل به زور و استفاده از ابزارهای قدرت به دنبال ادعاهای ارضی خود است که این مسئله موجب تنش و بی ثباتی در منطقه شده است.

در این گزارش همچنین ابراز امیدواری شده است که نیروی دریایی آمریکا تعاملات سازنده خود با نیروی دریایی چین را همچنان حفظ کند.

در واکنش به انتشار این گزارش، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پکن همچنان در مسیر توسعه صلح آمیز و سیاست ملی دفاعی گام بر می دارد.

وی تصریح کرد، تلاش دولت چین برای افزایش قوای نظامی خود در دریا، تهدیدی برای کشورهای دیگر محسوب نمی شود.

هونگ خاطرنشان کرد: توسعه نظامی چین در دریا نه تنها به منظور دفاع از حاکمیت ملی، امنیت و منافع این کشور صورت می گیرد بلکه به دنبال ایجاد صلح و ثبات در منطقه نیز می باشد.

مناقشه بر سر دریای جنوب چین همواره در میان چین و کشورهای شرق آسیا وجود دارد که هر از گاهی موجب بروز اختلاف و تنش بین آن ها می شود.

دریای جنوب چین، دریایی حاشیه ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را در بر می گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان، بزرگترین ناحیهٔ دریایی جهان محسوب می شود.

در این دریا همچنین، بالغ بر صدها جزیره وجود دارد که در مجموع یک مجمع الجزایر را تشکیل می دهند. این جزیره ها هر چند عمدتاً خالی از سکنه هستند ولی بدلیل وجود منابع نفت و گاز در نزدیکی این جزیره ها (به ویژه جزایر اسپرتلی و پاراسل) و عبور و مرور یک سوم خطوط کشتیرانی دنیا از این آبراه، کشورهای حاشیه این دریا همگی ادعای تملک بر بخشی از این دریا و جزایر آن را دارند.

صرف نظر از منابع مهم غذایی و معدنی که سرآغاز اختلاف بر سر این دریا است، آنچه سبب شعله ورتر شدن آتش اختلافات میان هشت کشور ساحلی حاشیه این دریا شده، اکتشاف میادین بسیار غنی نفت و گاز است.

هر چند تمامی کشورهای حاشیه دریای جنوبی چین به نوعی مدعی مالکیت بخشی از این دریا هستند، ولی واقعیت این است که برخی کشورها در خصوص ادعای مالکیت همسایگان خود موضع بی طرفانه یا سکوت اتخاذ کرده اند.

سه کشور چین، ویتنام و فیلیپین به ترتیب اصلی ترین مدعیان مالکیت بر دریای جنوبی چین هستند.
منبع: تابناک
برچسب ها: تدبیر24 ، چین ، آمریکا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها