بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۵۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
یک موشک پروتون-M روسیه حامل ماهواره ارتباطی مکزیک روز گذشته (شنبه) به فضا پرتاب شد، اما چند دقیقه پس از پرتاب در پی بروز مشکل، بر روی سیبری منفجر شد.
 تدبیر24 در آخرین نمونه از مجموعه اتفاقات ناگوار در صنعت فضایی روسیه، مرحله سوم موشک حامل ماهواره ارتباطی MexSat-1 ،حدود 500 ثانیه پس از پرتاب از مرکز فضایی بایکنور قزاقستان، با مشکل مواجه شد.

آژانس فضایی روسیه (روس‌کاسموس) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماهواره، تقویت‌کننده و مرحله سوم موشک تقریبا بطور کامل در جو زمین سوخته‌اند.

جیم کرامر، نائب‌رییس شرکت خدمات پرتاب بین‌المللی که این موشک را پرتاب کرده بود، در یک نشست خبری اعلام کرد، علائم اولیه نشانگر ورود مجدد تکه‌های این موشک به جو زمین در شرق سیبری بوده، اما بیشتر آن احتمالا از هم پاشیده شده است.

وی افزود: تمام پرتاب‌های موشکهای حامل از این نوع در انتظار یک تحقیق دولتی روسیه معلق خواهند شد.

جراردو رویز اسپارازا، وزیر ارتباطات و حمل‌ونقل مکزیک اظهار کرد که ماهواره بیمه شده بود و اینکه دولت مکزیک کل پول را از روسیه پس خواهد گرفت.

ماهواره دوم مکزیک قرار است در ماه اکتبر از کیپ کارناوال در فلوریدا توسط شرکت خدمات پرتاب خصوصی لاکهید مارتین به فضا پرتاب شود.

دلیل بروز مشکل در موشک روسیه که در ارتفاع 161 کیلومتری رخ داده، هنوز مشخص نشده است.

موشکهای پروتون روسیه که پیش از این با کد UR-500 شناخته می‌شدند، نخستین آزمایشات پرتابی خود را در اواسط دهه 1960 انجام دادند. این موشک در اصل به عنوان یک موشک بالستیک میان قاره‌ای برای انتقال کلاهک هسته‌ای در زمان جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی با آمریکا طراحی شده بود؛ اما هیچ گاه به عنوان سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار نگرفت.

صنعت فضایی روسیه که پیشگام کاوش‌های فضایی با پرتاب اولین ماهواره و ارسال اولین انسان به فضا بوده، گرفتار حوادثی شده است که شهرت آن را لکه‌دار کرده است.

در ماه آوریل، روسیه یک ماموریت 51 میلیون دلاری را برای ارسال تدارکات به ایستگاه فضایی بین‌المللی از دست داد که طی آن، موشک بدون‌سرنشین پروگرس M-27M با حدود سه تن تدارکات موفق به الحاق به ایستگاه فضایی نشده و در جو زمین منفجر شد.

در ژوئیه 2013 نیز، یک موشک حامل پروتون به همراه سه ماهواره ناوبری با ارزش 200 میلیون دلار کمی پس از پرتاب از ایستگاه بایکنور منفجر شد.

همچنین تنها چند ساعت پیش از حادثه موشک پروتون در روز گذشته، فضاپیمای پروگرس M-26M که به ایستگاه فضایی متصل است، در روشن کردن موتورها و تصحیح مدار آزمایشگاه فضایی با مشکل روبرو شد. اگرچه جان فضانوردان در معرض خطر قرار نگرفته است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها