بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
چالشی را میان خبرنگار و نتانیاهو ایجاد نکرد. جین نپوشیدن و موسیقی گوش ندادن جوانان ایرانی و قیاس گرفتن آن به‌عنوان شاخص‌هایی که در ایران آزادی ...
تدبیر24: مصاحبه بخش فارسی بی‌بی‌سی با نخست‌وزیر اسراییل موضوع انتقادهای مختلفی شد. از سویی برخی این نکته را مطرح کردند که خبرنگار بی‌بی‌سی در مقابل رییس دولتی نشسته بود که ایران را به جست‌وجوی تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کند، اما خود دارنده بی‌تعهد این تسلیحات است. این موضع متناقض هیچ چالشی را میان خبرنگار و نتانیاهو ایجاد نکرد. جین نپوشیدن و موسیقی گوش ندادن جوانان ایرانی و قیاس گرفتن آن به‌عنوان شاخص‌هایی که در ایران آزادی وجود ندارد، یا اینکه این جامعه نمی‌تواند مدرن باشد، سوای از اینکه قیاسی مبتذل و ادعایی سطحی است، از دید ناظر غربی، سایر ادعاهای نتانیاهو درباره دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را هم محل تردید قرار می‌دهد. ادعاهایی که شایسته هیچ توجهی نیست. نکته قابل‌توجه در انعکاس واکنش‌های مختلف کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی در رسانه‌های خارجی همراه شدن این گزارش‌ها با عکس‌هایی بود که ایرانی‌ها از شلوارهای جین خود در پارک، محل کار و میهمانی‌های خود در پاسخ به نتانیاهو انداخته بودند.

 

واشنگتن‌پست

چرا بی‌اطلاعی نتانیاهو از اینکه مردم ایران جین نمی‌پوشند مهم است. نخست‌وزیر اسراییل نمی‌داند که ایرانی‌ها جین هم می‌پوشند. جوانان ایرانی بعد از این اظهارات، عکس‌های شلوارهای جین خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار دادند و آن را با پیام‌های تمسخرآمیزی برای نتانیاهو همراه کردند. اصلا تعجب‌برانگیز نیست که ایرانی‌های داخل کشور و بخش‌های بزرگی از ایرانیان خارج از کشور به تمسخر نتانیاهو دست زدند. این فرصت خوبی بود که ایرانی‌ها با دفاع از پرستیژ ملی‌شان، تنفر خودشان را از نتانیاهو ابراز کردند؛ این نیرویی است که در همه کشورها وجود دارد اما در ایران این نیرو به‌طور خاص، خود را بروز می‌دهد. اما این اظهارنظر و واکنش‌های روبه‌روی آن چیزی بیش از آنچه چشم‌های ما می‌بیند، به‌همراه دارد؛ اهمیت این اتفاق این است که در آستانه همراهی دیپلماتیک تهران - واشنگتن و روشن‌شدن آینده برنامه هسته‌ای ایران می‌افتد. اظهارنظر نتانیاهو نشان داد که درک درستی از ایران از سوی غرب وجود ندارد. چنین اتفاقی مطمئنا نمی‌تواند حالت عمومی در ایران را از ریشه تغییر دهد اما آنچه رهبران غربی در ماه‌ها و هفته‌های آینده در اظهارات دیپلماتیک خود بیان خواهند کرد بدون شک می‌تواند گفتارهای سیاسی داخل ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد. نتانیاهو سعی کرده بود در این مصاحبه، ایران را کشوری دیکتاتوری با حاکمیت اقلیت محدود نشان دهد که این بیشتر تصویری است که باید از کره‌شمالی کشید. در این میان بزرگ‌ترین اسلحه سیاسی برای ایران همان ناسیونالیسم ایرانی است که با ایدئولوژی ضدغربی هم‌آواست. اظهارات اینچنینی نتانیاهو گام اشتباهی بود که او در حوزه دیپلماسی عمومی برداشت. اما به‌هرحال این اظهارات شاخص نگران‌کننده‌ای برای تهران و واشنگتن هم هست؛ به عبارت دیگر نقش احتمالی‌ای که اسراییل در این توافق پیش‌رو بازی می‌کند.

لوریان لوژور

جوانان ایرانی اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو را به باد تمسخر گرفتند. کمپینی در فیس‌بوک و توییتر به راه افتاده که بی‌اطلاعی نتانیاهو از نحوه زندگی جوانان ایران را مورد انتقاد و تمسخر قرار داده است. او در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود: «اگر مردم ایران آزاد بودند، می‌توانستند جین بپوشند و موسیقی غربی گوش بدهند.» بلافاصله صفحه‌ای در فیس‌بوک طراحی شد و جوانان دختر و پسر داخل و خارج با ارسال عکس‌هایی این مصاحبه را به تمسخر گرفتند. این صفحه در طول یک نیمروز بیش از 600 عضو داشت.


نیویورک‌تایمز

سرزنش‌های شدید نتانیاهو به‌واسطه اظهاراتش در مصاحبه با بی‌بی‌سی به شبکه‌های اجتماعی هم کشیده شد. نتانیاهو گمان می‌کرد با طرح اینکه جوانان ایرانی اگر آزاد بودند، موسیقی غربی گوش می‌دادند، حمله خوبی را سازماندهی کرده است. اما نتانیاهو «گاف» اصلی را در مصاحبه داده بود. مشکل این است که مردم ایران هم همانند مردم همه جهان به استثنای کره‌شمالی، به موسیقی غربی گوش می‌دهند. در مقابل این اظهارات عکس‌های مختلفی از جوانان ایرانی جین‌پوش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. منطق پشت اظهارات نتانیاهو این است که در صورت دستیابی ایران به سلاح اتمی مردم ایران هیچ شانسی برای پیوستن به جهان مدرن نخواهند داشت. دفتر نتانیاهو درباره بازتاب منفی اظهارات او در شبکه‌های اجتماعی هیچ اظهارنظری نکرده است و حتی گفته بازخورد مثبتی از فیس‌بوک و وب‌سایت بی‌بی‌سی دریافت کرده است.

سلیت

ایرانی‌ها اظهارات نتانیاهو را به‌شدت مسخره کردند. درست است که برای پوشیدن جین در ایران در بعضی مکان‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد، اما در شهرهای بزرگ زن و مرد ممنوعیتی در پوشیدن این نوع لباس ندارند. این محدودیت بیشتر در کره‌شمالی وجود دارد که به‌واسطه مرتبط بودن «جین» با آمریکا پوشیدن آن ممنوع است.

راشاتودی

«دیپلماسی جین» این‌روزها فضای واکنش جوانان ایرانی به «گاف» نتانیاهو درباره جین‌نپوشیدن آنهاست. نتانیاهو فکر می‌کرد مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه‌ای تاریخی خواهد بود اما ادعای ناگهانی او مبنی بر اینکه مردم در ایران از پوشیدن جین منع شده‌اند باعث شد بسیاری نتوانند چنین اظهاراتی را تحمل کنند. نشانه‌های اخیر «ذوب یخ روابط» میان تهران و واشنگتن برای اسراییل یک حمله رعدآسا بوده است. در این میان اسراییل هم تلاش می‌کند تا بگوید که جهان نباید گول ایران را بخورد. نتانیاهو باعث برانگیخته‌شدن عصبانیت در میان مردم ایران شده است؛ احتمالا در میان همان کسانی که در انتخابات گذشته به روحانی رای داده بودند.

القدس العربی

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل در مصاحبه با بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی از دیپلماسی جدید دولت ایران در تعامل و بهبود روابطش با آمریکا و کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرد و گفت: «می‌ترسم این نزدیکی روابط به کاهش تحریم‌های هسته‌ای ایران منجر شود.» نتانیاهو در این مصاحبه ضمن تاکید بر ضرورت پایان‌یافتن برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران گفت: «این کشور باید به شهروندانش آزادی پوشش دهد.» او در این مصاحبه که همزمان به فارسی هم ترجمه می‌شد گفت: «به گمانم اگر ایرانی‌ها آزادی می‌داشتند شلوار جین می‌پوشیدند و به موسیقی غربی گوش می‌دادند و انتخابات آزاد برگزار می‌کردند.» در واکنش به سخنان نتانیاهو ده‌ها ایرانی عکس‌هایی از شهروندان ایرانی که جین پوشیده بودند را در تویتر به نمایش گذاشتند و در پایین این عکس‌ها که برای حساب رسمی نتانیاهو در توییتر ارسال کردند نوشته بودند: «او از اوضاع و احوال ایران کنونی بی‌خبر است.»

فرنگیس بیات . آزاده بابایی‌نژاد

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها