بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۵۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
 تدبیر24: رئیس اداره‌ی محیط‌زیست سرابدوره چگنی گفت: با همکاری خوب و شایسته اهالی روستای چم داوود یک قلاده رودک کمیاب عسل‎خوار که به چاه 6 متری سقوط کرده بود از مرگ حتمی نجات یافت و به دامان طبیعت بازگردانده شد.

«طاهر بیرانوند» با بیان این‌که رودک (گورکن)عسل‎خوار، حیوانی است از خانواده راسوها و بومی آفریقا، آسیای غربی و شبه قاره هند است، اظهار کرد: به این حیوان لقب نترس‌ترین جانور روی زمین و جنگجوی بدون رقیب را داده‎اند، چون فقط کمی بزرگتر از روباه است اما بارها مشاهده شده که با حیواناتی چون شیر، خرس و پلنگ که قصد شکار او را داشته‎اند وارد نبرد طولانی شده و آنها را به عقب‌نشینی واداشته است.

وی خاطرنشان کرد: این حیوان هوش بالایی دارد و از حیوانات غیر نخستین سان است که از ابزار بسیار خوب استفاده می‎کند.

بیرانوند گفت: گورکن عسل‎خوار بیشتر شبیه راسوها و سمورهاست، یک گورکن و در محیط‎های طبیعی در هر ساعت از شبانه‌روز ممکن است به شکار برود اما در مناطقی که انسان‎ها حضور دارند بیشتر شب گرد هستند.

رئیس اداره‌ی محیط‌زیست سرابدوره چگنی با اشاره به این‌که غذای مورد علاقه این گونه، عسل است، افزود: نام این گونه کمیاب بر همین اساس انتخاب شده است، رودک در شکار مار هم تبحر دارد و مشاهده شده که مارهای بزرگ یک و نیم متری را هم شکار می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: این حیوان حفار ماهری است و در طول 10دقیقه در زمین سخت تونل می‎کند و تغذیه خود را با شکار جوندگان مانند سنجاب و جبریل تأمین کرده و از آرواره‎های پر قدرتی برخوردار است.

بیرانوند با اشاره به این‌که گردن کلفت 6 میلی‌متری این حیوان باعث شده که نیش زنبور و حتی تیغ تشی و گاز درندگان به‌ندرت از آن عبور کند، یادآور شد: بی‌باکی و سرسختی و درندگی رودک‌ها مثل دیگر خویشاوندانش یعنی راسوها شهرت دارد، پرهیز شکارچیان از انتخاب رودک عسل‌خوار باعث مطرح شدن این تئوری شده که رنگ توله‎های یوزپلنگ به تقلید از رنگ پوست رودک عسل خوار فرگشت پیدا کرده تا شکارچیان را فراری دهد، توانایی ایجاد بوهای بسیار تند نیز یکی دیگر از سلاح‎های این حیوان کمیاب است.

وی گفت: لرستان با داشتن 25 درصد از تنوع زیستی کشور یکی از استان‎های توانمند از حیث جانواران کمیاب در ایران و جهان است که می‌طلبد مسئولان به این استان بهره‎مند از چنین تنوعی بیشتر توجه کنند تا این طبیعت بکرخدادادی برای آینده گان به میراث بماند.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها