بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۵۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
محمد صالح نیکبخت وکیل برجسته دادگستری
با تدبیری که ریاست محترم جمهوری با انتخاب آقای یونسی به عنوان دستیار ارشد خود در زمینه اقوام و مذاهب داشته‌اند انشاءا... این مسائل حل خواهد شد. . .

تدبیر24 : کشور ایران با مساحت زیاد و اقوام مختلفی که در آن حضور دارند، همانند بوستانی است که هر گوشه از آن گلستانی جداگانه است و زیبایی آن نیز از پیوند این گلستان‌ها به وجود آمده است. اقوام مختلفی در ایران زندگی می‌کنند و هر کدام از این اقوام چنان دلبستگی به کشور دارند که بر خلاف ادعاها و تبلیغات صورت گرفته هیچ اثری از تمایلات جدایی‌طلبانه در میان آنها دیده نمی‌شود. در جنوب کشور اعراب زندگی می‌کنند که به علت شیعه بودن آنان به تنها کشوری که مذهب رسمی آن شیعه است، دلبستگی دارند هرچند به لحاظ فرهنگی و نژادی با دیگر مردم ایران متفاوت هستند. در آذربایجان، آذری‌ها هستند که گرچه فرهنگ و زبان متفاوتی با فارس‌‌زبان‌ها دارند اما یکی از پایگاه‌های اصلی تشیع به شمار می‌روند و دلبستگی آذری‌ها به ایران در طول تاریخ ثابت شده است.

 در غرب و شرق ایران هم دو قوم کُرد و بلوچ زندگی می‌کنند که برخی شیعی و برخی سنی مذهب و هر 2 از نژاد ایرانی‌اند و تاریخ ایران بدون حضور این اقوام همچون کتاب بدون شیرازه خواهد بود. دیگر اقوام ایرانی همچون ترکمن‌ها، تالشی‌ها و غیره همه با وجود اینکه ممکن است زبان و مذهبشان متفاوت باشد اما همه در ایران زندگی می‌کنند و به این سرزمین دلبستگی دارند. به همین سبب است که هرگاه نغمه‌ای ناسازگار به نام جدایی از سوی برخی افراد کم‌خرد ساز می‌شود این نوا پیش از آنکه دامنه صدای آنان پایان یابد، محو می‌شود و هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارد اما همه این اقوام در چارچوب کشور بزرگی مثل ایران، وقتی می‌توانند بدل به بوستانی زیبا شوند و چون موزاییکی چند رنگ دیده شوند که حقوقشان دیده شود و به زبان آنان، مذاهب و اعتقادات آنان آنطور که قانون اساسی به آن تاکید می‌کند، احترام گذاشته شود. به همین سبب در دولت تدبیر و امید که سه ماه قبل تشکیل شده است، دو اقدام رئیس جمهور در این مناطق بیشترین آرا را به نسبت جمعیت به دست آورده و با استقبال مردم صورت مواجه شده و با اینکه هنوز این دو اقدام وارد فاز عملی نشده، باز هم باعث خوشحالی و دلگرمی مردم شده است. اولین مژده‌ای که سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش به مردم داد وعده آموزش زبان مادری در مدارس مناطقی است که این اقوام زندگی می‌کنند. یعنی حق مسلمی که در اصل پانزدهم قانون اساسی به آن تاکید شده است.

اصل پانزدهم قانون اساسی تاکید می‌کند: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.» تدوین‌کنندگان قانون اساسی و نویسندگان پیش‌نویس آن مسلما به این امر توجه داشته‌اند که این تنوع زبانی، نه تنها فارسی را تضعیف نخواهد کرد بلکه به غنای زبان فارسی کمک خواهد کرد و از سوی دیگر به کودکانی که به زبان مادری درس می‌خوانند کمک شایانی خواهد کرد و این امر مورد تایید متخصصان امور تربیتی است؛ بنابراین این انتظار وجود دارد که کارشناسان آموزشی در این مورد به شکل جدی‌تری به اظهار نظر در این باره بپردازند. خبرگان تدوین کننده قانون اساسی که هرکدام از دیاری بوده‌اند و با انواع زبان و آداب و رسوم آشنا بوده‌اند، قطعا با در نظر گرفتن همه جوانب اقدام به تصویب این قانون کرده‌اند. به عنوان مثال شاعران پارسی گوی مناطق کردنشین به نسبت شاعران پارسی‌گوی مناطق فارس‌نشین به نسبت جمعیت بیشتری دارند و نمونه‌های فراوان دیگری نیز در این مورد می‌توان برشمرد. ذکر این نکته ضروری است که نه تنها زبان فارسی تا 40سال قبل زبان رسمی مدارس عادی و علوم دینی این مناطق بوده است بلکه در مناطق کردنشین شمال عراق و جنوب شرقی ترکیه نیز با این زبان آموزش می‌یافته‌اند.

چنان که سیاح اروپایی که 300سال قبل در کردستان ترکیه به سیاحت پرداخته است، می‌گوید وقتی به کردستان ترکیه رسیدم، متوجه شدم به‌رغم سخت گیری‌هایی که ترک‌ها بر آموزش زبان ترکی دارند، در مناطق کردنشین زبان فارسی را آموزش داده و گلستان و بوستان سعدی را به نوباوگان خود یاد می‌دهند. از لحاظ مذهبی شیعه و سنی هیچ اختلافی در اصول با هم ندارند و در فروع به اختلاف نظر می‌رسند. کشورهایی که چند فرقه مختلف اسلامی در آنان زندگی می‌کنند مناسب است با تاکید بر مشترکات و پرهیز از اختلافات، از وحدت خود سدی در برابر بیگانگان بسازند کمااینکه به رغم کج‌اندیشی‌های عده‌ای نابخرد در مورد مرزداران سنی‌مذهب در غرب و شمال‌غرب و جنوب شرق کشورمان آنها امیدوار به اصلاح بعضی برخوردهای صورت گرفته با خود در سال‌های گذشته دارند که مطمئنا با تدبیری که ریاست محترم جمهوری با انتخاب آقای یونسی به عنوان دستیار ارشد خود در زمینه اقوام و مذاهب داشته‌اند انشاءا... این مسائل حل خواهد شد.

ولی این موضوعات زمانی ریشه کن خواهد شد که با همت همه، هر بیراهه و کجراهه‌ای که در گذشته رفته شده، از بین برود و برای پیروان اهل سنت و همچنین فعالان و کارشناسان اقوام دیگر زمینه فعالیت آنان در سطح مناطقی که در آن ساکن هستند و همچنین در مدیریت کلی کشور زمینه حضور بیشتر آنها فراهم شود و پیروان این مذاهب این احساس را داشته باشند که در مدیریت میانی کشور از وجود آنان استفاده می‌شود. بنابراین آنچه دولت تدبیر و امید در این دو مورد اقدام کرده است، موجب تقویت وحدت ملی و گسترش آن می‌شود و از این رهگذر بسیاری از مشکلات کشور از بین خواهد رفت.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها