بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۵۶۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
سطح جنگل‎های ایران 14 میلیون هکتار است که 6 میلیون هکتار آن مساحت جنگل‎های زاگرس است و با قدمت 5500 سال قدیمی‎ترین جنگل‎های بلوط دنیا را در خود جای داده است.
سطح جنگل‎های ایران 14 میلیون هکتار است که 6 میلیون هکتار آن مساحت جنگل‎های زاگرس است و با قدمت 5500 سال قدیمی‎ترین جنگل‎های بلوط دنیا را در خود جای داده است.

علاوه‌بر بلوط 180 گونه درخت و درختچه، گونه‎های دیگری مانند بنه، بادامک، ارژن، گلابی وحشی و... در این منطقه یافت می‎شود که نشان از ارزش ژنتیکی جنگل است.

به گزارش ایسنا، اما چندوقتی به‎جای شنیدن خبرهای خوش از این جنگل بلوط خبرهای آتش‎سوزی و خشکسالی از آن به گوش می‎رسد و روز به روز از وجود آنها کمتر می‎شود.

در حالی‎که وسیع‎ترین رویشگاه بلوط ایران جنگل‎های زاگرس است آتش‎سوزی در این جنگل جان ساکنان روستاهای هم‌جوار و گونه‎های جانوری آن را تهدید می‎کند.

با توجه به این‌که در چندسال اخیر پدیده زوال بلوط و خشکیدگی را شاهد بوده این آتش‎سوزی باعث افزایش آفات و امراض گیاهی، آلودگی هوا، انواع بیماری‎های تنفسی شده و زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم مردم از بین می‎رود.

90 درصد تیپ جنگل‎های لرستان، بلوط است

عضو جامعه جنگل‏‌بانی ایران در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: استان لرستان در جنوب‎غربی کشور و در منطقه رویشی میانی دارای یک‎میلیون و 226 هزار و 446 هکتار جنگل است به‎طوری‎که 43 درصد وسعت استان لرستان را جنگل تشکیل می‎دهد.

«علی‎حسین بیرانوند» افزود: حدود 25 درصد رویش سالانه جنگل‎های لرستان بهره‎برداری صنعتی از چوب جنگل‎ها به روش مستقیم صورت نمی‎گیرد، از این‌رو جنگل‎های زاگرس لرستان از نظر حفظ آب و خاک و تأثیر آب و هوای و محصولات فرعی جنگلی(غذایی، دارویی و صنعتی) دارای اهمیت هستند.

وی اظهار کرد: در واقع جنگل‎ها در لرستان به‌عنوان پشتوانه‎ای برای استمرار و بقای دیگر بخش‎های تولیدی استان محسوب می‌‏شوند.

مسئول امور جنگل‎کاری اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد تصریح کرد: بلوط مهم‌ترین گونه‌ی جنگلی جنگل‎های لرستان بوده که 90 درصد تیپ جنگل‎های استان را در بر می‎گیرند.

بیرانوند خاطرنان کرد: گونه‎های بلوط در گویش لری به آن داربلوط یا مازو یا بلوط غرب با نام علمی Qurcus Persica معروف است میوه‎های بلوط به رنگ قهوه‎ای مایل به سبز که در اصطلاح کلی به میوه بلوط نامیده شده و در پیاله‎ای به‏‎نام کوپول جا می‎گیرد.

وی با اشاره به ترکیبات شیمیایی پوست و برگ، خاطرنشان کرد: در آنها تانن ویژه‎ای به‎نام کوئرسیتانیک اسید وجود دارد و سایر ترکیبات شامل نشاسته 44.5 درصد، پروتئین 6.65 درصد، ماده روغنی 5 درصد، کوئرسیت 7 درصد، نوعی تانن یا مازو 7 درصد پوست میوه دارای ماده‎ای به‎نام جفت است که تانن زیادی دارد.

عضو جامعه جنگل‏بانی ایران خاطرنشان کرد: چوب بلوط فشرده و محکم بوده و نماد قدرت و استقامت است که به‌عنوان مصالح ساختمانی، در ساختن کشتی‎های بازرگانی و جنگلی در برخی کشور استفاده می‎شود.

سالانه 2600 هکتار از اراضی لرستان در آتش می‎سوزد

استاندار لرستان نیز در این‌باره گفت: از ابتدای سال تاکنون 1714 هکتار جنگل استان دچار حریق شده است.

«هوشنگ بازوند» افزود: وسعت آتش‎سوزی‎های رخ داده در اراضی، جنگل و مرتع‎های استان در سال‎گذشته، 588 هکتار بوده است.

وی اظهار کرد: بنا بر آمار ارائه شده وسعت آتش‎سوزی‎های رخ داده استان در سال‎های 90 تا 92 به ترتیب 6847، 1256 و 2619 هکتار بوده است.

استاندار تصریح کرد: به‎طور متوسط سالانه 2600 هکتار از اراضی استان از جمله جنگل و مرتع در آتش می‎سوزد.

بازوند افزود: این در حالی است که حدود 70 درصد توپوگرافی استان کوهستانی و سخت‎گذر بوده و امکانات کامل برای اطفا حریق وجود ندارد.

بقا زاگرس‎نشینان در گرو جنگل‎های زاگرس است

سرپرست اداره‌ی محیط‌زیست دورود نیز با بیان این‌که بقا زاگرس‎نشینان در گرو جنگل‎های زاگرس است، گفت: زاگرس با وسعت 6 میلیون هکتار از منتهی‎الیه شمال‎غربی ایران تا جنوب غرب با گستردگی در 11 استان کشور تا حدود 40 درصد جنگل‎های کشور را به خود اختصاص می‎دهد.

ذلفی اظهار کرد: گونه غالب جنگل‎های زاگرس درخت بلوط است و استان لرستان پس از استان فارس بیشترین مساحت جنگل‎های زاگرس را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: جنگل‎های زاگرس سیستم‎های حیات‎بخشی هستند که بقاء زاگرس‎نشینان وابسته به بقای آنها است و در صورت حذف این حلقه از زنجیر، حیات منطقه به خطر می‌افتد.

ذلفی افزود: از مهم‌ترین کارکردهای جنگل به‎صورت اختصار می‎توان به افزایش تنوع ژنتیکی و گونه‎ای، جذب آب و افزایش منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، زیستگاهی برای حیات وحش، محلی برای تفرج انسان‎ها، تولید و غنی کردن خاک، تعدیل آب و هوا، ارزش‎های بی‎شمار اقتصادی، تولید دارو و صمغ، جذب مواد آلاینده هوا و گرد و غبار، جلوگیری از سیل و بیابانی شدن، کنترل بیولوژیک آفات، تولید اکسیژن و... اشاره کرد.

وی گفت: اهمیت جنگل‎ها به‎حدی است که بقای آن تضمینی برای بقای سایر زیستمندان از جمله انسان است، در چند دهه اخیر شاهد نابودی جنگل‎های زاگرس و کاهش چشمگیر وسعت آنها هستیم.

سرپرست اداره‌ی محیط‌زیست دورود گفت: بیماری زوال بلوط که حدوداً 50 درصد جنگل‎های استان را نابود کرده و ورود ریزگردها و اثرات نامطلوب آنها بر جنگل‎ها تغییر کاربری اراضی جنگلی، تصرفات غیرقانونی، تهیه سوخت و زغال‎گیری، چرای بیشتر از ظرفیت برد جنگل‎ها و آتش‎سوزی از عواملی هستند که جنگل‎های زاگرس را به ورطه نابودی می‎کشاند.

ذلفی خاطرنشان کرد: جلوگیری از این روند تخریب رو به تزاید نیاز به عزم و اراده‌ی ملی در مردم و مخصوصاً مسئولان است.

وی اظهار کرد: انجام کارهای مطالعاتی و اعمال نتایج آن در برنامه‎های مدیریت کلان جنگل‎ها، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی، اسکان عشایر، تغییر معیشت جنگل‎نشینان، تقویت و توسعه اکوتوریسم مدیریت شده، تغییر نوع کاربری از مصرفی به غیرمصرفی، مشارکت جوامع محلی و جنگل‎نشینان در مدیریت و در نهایت تقویت سازمان‎های جنگل‎ها و مراتع و محیط‌زیست به لحاظ امکانات و نیرو برای رفع تصرفات و برخورد قاطع با متخلفان می‎تواند جان تازه‎ای به این جنگل‎های در حال نابودی دهد.


برچسب ها: تدبیر24 ، بلوط ، آتش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها