بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۵۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
يافته‌هاي پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي حاکي از اين است که در حال حاضر در بين بيماري‌هاي ميکروبي شايع‌ترين عامل کشنده بعد از ايدز بيماري سل است.
تدبیر24:  يافته‌هاي پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي حاکي از اين است که در حال حاضر در بين بيماري‌هاي ميکروبي شايع‌ترين عامل کشنده بعد از ايدز بيماري سل است.
 
 هدف از اين پژوهش بررسي فراواني و مقايسه سل غيرفعال بين پرسنل بخش عفوني و ساير بخش‌هاي بيمارستان است که توسط سيدحسن سيد شريفي عضو کميته تحقيقات دانشجويي دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي و جمعي از همکارانش انجام شده است.
 
اين پژوهش به صورت توصيفي است که با توجه به نسبت رده‌هاي مختلف سني، نوع شغل افراد شاغل در بيمارستان بخش عفوني و ساير بخش‌ها، همسان سازي گروهي انجام شده و افرادي که سابقه T.B (بيماري سل) و يا تماس مشخص با بيمار مسلول در خارج از بيمارستان داشتند از مطالعه کنار گذاشته شدند و پس از اخذ رضايت از افراد شرکت کننده در مطالعه آنان تست جلدي توبر کولين انجام شد.
 
يافته‌هاي اين پژوهش نشان داد که در مجموع 476 نفر از پرسنل مورد بررسي قرار گرفتند که 53.8 درصد نمونه ها را مردان و بقيه را زنان تشکيل مي‌دادند که 17.9 درصد نمونه‌ها از پرسنل بخش عفوني و 82.1 درصد از پرسنل ساير بخش‌ها بودند. همچنين از نظر شغلي 7.8 درصد از پرسنل پزشک، 44.9 درصد پرستار، 16.5 درصد بهيار، 12.2 درصد کمک بهيار، 14.9 درصد مامور و 3.7 درصد کاردان ها بودند که هيچ کدام از بخش عفوني نبودند، مورد مطالعه قرار گرفتند.
 
در اين تحقيق، 256 نفر داراي تست منفي بودند که اين افراد شامل 45.88 پرسنل بخش عفوني به علاوه 55.49 درصد از پرسنل ساير بخش ها بودند. همچنين 31.30 درصد نمونه ها داراي اندوراسيون تست PPD 5 تا 9 ميلي متر بودند و 15درصد نمونه ها داراي اندوراسيون تست PPD بيشتر از 10 ميلي متر بودند که 12.23 درصد از پرسنل بخش عفوني به علاوه 15.34 درصد از پرسنل ساير بخش ها بودند که در مجموع با استفاده از آزمون من- ويتني اختلاف معني داري بين سايز اندروراسيون تست PPD در بخش عفوني و ساير بخش ها ديده نشد.
 
نتايج اين پژوهش حاکي از اين است که در اين پژوهش درصد مثبت بودن تست توبرکولين پوستي در کارکنان بخش عفوني 12 درصد و در پرسنل ساير بخش ها 15 درصد بود که اختلاف معني داري نداشت. همچنين در جوامع آندميکي مثل ايران صرف مشاغل بودن در بيمارستان و تماس مستقيم با بيمار تنها ريسک فاکتور ابتلا نيست و احتمال آلودگي در تمام شرايط کار و فعاليت روزمره در اجتماع وجود دارد به همين دليل طبيعي و منطقي به نظر مي‌رسد که تفاوت مثبت بودن تست توبرکلوين در ميان پرسنل بيمارستاني با آحاد جامعه نه تنها دو برابر بلکه حتي فاقد اختلاف معني داري باشد.
 
نتيجه اين پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بيست و ششمين کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران انجام شده است.

برچسب ها: تدبیر24 ، ايدز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها