بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۵۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
 تدبیر24: الهه کولایی در همایش «استراتژی جریان اصلاحات برای ورود به انتخابات»، که در دفتر حزب کارگزاران برگزار شد، اظهار کرد: منافع ملی بر منافع اصلاحات اولی است و رمز وحدت اصلاح‌طلبان کنار گذاشتن رگه‌های علایقی است که منافع ملی را تحت شعاع قرار دهد.

وی تصریح کرد: اگر چه گاهی اوقات ساز ناکوک زده می‌شود اما خوشبختانه هماهنگی‌های لازم توسط شورای مرکزی اصلاح‌طلبان به وجود آمده است.

کولایی با بیان اینکه «چهره‌های شاخص اصلاحات می‌توانند به یکپارچگی این جریان کمک کنند»، افزود: هر چند که یکپارچگی در انتخابات 92 را مدیون عارف هستیم اما اگر همین روند در انتخابات 84 صورت می‌گرفت شاید سرنوشت‌مان جور دیگری رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه «امیدواریم در اسفند 1396 انسجام، یکپارچگی و پرهیز از گسست صورت گیرد»، افزود: ما از تجارب سیاسی در دوره‌های قبل آموختیم که یکپارچه شدن یک الزام است.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان باید از تجربیات مجالس قبل درس بگیرند و با میدان دادن به کاندیداهای در مسیر اصلاحات، باید خودشان را برای انتخابات آماده کنند.

وی ادامه داد: زنان در تحولات سیاسی پس از انقلاب در عرصه سیاسی نقش تعیین‌کننده داشته‌اند نه تصمیم‌گیرنده و تمام تلاش ما این است که زنان در عرصه سیاسی تاثیرگذار باشند و در بهبود و اعتلای جامعه گام بردارند.

کولایی با بیان اینکه «ملت ایران قرن‌ها تحت نظام‌های پدر سالار زندگی کرده‌اند»، افزود: قدرت در چنین جامعه‌ای عمودی است و اگر به نهاد خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که مناسبات قدرت به ترتیب مرد، زن و سپس فرزندان هستند و چنین مناسبات قدرتی در نهادهای سیاسی هم حاکم است.

وی با بیان اینکه «حزب‌های سیاسی نهادهای وارداتی هستند»، خاطرنشان کرد: درست است که در قرآن واژه حزب آمده است اما این به معنای احزاب سیاسی نیست چراکه حزب برآیندی از دیگر جوامع است.

وی با تاکید بر اینکه «ریشه احزاب به انتخابات برمی‌گردد»، خاطرنشان کرد: برای تحلیل نقش زنان در عرصه‌های سیاسی نیازمند به جامعه‌شناسی هستیم و اینکه از این جنس چه انتظاراتی می‌رود و تمامی این مسائل تحت تاثیر تحولات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

کولایی با اشاره به اینکه «در حوزه سیاسی این تغییر سریع است و زنان از طریق حق رای وارد عرصه سیاسی می‌شوند»، ادامه داد: احزاب برای رسیدن به قدرت شکل می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه «در انقلاب اسلامی زنان به نام دین وارد جامعه می‌شوند»، عنوان کرد: برای آن که در باورها و نگرش‌ها نسبت به نقش زن تغییر ایجاد شود نیاز به زمان داریم.

وی با تاکید بر اینکه «یکی از بزرگترین موانع حضور زنان ناباوری به نقش آنان در عرصه سیاسی است»، تصریح کرد: اینکه برخی معتقدند زنان در لابی‌گری موفق‌تر عمل می‌کنند یک توانایی است و در تمامی موارد مصداق ندارد چراکه بده و بستان در سیاست و در عرصه بین‌المللی و ملی مردانه است.

کولایی ادامه داد: همه کشورهای عضو سازمان بین‌المجالس ملزم شده‌اند که 30 درصد اعضای خود را از میان زنان برگزینند که این مهم مطلوب است و باید در عرصه ملی هم تحقق یابد.

وی یکی از مهم‌ترین اهرم‌های حضور زنان در عرصه سیاسی را قدرت اقتصادی دانست و عنوان کرد: بین حضور زنان در بازار کسب و کار و چه در عرصه قدرت سیاسی باید توانمندی شکل گیرد.

وی با بیان اینکه «زنان ابزار مناسب برای ورود به بازی سیاسی را در اختیار ندارند»، خاطرنشان کرد: سهمیه‌بندی جنسیتی فرصت‌های برابر بین مرد و زن را در انتخابات از بین می‌برد.

کولایی خاطرنشان کرد: آموزش‌های بین‌المللی، نهاد زنان و نهادهای رفع تبعیض برای زنان که دسترسی برابر زنان و مردان را فراهم کرده است اما متاسفانه در پارلمان حزب و مدیریت اجرایی و قضائی تعداد خاصی از زنان جذب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه «زنان باید در حوزه قدرت قرار بگیرند»، افزود: چرا باید ملاک‌های جنسیتی در ورود به حوزه سیاسی به کار گرفته شود و این محرومیت به آسانی از بین نمی‌رود.

کولایی با اشاره به اینکه «باید اراده سیاسی شکل گیرد که احزاب را ملزم به استفاده از زنان کند»، یادآور شد: تغییر شرایط در راستای حضور پررنگ زنان در جامعه به سادگی اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه «زنان در طول تاریخ به تبع مردها حاکمیت پیدا کرده‌اند»، افزود: بسیاری از زنان تابع اراده سیاسی مردان هستند و این رفتارها ناشی از نگرش‌هایی است که در طول تاریخ شکل گرفته و این مسیر در طول تاریخ اصلاح‌شدنی است.

وی آگاهی دادن و استمرار فعالیت‌های آموزشی را مهم‌ترین مولفه‌های حضور زنان در سیاست دانست و افزود: دسترسی به شرایط مطلوب برای زنان نیازمند آگاهی، آموزش، نهادسازی و پذیرش الزام‌های حاکم است و امیدورایم این تصمیم‌گیری‌های سیاسی در خصوص ارتقا نقش رنان در تمامی عرصه شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه بانوان هم توان لابی‌گری بالا و هم قدرت بیان و نطق مطلوبی دارند، افزود: زنان به دلیل مشکلات ساختارهای سیاسی، اقتصادی وارد عرصه قدرت نمی‌شوند.

کولایی با بیان اینکه «زنان در شهرهای کوچک توانسته‌اند در شرایط برابر با مردان رای اعتماد کسب کنند»، افزود: زنان برای حضورشان در عرصه های سیاسی باید هزینه‌هایی را تقبل کنند.

وی با تاکید بر کسب تجربه از طریق مجالس پیشین، افزود: باید در حیطه رفتارهای اجتماعی برخی از مطالب را آموخت اما متاسفانه ما در تمامی عرصه‌ها از اول شروع می‌کنیم.

وی با تاکید بر عنصر آگاهی، ادامه داد: همان گونه که در عرصه‌‎های سیاست خارجی توانسته‌ایم اعتمادسازی کنیم باید در عرصه سیاست داخلی هم اعتمادسازی کنیم و شرایط مناسبی را برای حضور زنان که فرآیند قانونی است را مهیا کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای تحقق جمهوریت و اسلامیت با جدیت روبرو هستیم»، افزود: شاید هیچ ملتی همچون ایران چنین فرصت‌هایی نداشته باشد و ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم تا به شرایط بهتری انتقال یابیم.

کولایی با بیان اینکه «جنبش اصلاحات در سال 76 جهان را تحت تاثیر قرار داد»، تصریح کرد: زمانی که از اصلاحات سخن به میان می‌آید منظور آن است که که این فرآیند زمان‌بر و مستلزم تغییر است.

وی خاطرنشان کرد: باید از اتفاقی که در کشور افتاده و از زمین خوردن‌ها تجربه بگیریم و ظرفیت و امکانات را بشناسیم و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی قصد دارد در سند چشم انداز 1404 قدرت اول منطقه شود»، عنوان کرد: ما باید توانایی کسب کنیم و تا می‌توانیم به چنین جایگاهی برسیم.

کولایی با اشاره به اینکه جریان اصلاحات به جز استراتژی وحدت به هیچ رویکردی نمی‌تواند فکر کند»، افزود: در این راستا باید رویکرد عقلانی اتخاذ کنیم و محیط داخلی و خارجی را بشناسیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها