بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
بررسی دلایلی که باید توفیقی را به وزارت علوم برساند
توفيقي كه هم اكنون سرپرستي وزارت علوم را بر عهده دارد به لحاظ علمي، استاد تمام دانشگاه است و فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي قابل قبولي در كارنامه خود دارد و افزون بر آن، به لحاظ شخصيتي نيز فردي سليم النفس، منظم، معتدل و منطقي است. . .

تدبیر24 : قدرت داشتن بیش از سی سال یک نظام، نیروهای مختلفی را به اقتضای موقعیت‌ها و شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی می‌سازد. این نیروها در برهه‌های مختلف، خود را عرضه می‌کنند و نتایج آن در تاریخ ثبت می‌شود. پایبندی به اصول و قوانین در کنار داشتن توانایی‌ها و تخصص، لازمه یک حضور موفق است.

نگاهی به تاریخ سی‌ساله گذشته ایران پس از انقلاب اسلامی بیانگر این نکته  بسیار ظریف است، همانقدر که نیروهای متعهد و بدون  تخصص عامل عدم دستیابی به اهداف نظام بوده‌اند به همان نسبت نیز نیروهای بدون تعهد متخصص در عدم پیشرفت و کسب جایگاه عالی در منطقه تاثیر گذار بوده‌اند.

عصر ایران نوشت : گذشت سی سال از انقلاب و از دست دادن فرصت‌های فراوان در سال‌های نه چندان دور گذشته، دیگر مجالی برای حضور نیروهای بدون تجربه، تخصص و البته تعهد باقی نگذاشته است. حال که کشور در آستانه یک تحول اساسی قرار گرفته شده است و امید و تدبیر سرلوحه دولت قرار گرفته است، بکارگیری نیروهایی با همین مشخصات که بعضا حضورشان در 8 سال گذشته زمینه به بیراه رفتن در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را فراهم کرد بسیار نابخردانه است و دیگر انتظار رفتاری همراه با تجربه در خصوص تصمیم گیرندگان جامعه وجود ندارد.
از آنجا که فعالیت‌های وزارت علوم و تحقیقات زیربنای امنیت ملی و توسعه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شود به نظر می‌رسد انتخاب مدیری شایسته برای این وزارتخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فردي كه گزينه وزارت علوم است بايد علاوه بر تخصص‌ها و توانمندي‌هاي مديريتي و ويژگي‌هاي شخصيتي مورد وفاق همگان، به لحاظ علمي نيز مقبوليت عامه دانشگاهيان را داشته باشد كه خوشبختانه اين موارد در توفيقي به خوبي جمع شده است. نکته‌ای که در دولت قبل به آن توجه نشد و آثار و نتایج نا‌مطلوب آنرا شاهد هستیم.
توفيقي كه هم اكنون سرپرستي وزارت علوم را بر عهده دارد به لحاظ علمي، استاد تمام دانشگاه است و فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي قابل قبولي در كارنامه خود دارد و افزون بر آن، به لحاظ شخصيتي نيز فردي سليم النفس، منظم، معتدل و منطقي است.
توفيقي اعتقاد راسخي به ولايت و رهبري دارد و اخيرا نيز در ديدار اعضاي هيات علمي با مقام معظم رهبري در سخنراني خود به بيان خاطرات و عملكرد خود در دوره وزارت علوم (سال هاي ۸۲ تا ۸۴) پرداخت كه رهبر معظم انقلاب هم اين سخنان را تاييد كردند.
در مراسم افطاري ماه مبارك رمضان كه وزير سابق علوم (كامران دانشجو) گزارش موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي علمي جمهوري اسلامي را ارائه داد رهبر معظم انقلاب تاكيد كردند كه «اين پيشرفت‌ها نتيجه برنامه‌ريزي‌هاي ۱۰ و ۱۲ سال گذشته است» كه اين زمان دقيقا به دوران وزارت توفيقي برمی‌گردد.
همانطور که گفته شد علاوه بر تعهد داشتن تخصص بعد  دیگری است که لازمه یک مدیر است و در این حوزه دکتر جعفر توفیقی استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس، از طراحان اصلی لایحه تغییر ساختار وزارت علوم، دارای مدرک دکترای تخصصی PHDدر رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست است .توفیقی طی سال‌های 1382 تا 1384 با کسب رای اعتماد مجلس، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود و پیش از آن نیز به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم و رییس شورای گسترش آموزش عالی فعالیت داشت .ارائه و ثبت 110 مقاله در مجلات معتبر علمی پژوهشی داخلی و خارجی، ارائه 140 مقاله درکنفرانس‌های ملی و بین المللی ، ثبت شش اختراع درداخل وخارج از کشور، راهنمایی ومشاوره 180 دانشجوی ارشد ودکتری، ‌انجام 15 پروژه پژوهشی صنعتی، ترجمه یک کتاب علمی تخصصی، عضویت در انجمن‌های مختلف علمی مهندسی از جمله انجمن‌های شیمی و بیوتکنولوژی، سردبیری سه مجله علمی پژوهشی، ریاست دانشکده‌های انرژی دانشگاه شریف و مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس برخی دیگر از سوابق علمی دکتر توفیقی است. تدریس درس سیاستگذاری آموزش عالی در مقطع دکتری دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی طی 8 سال گذشته، مشاور سازمان انرژی اتمی طی 6 سال گذشته برخی دیگر از سوابق وی است که همه این موارد صحه بر تخصص توفیقی در حوزه مدیریتی علوم و فناوری‌ها می‌گذارد.
در پایان ضمن پیشنهاد مرور دوباره سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه تهران که می تواند در نوع نگاه نمایندگان مجلس درجلسه رای اعتماد به وزیر علوم موثر باشد به جملاتی از جعفر توفیقی در این مراسم اشاره می شود. جملاتی که بیانگر اهداف توفیقی درچنین جایگاهی است.
وظیفه دانشگاه تقویت روحیه تدبیر، ترویج تفکر خلاق، اعتلای فرهنگ علم دوستی، تعمیم اخلاق در جامعه و آموزش نیروی انسانی متخصص و متعهد در آموزش عالی به جهت مشارکت در توسعه درون زا و پایدار در پیشرفت کشور است.
توسعه عمیق و قانونمند کردن ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه از برنامه‌های وزارت علوم است.
مدیران دانشگاهی در این دوره منافع ملی را بر منافع خود ترجیح می‌دهند، هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید هماهنگ با سیاست‌های کلی نظام و شان و منزلت دانشجویان و دانشگاهیان را مخدوش نکند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها