بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۵۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
'جمهوریت' در جهان سوم ودر جهان اطراف ایران بود که مرحوم امام خمینی برای توضیح مفهوم جمهوری به نمونه 'جمهوری فرانسه' متوسل شد...
تدبیر24 :حسام الدین آشنا - پاریس آنجایی است که تفکیک 'جمهوریت' اسلامی از'دولت' ویا'حکومت' اسلامی می تواند بر یک عقبه تاریخی ونوفل لوشاتویی استوار شود. ( در تقابل با گفتمان داعش) پاریس مکان مناسبی برای تفکیک مرزهای 'جمهوری اسلامی' از'حکومت اسلامی' است.
خطاب به خبرنگاران بفرمایید که نهضت اسلامی در مرحله پاریسی-نوفل لوشاتویی خود به طور روشن وآگاهانه میان دو گفتمان جمهوریت واسلامیت نوعی پیوند وخویشاوندی گفتمانی برقرار کرد.به گواهی سخنرانی های نوفل لوشاتویی امام خمینی لحظه تولید مفهوم 'جمهوریت' در بیان امام،درست همان روزهای آبان 57 بود که رهبر نهضت در پاسخ به ابهام مفهوم 'حکومت اسلامی'،به 'جمهوری اسلامی' گذار کرد.یعنی گفت برخی ایراد می گیرند که مطالبات نهضت مبهم است و برای ابهام زدایی از واژه 'حکومت' به واژه جمهوری متوسل شد و وتعریفی ساده ودمکراتیک از مفهوم جمهوری به دست داد.(ایام دهه فجر هم نزدیک است وبار نمادین گفتمان نوفل لوشاتویی سخت به دل می نشیند).
آن هم در دورانی که جمهوریت منهای جمهور مردم وملیت منهای ملت سرشت نمای نظام های خاورمیانه ای بود.با در نظر گرفتن این تهیگاه مفهومی 'جمهوریت' در جهان سوم ودر جهان اطراف ایران بود که مرحوم امام خمینی برای توضیح مفهوم جمهوری به نمونه 'جمهوری فرانسه' متوسل شد و در همان حال جمهوریت مصر را 'جمهوری اسمی' خواند. جمهوری اسمی مصر وعراق و وکثیری از جماهیر عربی وشمال آفریقایی محصول بلافصل مجلس اسمی بود.تصادفی نبود که در قیام 18 روزه التحریر قاهره،تظاهر کنندگان خوش ذوق مصری،'جمهوری التحریر' را 'نخستین جمهوری واقعی ودموکراتیک در عالم عربی' نامیدند. در ترکیه نیز در طول دو دهه اخیر نیز اصلاح گران و آزادیخواهان ترک وکرد واسلام گرا ودمکرات پرسشواره 'چگونه می توان جمهوریت خودمان را دموکراتیک کنیم' را مطرح کردند.در حالی که واژه 'جمهوری' در نهضت اسلامی از همان ابتدا مفهومی دموکراتیک داشت.یعنی با انتخابات پیوند یافته بود.
من خیلی خوب به خاطر دارم که تا پیش از نوار سخنان امام در باره جمهوری،شعار'آزادی،استقلال،حکومت اسلامی' سر می دادیم اما پس از آن نوار نوفل لوشاتویی 'آزادی،استقلال،جمهوری اسلامی' گفتیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها