بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۵۸۷۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
تا چند ماه دیگر عمر مجلس نهم به پایان می‌رسد تاکنون گزارش روشنی از تعداد لوایح و طرح‌های در انتظار تصویب ارائه نشده است اما رسیدگی به برنامه ششم و
تدبیر24 :علیرضا رحیمی - وظایف مجلس شورای اسلامی که در اصول مختلف قانون اساسی بر آن تصریح شده گویای اهمیت والای آن است، نمایندگان مجلس به عنوان اجزای قوه قانونگذاری کشور هرکدام سهم بسرایی در این عرصه خطیر دارند. از این رو جامعیت نگاه نماینده مجلس به لحاظ تحصیلات، سوابق اجرایی و مدیریتی در فهم صحیح آنها از مسائل جاری کشور و دستیابی به راهکارهای مؤثر، واقعیتی غیر قابل انکار است. اکنون جامعه ایران در حالی برای انتخابات حساس اسفند آماده می‌شود که آحاد انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان ناگزیر از تأمل و ارزیابی کارنامه مجالس گذشته هستند. تا چند ماه دیگر عمر  مجلس نهم به پایان می‌رسد تاکنون گزارش روشنی از تعداد لوایح و طرح‌های در انتظار تصویب ارائه نشده است اما رسیدگی به برنامه ششم و لایحه بودجه سال 95 و همزمانی آن با فصل انتخابات و حضور نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه (برای امور تبلیغات انتخاباتی)، اساساً مجالی برای رسیدگی به لوایح و طرح‌های مهم در نوبت مانده را نمی‌گذارد. بر این اساس به نظر می‌رسد مجلس دهم علاوه بر اولویت‌بندی فعالیت‌های خود در دو بخش قانونگذاری و نظارت درخصوص رسیدگی به لوایح و طرح‌های معطل مانده تلاش مضاعف و سختی را در پیش خواهد داشت.
بدون شک انتظار مردم از مجلس ورود به مسائل اساسی کشور و مشکلات کلان مردم از قبیل تبعیض مالیاتی، ناکارآمدی و مشکلات بیمه‌ها، موانع ارتباط صنعت و دانشگاه، افزایش کیفیت و ارتقای استاندارد تولیدات داخلی، رفع موانع تولید، تسهیل صادرات، بیکاری جوانان و بیمه زنان سرپرست خانوار و ده‌ها موضوع مهم اقتصادی و معیشتی و اجتماعی است.
هر اندازه ترکیب نمایندگان به لحاظ تخصصی سوابق مدیریتی و اجرایی از کارآمدی بالایی برخوردار باشد، می‌توان امیدوار بود که پارلمان آهنگ  خردورزی و کارآمدی در رفتار خویش پیشه کند و مجلس دهم در مسیر منافع ملی حرکت کند. حضور چهره‌های توانمند و معتدل در ترکیب نمایندگان مجلس با نگرش فرابخشی و با انگیزه حفظ حداکثری منافع ملی می‌تواند انتظارات بجای مردم در مسیر حل مشکلات کشور را تأمین نماید. انتخاب افراد اصلح با فهم درست از مشکلات و راهکارها و بینش واقع‌بینانه از وضعیت موجود کشور و جایگاه بین‌المللی ایران در جهان اولین گام در تشکیل یک  مجلس کارآمد و پویا است.
شاید پاره‌ای جنجال‌ها و هیاهوی تبلیغات درک صحیح از توانمندی نامزدهای مجلس را دشوار سازد، توجه به فهرست‌های مرجع سیاسی و نظرات  نخبگان و فرهیختگان می‌تواند راهنمای مؤثری در رسیدن به گزینه مطلوب و انتخاب صحیح توسط رأی‌دهندگان باشد. پرواضح است که در این عرصه خطیر باید نسبت به عوارض و هزینه‌های  اشتباه در تشخیص و انتخاب نیز باید توجه نمود هرگونه خطا در گزینش و غفلت از افراد پایبند به منافع ملی و کارآمد در قانونگذاری می‌تواند مجلس آینده را با خلل‌های جدی در ایفای وظایف تاریخی‌اش روبه‌رو سازد. انتخاب چهره‌های توانمند و معتدل و شجاع، با سوابق روشن انقلابی و مدیریتی می‌تواند علاوه بر تأمین و تضمین منافع ملی، تصویری واقعی در تراز ملت ایران برای جهانیان به نمایش بگذارد.
به چالش کشیدن قطب‌های قدرت جهان در دو حوزه دیپلماسی و دفاعی که در دولت یازدهم نماد آن در برجام متجلی گشت یکی از جلوه‌های استعداد نهفته در جامعه ایران بود. با همین ظرفیت و توان، مجلس دهم در شرایطی می‌تواند نماد کارآمدی نظام در حوزه قانونگذاری باشد که بیشترین نیروهای خردگرا معتدل و توانا و مدیر با سوابق برجسته روشن انقلابی در دفاع از هویت کشور و ملت را به عنوان نماینده مردم در ترکیب خود داشته باشد.
مجلس کارآمد در تعریف معقول آن مجلسی متکثر است که صدای بخش‌های مختلف  جامعه در آن شنیده می‌شود. صدای زنان جوانان و اقوام و طیف‌های مختلف در تریبون آن انعکاس داشته باشد همین طور مطالبات  کارگران و جمعیت حاشیه‌نشین بازتابی در مصوبات مجلس پیدا کند. برای جامعیت ترکیب مجلس حضور نمایندگانی از همه طبقات و اقشار با حداکثر توانمندی و ظرفیت اثرگذاری می‌تواند راه حل میان مدت باشد. برای چنین مجلسی بی‌گمان، افراط و افراطی‌ها باید یک خط قرمز باشد تا برخی تجربه‌های تلخ در  بروز و ظهور رفتارهای  افراطی و بعضاً خارج از عرف و قاعده تکرار نشود.
 

کارشناس حقوق بین‌الملل

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
0
1
بنظر من مهم ترین وظیفه مجلس و دولت، باید کاهش فاصله طبقاتی باشه... مجلس باید وظیفه قانون گذاری درست در این زمینه رو درست انجام بده و دولت هم باید در زمینه برقراری برابری اقتصادی و مردم سالاری، روشی با کمترین مشکلات رو برای این برنامه ها و قوانین پیش بگیره...
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها