بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۵۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
شاید انتخابات مجلس امسال را باید یکی از متفاوت‌ترین انتخابات‌ها در سال‌های گذشته دانست؛ البته بیشتر از نظر تبلیغات. آخرین انتخاباتی که در ایران برگزار شده، انتخابات ریاست‌جمهوری در ‌سال ٩٢ است؛ زمانی که هنوز بازار پیام‌رسانه‌ای تلفن همراه بازارش مثل این روزها داغ نشده بود و تبلیغات برای نامزدهای انتخابات، بیشتر به همان روش‌های سنتی وابسته بود.
 

تدبیر24 :شاید انتخابات مجلس امسال را باید یکی از متفاوت‌ترین انتخابات‌ها در سال‌های گذشته دانست؛ البته بیشتر از نظر تبلیغات. آخرین انتخاباتی که در ایران برگزار شده، انتخابات ریاست‌جمهوری در ‌سال ٩٢ است؛ زمانی که هنوز بازار پیام‌رسانه‌ای تلفن همراه بازارش مثل این روزها داغ نشده بود و تبلیغات برای نامزدهای انتخابات، بیشتر به همان روش‌های سنتی وابسته بود.
حالا اما داستان تبلیغات انتخابات مجلس در اسفند امسال، با انتخابات‌های قبلی، فرق زیادی کرده؛ این روزها نامزدهای انتخابات مجلس دهم هم از روش‌های سنتی مانند تبلیغات خیابانی برای تبلیغ خودشان استفاده می‌کنند و هم از روش‌های جدید مانند تبلیغ در تلگرام و البته ضد تبلیغ در پیام‌رسانه‌ای موبایلی.
این را می‌شود از نظرسنجی‌هایی هم که اخیرا دراین‌باره انجام شده فهمید؛ مانند نظرسنجی که چند روز پیش سایت «تابناک» و با شرکت ١٩‌هزارو٧٧٢ نفر انجام داد. در این نظرسنجی مشخص شده که بیش از ٦٠‌درصد مخاطبان، فضای مجازی را منبع اصلی بررسی نامزدها و انتخاب کاندیدای اصلح می‌دانند. طبق این نظرسنجی گزینه‌های دیگر شامل نشریات و خبرگزاری‌های رسمی، تبلیغات خیابانی و تبلیغات حضوری هم نتوانستند در مسیر رقابت با فضای مجازی به سهم بالایی میان مردم دست پیدا کند. از طرف دیگر تبلیغات خیابانی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی و تبلیغات حضوری به ترتیب ٥,٠٦، ٢٠.٤٧ و ١٣.٠٥‌درصد از آرای مردمی را در این نظرسنجی به خود اختصاص دادند.
اما استفاده از تلگرام برای نامزدهای انتخابات مجلس این روزها پر از حاشیه هم شده است؛ حالا این تعداد زیاد کانال‌های مختلف‌اند که با منتشر عکس‌ها، پوسترها و شعارهای بعضی نامزدهای انتخابات مجلس در شهرهای مختلف، با آنها شوخی می‌کنند، از پوسترهای انتخاباتی غلط املایی می‌گیرند،‌ محتوای پوسترها را نقد و تحلیل می‌کنند و به عکس‌ها و ژست‌های غیرمعمول واکنش نشان می‌دهند. از طرف دیگر استیکرهای تبلیغاتی، جدیدترین پدیده انتخابات است که تعدادی از نامزدهای انتخابات آنها را طراحی کرده‌اند. محتوای این استیکرها درباره ویژگی‌های کاندیداها، شعارهای انتخاباتی، اعلام حمایت جریان‌ها از کاندیداها و دورنمایی که آنها برای حوزه انتخابیه خود درنظرگرفته‌‌اند، است. دربسیاری از موارد هم که طراحان پوسترهای انتخاباتی و کاندیداها ساده‌انگارانه با مخاطب برخورد کرده‌اند،‌ شعارهای غیرواقعی داده‌اند یا سعی کرده‌اند با طرح مسائل سطحی و کلیشه‌ای رأی مردم را جمع کنند، مخاطبان شبکه‌های اجتماعی وارد عمل شده و با اظهارنظرهای خود به آنها انتقاد می‌کنند.  از طرف دیگر سِمت‌هایی که این روزها نامزدهای انتخابات مجلس دهم برای تبلیغ خودشان در پوسترهایشان می‌آورند، هم باعث بحث و نظرهای زیادی شده؛ یکی از معروف‌ترین این پوسترها متعلق به نامزد انتخابات در یکی از شهرهاست که در قسمت معرفی خود آورده است: «کمک داندانپزشک تجربی مجاز.» یکی دیگر از این پوسترها که کاربران شبکه‌های مجازی این روزها با آن شوخی زیادی می‌کنند، پوستری است که یکی از نامزدهای انتخابات مقابل ساختمان ستاد خبری‌اش نصب کرده و در آن به مردم قول داده درصورت رأی آوردن، آنها را از یک‌سال اینترنت رایگان برخوردار می‌کند. یک نامزد انتخابات مجلس در آذربایجان هم خودش را در پوستر تبلیغاتی‌اش، داماد یک کوهنورد مشهور و البته مرحوم معرفی کرده است. یکی دیگر از معروف‌ترین پوسترهای انتخاباتی این روزها متعلق به نامزدی که در عکس آن، دست پسرش را گرفته و با دست دیگر و البته انگشت اشاره‌اش درحال پند دادن به اوست.
اما غیر از روش‌های تبلیغاتی مجازی، درچند روز گذشته، بعضی نامزدهای انتخابات مجلس سعی می‌کنند با هر روشی از مردم شهرشان رأی بگیرند؛ مثلا بعضی هواداران نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در یکی از استان‌های غرب کشور با پخش خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر دعوت از ورزشکاران شاخص، هنرپیشه‌ها و نمایندگان کنونی مجلس، مردم را به ستادهای انتخاباتی خود می‌کشانند ولی از این افراد شاخص خبری نمی‌شود. یکی دیگر از نامزدها در استان بوشهر هم درکنار توزیع پوسترهای تبلیغاتی خود در بین مردم، شکلات به آنها می‌دهد که حامیان نامزد رقیب از آن به‌عنوان رأی شکلاتی یاد کرده‌اند. یک بستنی‌فروش در استان بوشهر هم با نصب بنری با مضمون توزیع رایگان بستنی بین ساعت ٢٢ تا ٢٣ اقدام به تبلیغ برای نامزد مورد حمایت خود کرده که البته پس از گذشت ٢روز این بنر برداشته شده است. از طرف دیگر گفته می‌شود همسر یکی از نامزدها هم که در یک رشته پزشکی تخصص دارد، با استفاده از فرصت کمبود متخصص در استان بوشهر با ویزیت رایگان جمعیت قابل توجهی را روانه ستاد انتخاباتی این نامزد کرده است.
آن‌طور که اخیرا «ایرنا» هم گزارش داده، یکی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی درحوزه انتخابیه درغرب کشور هم اخیرا ادعا کرده ورودش به مجلس شورای اسلامی حتمی است. او در نشستی دراین‌باره گفته است: «اگر من کت خودم را هم داخل میدان اصلی شهر بیندازم، رأی می‌آورم.» از طرف دیگر، در یکی از شهرهای استان آذربایجان‌غربی یکی از نامزدها، با ترتیب دادن قرعه‌کشی در محل گردهمایی‌های شبانه طرفدارانش، هرشب یک تبلت چینی به برندگان می‌دهد. یکی دیگر از نامزدهای مجلس دهم این شهر هم از مدتی قبل کیسه‌های برنج هندی را در بین برخی از طرفداران خود توزیع می‌کند. نامزد دیگری در این استان تبلیغات در فضای مجازی را غنیمت شمرده و زنان شهر را با روش توزیع بن‌های استفاده از امکانات باشگاه‌های ورزشی به حضور در جلسه‌هایش ترغیب می‌کند. یکی دیگر از نامزدهای انتخابات مجلس در یکی از شهرهای استان خراسان‌شمالی هم درجشن میلاد حضرت زینب(س) با دعوت از خانواده‌ها برای شرکت دراین جلسه، با قرعه‌کشی هدایایی به آنها داده است. یکی از نامزدهای انتخابات باز هم دریکی از شهرستان‌های همین استان شمال‌‌شرقی کشور که از مدتی قبل تبلیغات زودهنگام را شروع کرده، در همایش‌های انتخاباتی خود به تعداد زیادی شام داده و طعم این غذاهای رایگان چنان به مردم چسبیده که گفته می‌شود افراد زیادی برای شرکت در جلسات همراه با شام او ثبت‌نام کرده‌اند.

برچسب ها: تدبیر24 ، تبلیغات ، شوخی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها