بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۵۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
اعلان تازه ترین نتایج شمارش آرا به شکل هایی گوناگون روی صفحه نخست روزنامه های امروز بازتاب یافت. برخی روزنامه ها با درج تصویر راه یافتگان و شماری با انتشار چهره بازماندگان از مجلس دهم به استقبال انتشار نتایج رسمی رفتند.

تدبیر24 :این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 10 اسفند ماه 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** مجلس دهم؛ مجلسی نو
هفتم اسفند بی شک به عنوان نقطه عطفی در نمایش بلوغ سیاسی مردم، در تاریخ سیاسی کشورمان ثبت خواهد شد. در کنار بازروایی این حماسه سیاسی، بسیاری از روزنامه های امروز تیترها و تصویرهای صفحه نخست خود را به تازه ترین نتایج اعلانی وزارت کشور از انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم اختصاص دادند. در این میان، شماری از روزنامه ها در یادداشت های خود بر پرهیز از چنددستگی گروه های سیاسی تاکید کردند و از بایسته های همدلی و همراهی همه گروه های سیاسی برای توسعه کشور گفتند.
روزنامه «ایران» با اعلام خبر تغییر 80 درصدی ترکیب مجلس کنونی به سراغ نتیجه آرا رفت و نوشت: تاخیر در اعلام نتایج اولیه انتخابات مجلس افکار عمومی را همچنان منتظر گذاشته بود تا اینکه در نهایت شامگاه شنبه شب برای اولین بار نتایج شمارش آرای حدود یک میلیون و 200 رای اعلام و معلوم شد که در انتخابات مجلس و در تهران هم فهرست «امید» مورد حمایت اصلاح طلبان و طرفداران دولت 29 کرسی بهارستان را از آن خود کرده است. در این میان تنها غلامعلی حدادعادل سرفهرست ائتلاف اصولگرایان در جایگاه هفتم قرار داشت. اما بر اساس واپسین نتایج اعلام شده، وی به رتبه سی و یکم تنزل کرد.
به نوشته ایران، روز گذشته هم نتیجه نهایی خبرگان تهران منتشر شد که بر اساس آن از میان 16 نفر راه یافته به مجلس خبرگان، 8 نامزد مشترک بین دو فهرست اصلی (خبرگان مردم و جامعه مدرسین) وجود دارد. فهرست خبرگان مردم 7 نامزد اختصاصی ( هاشمی رفسنجانی، محمود علوی، محمدعلی تسخیری، محمدحسن زالی، محسن اسماعیلی، هاشم بطحایی و نصرالله شاه آبادی) خود را راهی مجلس خبرگان کرده اما فهرست جامعه مدرسین تنها یک نامزد اختصاصی (احمد جنتی دبیر شورای نگهبان) دارد. محمد یزدی، دبیرکل جامعه مدرسین و رئیس مجلس خبرگان رهبری به همراه محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین و خبرگان از چهره های برجسته فهرست مورد حمایت اصولگرایان هستند که از راهیابی به پنجمین دوره خبرگان رهبری باز مانده اند.
روزنامه «اعتماد» هم در تیتر خود با اشاره به «چهره امیدوار تهران» نوشت: مردم پایتخت نه تنها مشارکت گسترده ای در این انتخابات داشتند بلکه به توصیه ها گوش کرده و به لیست کامل اصلاح طلبان رای داده بودند تا نتیجه همانی شود که می خواستند. تا اینجای کار تنها از پایتخت ٣٠ نماینده اصلاح طلب وارد مجلس شده اند. مجلسی که سال ها بود تعداد اصلاح طلبان پایتختش از یک نفر تجاوز نمی کرد حالا در خرداد سال آینده روزهای متفاوتی را با «امیدواران تهران» تجربه خواهد کرد.
این روزنامه همچنین در یادداشتی از «پیام ملت به دو جریان بزرگ سیاسی» گفت و نوشت: با تمام گفته هایی که گوش فلک را پر کرده بود اما مردم به خوبی مخالفت خود را با آنها اعلام کردند. اصولگرایان یک بار هم که شده به خود بیایند. نه اینکه گمان ببرند هرچه خود بگویند حق است. برای یک بار هم که شده بشنوند که اشتباه کردند، آن را بپذیرند و در رفتار خود تجدیدنظر کنند. پس بهترین زمان است که اعتماد عمومی را بارور سازند نه اینکه آن را کاهش داده و شکاف اجتماعی جدیدی را شکل دهند. ما همه ایرانی هستیم و تصمیماتی را می گیریم که تنها در جهت اهداف و آرمان های نظام اسلامی باشد. سربلندی و تعالی کشور، هدفی است که هیچ هموطنی نمی خواهد که انجام نپذیرد. در مقابل، مسوولان کشور نیز باید با نگاه مساوی به آحاد جامعه بنگرند و بدون تفکیک، بسترهای توسعه را بیش از گذشته فراهم کنند. پس از این حرکت باشکوه ملت باید استفاده کرد و بر تحقق وعده ها تلاش وافر داشت.
روزنامه «آرمان» هم با انتشار یادداشتی، نتیجه به دست آمده از صندوق های رای را «اعتماد مردم به بزرگان» عنوان کرد و آورد: در مرحله ردصلاحیت ها برخی از افراد تاثیرگذار اصلاح طلبان از حضور در عرصه رقابت بازماندند. همین مساله نیز سبب شد تا جهت گیری مردم به این سمت رود که حال که امکان حمایت مستقیم از این افراد نیست به سمت حمایت از افراد موردحمایت این شخصیت های تاثیرگذار حرکت کنند. درنتیجه مشاهده شد بسیاری از افراد حتی با وجود ناشناخته بودن برای مردم، به دلیل حمایت شخصیت های اصلاح طلب یا معتدل شناخته شده توانستند رای لازم را برای ورود به مجلس به دست آورند. در نتیجه می توان چنین تصور کرد که مردم تصمیم گرفته اند راه میانه و دوری از تنش، تزاحم و درگیری های نامتعارف را انتخاب کنند و مجلسی را سامان دهند که راه توسعه را برای برنامه های آتی کشور و دولت منتخب ریل گذاری کرده و به نتیجه رساند.
آرمان در یادداشتی دیگر، با اشاره به افزایش قدرت اصلاحات نهادی در دولت اعتدال، از افزایش سطح انتظارها از عملکرد دولت گفت و نوشت: در واقع باید گفت با چیدمان جدید مجلس سطح انتظارات یک بار دیگر از دولت بالا رفته است. انتظارات پسا تحریمی و انتظارات پس از انتخابات مسئولیت دولت و مجلس را شدیدا افزایش داده است و برای ایجاد قدرت پاسخگویی در برابر این انتظارات میزان هماهنگی و همخوانی بین تیم اقتصادی و اجرایی دولت و مجلس باید بالا باشد. البته بر اساس نتایج منتشر شده انتخابات این همخوانی وجود دارد، بنابراین باید تمرکز و اولویت های اقتصادی و سیاستی به درستی انتخاب شوند. افزایش تمرکز دولت بر تجارت بین المللی و اصلاح قوانین تجاری از نقاطی است که نیازمند همکاری و تعاملات دو جانبه مجلس و دولت است.
روزنامه «قانون» هم در یادداشت تحلیلی با اشاره به این موضوع که « بازنده این انتخابات فقط تحریمی ها بودند» نوشت: انتخابات تهران یک بازی برد برد بود. برد هم برای اصلاح طلبان و هم برای نظام. اصلاح طلبان نشان دادند که تحت هر شرایطی به جمهوری اسلامی، (نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد) پایبند هستند و این باید از سوی هر دو طرف فهمیده و مورد احترام قرار گیرد. اصلاح طلبان کار بسیار سختی را در تهران به انجام رساندند و از میان دو مبارزه سخت (تحریمی های خارج نشین و اصولگرایان) به پیروزی صندوق رسیدند.
به نوشته قانون، اگر قرار باشد این برد را تبدیل به بازی حیثیتی برای اصولگرایان کنید و از آن ابزار فشار بر رقیب بسازید، اشتباه بزرگی را مرتکب شده اید. اتفاقا حالا وقت جذب آنهایی است که اشتباه کردند و صف خودشان را از تندروهای راست افراطی جدا نکردند. صبر و متانت اصلاح طلبی توانست کار را به جایی برساند که علی لاریجانی (با سابقه صداوسیمای دوران دوم خرداد) از اصولگرایان بپرسد: «اگر اصلاح طلبان ضدانقلابند،چرا می گذاریم فعالیت کنند؟» (ایسنا، 4/11/94) امروز فرصت ایجاد همدلی و البته مشخص کردن خط کشی ها و مرزهای کسانی است که دوست دارند همچنان با افراطیون همراه باشند.
روزنامه «ابتکار» هم با اشاره به این که پیام هفتم اسفند، تضمین ثبات است و امنیت و استقرار، در یادداشتی آورد: شکست خوردگان را اما نباید سرزنش کرد. این اخلاق پیروزشدگان نیست که رجز بخوانند و در میدان فتح، « هل من مبارز» بگویند و در پایکوبی جشن پیروزی، چنان مست و غرقه شوند که خاموشی و تلخی خانه همسایه ناکام را فراموش کنند. لیست پیروزشدگان آمده اند که گرهی بگشایند و خانه ملت را از سخن و صدای ملت پر کنند. باید نشان داد که رقابت، پایان گرفته است و اینک، نمایندگان همه ملت به صحن پارلمان قدم می گذارند. تلخی ناکامی را باید از کام بازماندگان گرفت و نباید مردمانی را که رای دیگری داشتند از دایره جشن و فتح بیرون گذاشت. ما، همه یک ملتیم و نقار و حقد و کینه و عقده، تنها تیغ تفرقه را تیز می کند و از قضا محملی برای محفل افراط می سازد که از مردمان مایوس و سرخورده و جامانده یارگیری کند. نباید ملت را دوپاره و چندپاره خواست. طایفه پیروزشدگان، باید چراغ اول این جشن پیروزی ملی را برافروزند.

***روایت متفاوت برخی روزنامه ها از نتیجه انتخابات
روزنامه های منتقد دولت از زاویه ای متفاوت نتیجه انتخابات را بازتاب دادند و با متهم کردن رسانه های رقیب به وارونه نمایی نتایج، خود را پیروز انتخابات معرفی کردند. یادداشت ها و تحلیل های این روزنامه ها در مورد نتیجه انتخابات هم جالب توجه بود.
روزنامه «کیهان» زیر تیتر نخست خود با عنوان «دروغ بزرگ» نوشت: با روشن شدن تدریجی نتیجه انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم، اصلاح طلبان با تکیه بر نتایج به دست آمده تهران خبر از پیروزی بزرگ می دهند با وجود این و با نگاهی به نتایج سراسری انتخابات به خوبی مشخص می شود که اصولگرایان در سراسر کشور پیروزی قاطعی را به دست آورده و مدعیان این بار نیز با چشم بستن بر واقعیات و آمار حقیقی انتخابات، دروغ را پیشه خود ساخته اند.
در ادامه می خوانیم: به گزارش جدول منتشر شده در خبرگزاری فارس آن چه که از آمار نهایی انتخابات و نامزدهایی که به صورت قطعی جواز ورود به بهارستان را کسب کرده اند یا به دور دوم رسید ه اند نشان از آن دارد که در مقابل 111 اصلاح طلب پیروز انتخابات در سراسر کشور 153 اصولگرا به مجلس راه یافته اند. .. بر این اساس و برای اصلاح طلبان 111 بزرگ تر از 153 بوده و اقلیت مجلس می تواند لباس اکثریت پوشیده و پز دهد!
روزنامه «جوان» در گزارشی خبر داد: تاکنون وضعیت 206 حوزه انتخابیه مجلس دهم در سراسر کشور مشخص شده است که تاکنون اصولگرایان با 96 نامزد نسبت به اصلاح طلبان با 58 نامزد پیشتاز ورود به بهارستان بوده اند. با بررسی گرایش های این نمایندگان مجلس دهم مشخص شد که تا این لحظه 55 درصد اصولگرا، 28.5 درصد اصلاح طلب و 17 درصد اعتدالگرا-مستقل هستند.
روزنامه «سیاست روز» هم در یادداشتی با اشاره به شکست اصولگرایان تهرانی از راه یابی به مجلس به تحلیل چرایی این پدیده پرداخت و نوشت: به نظر می رسد که این شکست سیاسی نبوده بلکه فرهنگی و تمدنی است. تهران شهری است با انبوهی از جمعیت متعلق به طبقه متوسط جدید شهری، پیچیده در سبک زندگی شبه مدرن با مطالبات شبه روشنفکرانه. چه بر مبنای مفهوم «طبقه و قشر» تحلیل کنیم و چه مبتنی بر مفهوم «سبک زندگی»، آنچه روشن است سطح توقع مردم پایتخت به دلیل برخورداری از امکانات بیشتر نسبت به شهرستان ها متفاوت است تا جایی که به نظر می رسد تهرانی ها دغدغه کمتری برای توجه به معیشت و اشتغال و رفاه عمومی دارند و بیشتر به مسائل فرهنگی و آزادی های اجتماعی می اندیشند. به خصوص جوانان رای اولی و زنان به عنوان پیش قراولان تحول در ادراک هویتی و فرهنگی، ترجیح می دهند بیشتر به مسائل مطرح شده بپردازند تا معیشت عمومی که شاید مطالبه کشوری باشد.
در ادامه می خوانیم: به گفته کارشناسان سیاسی اصلاح طلبی برای مردم تهران نه یک گرایش سیاسی که مجموعه ای از نشانه ها و معانی فرهنگ نوگرایانه و مدرن است. بنابراین هشدار اصلی این است که اصولگرایان از یک رقیب سیاسی شکست نخورده اند بلکه این کنش سیاسی تجلی یک سبک زندگی است. تفاوت معنادار رفتار سیاسی مردم قم با مردم تهران در این انتخابات به فهم این اتفاق کمک می کند.

*** از قدردانی سران نظام از مشارکت گسترده مردم تا رفع تهدیدهای تروریستی در انتخابات
قدردانی رهبر انقلاب و سپاسگزاری «حسن روحانی» رییس جمهوری از ملت ایران برای حماسه آفرینی در انتخابات هفتم اسفند، در کنار گزارش «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات از خنثی سازی 2 اقدام تروریستی از دیگر محورهای خبری مورد توجه روزنامه های امروز بود.
روزنامه «خراسان» در گزارشی به بازتاب توصیه رهبر انقلاب به منتخبان و مسوولان برای تحقق سپاسگزاری شایسته از مردم پرداخت. خراسان نوشت: حضرت آیت ا... خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با سپاس از ملت آگاه و مصمم ایران که با لبیک به فراخوان نظام اسلامی و با عزم راسخ و شور و نشاطی به یاد ماندنی مردم سالاری دینی را در چهره درخشان خود به جهانیان نشان دادند، خطاب به مسئولان کشور، سپاسگزاری شایسته از مردم را در انجام خدمت صادقانه خواندند و با تأکید بر پیشرفت همه جانبه و درون زا به عنوان هدف اساسی خاطرنشان کردند: مجلس آینده وظایف سنگینی برعهده خواهد داشت و امید است که نصاب پاسخگویی در برابر خدا و مردم را همگان در آن مشاهده کنند.
روزنامه «شهروند» هم از تازه ترین توییت انتخاباتی رییس جمهوری خبر داد. به گزارش شهروند، رییس جمهوری متن تازه ای را در واکنش به انتخابات توییت کرد. حسن روحانی در توییتر نوشت: هنرمندانه با رای خود فضای جدیدی خلق کردید. در برابر شما ملت بزرگ که افتخار تاریخ ایران زمین هستید، به احترام می ایستم.
«شناسایی و خنثی سازی دو اقدام تروریستی در ایام انتخابات» هم عنوان گزارشی از روزنامه «مردم سالاری» بود. به گزارش مردم سالاری، حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در نشست خبری از شناسایی و کشف دو اقدام تروریستی در شرق و شمال غرب کشور خبر داد و گفت: رادار وزارت اطلاعات با هم افزایی سایر دستگاه ها هیچ نقطه کوری ندارد و اجازه نمی دهد آسیبی به امنیت این سرزمین مقدس وارد شود. یکی از عناصر تکفیری در مرزهای جنوب شرق کشور در19 بهمن ماه شناسایی شد که دو عدد بمب دست ساز را با قابلیت کنترل از راه دور به همراه داشت. علاوه بر آن نیم کیلو مواد منفجره به همراه فیتیله، ریموت و بمب آهن ربایی برای ترور از این شخص به دست آمد.
به نوشته مردم سالاری، وزیر اطلاعات دومین شناسایی و کشف اقدام تروریستی را مربوط به مرزهای غربی کشور عنوان کرد و اظهارداشت: در پنجم اسفندماه سال جاری یک تیم چهار نفره شناسایی شد که اقلام بسیاری مربوط به عملیات انتحاری و انفجاری به همراه داشتند. از این افراد 6 جلیقه انتحاری، 9 چاشنی الکترونیکی، 1.5 کیلوگرم پودر انفجاری و چندین اقلام دیگر برای اقدامات انتحاری و انفجاری به دست آمد و به آنها اجازه داده نشد تا در ایام انتخابات امنیت مردم را سلب کنند.

***فرش قرمز ایران برای رهبر دولت صلح دوست اروپا
«یوهان اشنایدر آمان» رییس جمهوری سوییس با هیاتی 40 نفره از کارفرمایان و سرمایه گذاران سوییسی جمعه شب (هفتم اسفندماه) به تهران آمد و با مقامات بلندپایه ایرانی دیدار کرد. این سفر نه تنها دروازه های جدیدی را پیش روی اقتصاد ایران باز می کند بلکه گامی بلند برای بهبود وضع کسب وکار در سوییس و همچنین از میان برداشتن مانع های پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی است.
روزنامه «کار و کارگر» در گزارشی به انتشار خبر امضای سه یادداشت تفاهم همکاری علمی ایران و سوییس پرداخت. به نوشته کار و کارگر، رییس جمهوری سوییس به همراه هیات عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و علمی خود به دانشگاه تهران آمد و در جمع دانشجویان سخنرانی با محور درس هایی از مدل اقتصادی سوییس انجام داد. در این مراسم دانشگاه تهران دو یادداشت تفاهم همکاری جداگانه با دانشگاه زوریخ و همچنین دانشگاه ETH و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با دانشگاه EPFL امضا کردند.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم به بازتاب سخنرانی رییس جمهوری کشور صلح دوست اروپا در دانشگاه تهران در آخرین روز سفرش به ایران پرداخت و آن را زیر عنوان «درس هایی از مدل اقتصادی سوئیس» پوشش داد.
به گزارش دنیای اقتصاد، تاکید بر کارکردهای نهادهای فراگیر اقتصادی و سیاسی، از مهم ترین قسمت های سخنرانی رییس کنفدراسیون سوییس در صبح یکشنبه بود. به باور او، برای رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی، باید متوجه بود که رشد اقتصادی نتیجه فعالیت نهادهای پویا است.
«سوییس خواستار همکاری جدی با دانشگاه آزاد اسلامی» هم عنوان گزارش روزنامه «فرهیختگان» بود. به گزارش این روزنامه، یوهان اشنایدر آمان، رییس جمهوری سوییس همچنین با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد؛ در این دیدار رییس جمهوری سوییس خواستار همکاری جدی دانشگاه آزاد اسلامی با آموزش عالی سوییس شد و رییس مجمع تشخیص در پاسخ به این تقاضا گفت: می توانید برای تکمیل بررسی های خود از یکی از واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور بازدید کنید.
برچسب ها: تدبیر24 ، مجلس دهم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها