بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۵۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
فضای رسانه های اجتماعی و شبکه های مجازی همچنان انتخاباتی است. کانال های تلگرامی پس از اعلان نتایج انتخابات درباره ترکیب مجلس دهم گمانه زنی کردند، نسبت به توهین سیاسی به تهرانی ها موضع گرفتند و موج پیام های قدردانی از حضور حداکثری مردم را بازتاب دادند.
 تدبیر24:با گذشت پنج روز از انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و خبرگان رهبری پنجم، مساله انتخابات و اعلان نتایج آن همچنان مهمترین کانون توجه رسانه های اجتماعی و به طور ویژه شبکه های مجازی سیاسی و رسانه ای است.
در تازه ترین هایِ فضای مجازی، کانال خبری «فارس» به گمانه زنی های «علاءالدین بروجردی» نماینده کنونی مجلس اشاره و عنوان کرد: مجلس دهم با قالب اصولگرایی است. مجلس ششم دیگری در مجلس دهم شاهد نخواهیم بود. علی لاریجانی رییس می ماند. به نوشته این کانال، «غلامعلی حدادعادل» درباره آینده مجلس دهم پیش بینی کرده که مجلس دهم شبیه هیچ یک از مجلس های نه گانه گذشته نیست.
کانال «جهان نیوز» هم گمانه زنی روزنامه شرق در مورد وضعیت «علی لاریجانی» رییس مجلس نهم را در مجلس آتی منتشر کرد. بر این اساس، لاریجانی در بهتر ین حالت ممکن است رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم باشد.
«علی مطهری» منتخب مردم برای مجلس دهم، گمانه زنی درباره ریاست مجلس دهم را زود دانست. صفحه اینستاگرام «صدای ملت» به نقل از وی نوشت: در حال حاضر زود است درباره ریاست مجلس صحبت شود. رای مردم تهران حامل پیام مهمی است. کسانی که رییس جمهور اسبق را ممنوع التصویر کردند می خواستند جلوی تاثیرگذاری او بر نتیجه ی این انتخابات را بگیرند اما در عمل دیدیم که تاثیر او افزوده شد. از نهادهای امنیتی می خواهم که متوجه پیام مردم باشند و رفتار خودشان را اصلاح کنند.

*** موضع گیری ها علیه توهین سیاسی به تهرانی ها
اعلام نتیجه انتخابات مجلس و پیروزی فهرست سی نفره اصلاح طلبان و اعتدالی ها با موئتلفان سیاسی اصولگرا در شهر تهران، موضوع گیری های تند برخی رسانه ها و چهره ها را به همراه داشت تا جایی که به توهین و تخریب مردم تهران منجر شد. در این میان، شماری مردم تهران را همسان با «مردم کوفه» خواندند. در برابر، بسیاری نیز نسبت به این بداخلاقی های سیاسی واکنش نشان دادند.
کانال خبری «رجانیوز» پس از اعلام پیروزی فهرست 30 نفره نامبرده در تهران، در انتقاد از مردم پایتخت نوشت: اصولگرایان در تهران انتخابات را نه به خاطر لیست سیاسی یا شعارهای انتخاباتی، بلکه به خاطر غلبه پیدا کردن فرهنگ و سبک زندگی غربگرایانه، شبه مدرنیستی باختند. شکست اصولگرایان از اصلاحات در تهران، یک شکست کاملا اجتماعی- فرهنگی است. وقتی در تهران بنا بر آمارهای رسمی بیشترین میزان جرایم اجتماعی، روزه خواری، طلاق، اعتیاد و ... ثبت شده، بدین معناست که این شهر بیشترین فاصله از فرهنگ اصیل دینی و انقلابی را برای خود ثبت کرده و به همین میزان طبیعی است که در چنین شهری به جای افرادی که نخستین وجهه آنها در افکار عمومی شهرت آنها به دیانت و گفتمان انقلاب اسلامی است، چهره هایی وارد مجلس شوند که در افکار عمومی بیشترین فاصله را با این معیارها و مفاهیم دارند.
کانال تلگرامی «جنبش عمارها» نیز با انتقاد از رای مردم تهران، شهر مشهد را به دلیل رای به نامزدهای اصولگرا، به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.
در برابر این تخریب ها، کانال تلگرامی «بهار نیوز» به نقل از «امیر محبیان» فعال سیاسی اصولگرا نوشت: واقعا چون تهرانی ها به لیست اصلاح طلبان رای دادند باید آنها را اهل کوفه و اصحاب یزید خواند؟ در دور بعد اگر به اصو لگرایان یا آقای احمدی نژاد یا جناب مصباح رای دادند به لشکر امام حسین (ع) برگشته و حر می شوند؟ این که یک شهر ١٢ میلیونی را چون به آقای فلان و فلان رای نداده اند، در زمره یزیدیان بدانند چه توجیه شرعی و عقلی دارد؟ آیا واقعا فکر می کنیم از طریق اهانت به مردم می توان رای گرفت؟ مگر آن که مردم خویش را جمعی مازوخیست بدانیم!
«حمید ابوطالبی» معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری در صفحه توییتر خود در نقد توهین های چند روز گذشته به شهروندان تهران نوشت: اصولگرایان می گویند رای بخشی از مردم تهران عموماً قداست زدایی شده و عرفی و حامل ارزش های غربگرایانه است. اما به نظر من، مدرنیته در تهران مغایر با دینداری، اخلاق مداری و ارزش محوری نیست. مردم تهران به باورهای دینی، ارزش های اخلاقی و سبک زندگی خود احترام می گذارند ولی از خشونت، افراط، تندروی، تحمیل عقیده، تحمیل سبک زندگی بیزارند. ‏دوستان گرامی رای و نظر تهرانی ها عمیقا در ایران تاثیرگذار است؛ تک تک این مردم، ارزش آرای خود را وقتی تجمیع می شود، می دانند؛ از ریاست جمهوری تا مجلسین.
«احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران نیز به توهین ها به مردم این شهر واکنش نشان داد. کانال خبری «انتخاب» در انتشار نظر مسجدجامعی آورد: ما به عنوان نمایندگان مردم، نباید اجازه توهین بدهیم. عده ای به مردم تهران می گویند که چون به لیست ما رای نداده اید، اهل کوفه هستید. عملا به دو شهر اسلامی توهین می کنند و ما باید به عنوان نماینده اجازه توهین ندهیم. این روزها گروهی از کسانی که نتیجه انتخابات را نپسندیده اند، به ایجاد فضای غیراخلاقی علیه رای دهندگان تهران دامن می زنند و آن را به سبک زندگی و حتی کارگزاری و تاثیر عوامل انگلیس در ایران نسبت داده و به نکوهش شهروندان پایتخت می پردازند.

*** حاشیه های انتخاباتی؛ از عضو کونگ فو کار مجلس خبرگان تا نسبت های فامیلی در مجلس شورا
شبکه های مجازی و کانال های خبری هنوز پر از حاشیه های انتخاباتی است. نسبت های فامیلی در مجلس، روحانی کونگ فو کارِ راه یافته به خبرگان و بگومگوهای انتخاباتی مورد توجه رسانه های اجتماعی طی 2 روز گذشته بود.
کانال خبری «آریا» از ورود روحانی کونگ فوکار به مجلس خبرگان خبر داد. به نوشته این کانال، آیت الله «سیدرحیم توکل» نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان مازندران است که عکس های تلگرامی این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در باشگاه ورزشی نشان می دهد، این نماینده از علاقه‎ مندان به ورزش های رزمی، به ویژه کونگ فو است که سابقه زیادی از قبل انقلاب در رشته های رزمی دارد.
کانال «ایران تایمز» نسبت‎های فامیلی در مجلس دهم را به این شرح مورد بررسی قرار داد: در مجلس دهم مصطفی ذوالقدر نماینده میناب، پدر فاطمه ذوالقدر نماینده تهران است. سیداحسان قاضی‎ زاده نماینده فریمان و سرخس و سیدامیرحسین قاضی‎ زاده نماینده مشهد هم عموزاده هستند و نسبت فامیلی با حسن قاضی ‎زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان دارند. محسن علوی فرزند وزیر اطلاعات هم نماینده مردم از لامرد شد. پدر او هم منتخب مردم تهران در انتخابات خبرگان بود. در میان نسبت‎ های فامیلی برون پارلمانی، علاوه بر علی لاریجانی که برادر رییس قوه قضائیه است، علی نوبخت نیز برادر محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت است. محمدمهدی مفتح نیز فرزند شهیدمفتح است. محمدرضا تابش نماینده اردکان نیز پسر خواهر رییس دولت اصلاحات است. سیده فاطمه حسینی نماینده تهران نیز فرزند سیدصفدر حسینی وزیر دولت اصلاحات است.
در کنار این حاشیه ها، برخی همچنان مدعی تخلف های انتخاباتی رقیبان خود هستند. کانال تلگرامی «تله خبر» به نقل از «عبدالرضا داوری» از نزدیکان رییس جمهوری پیشین نوشت: طبق اسناد موجود، محمدرضا نجفی (از برگزیدگان تهران برای مجلس دهم) در زمان قانونی از سمت دولتی خود استعفا نداده بود و باید جای خود را به نفر سی و یکم بدهد! این درحالی است که در صورت صحت این ادعا شورای نگهبان می با یست صلاحیت آقای نجفی را رد می کرد و با توجه به تایید صلاحیت وی، به نظر می رسد این ادعا جو سازی است. لازم به ذکر است که حدادعادل در انتخابات مجلس ششم هم پس از ابطال تعدادی از صندوق ها توسط شورای نگهبان، توانست به عنوان نفر سی ام به مجلس راه یابد.

*** واکاوی دلیل های شکست و پیروزی جریان های سیاسی
پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتایج، اردوگاه های سیاسی فعال در انتخابات پیگیر علت های شکست و پیروزی انتخاباتی خود و رقیبان هستند.
کانال تلگرامی «اصلاح طلبان نیوز» به نقل از «محمد جواد حق شناس» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره دلیل های ناکامی اصولگرایان در تهران عنوان کرد: اصولگرایان آنقدر به پیروزی خود مطمئن بودند که تنها دغدغه آنها کسب ریاست مجلس توسط حداد عادل و حذف لاریجانی بود.
کانال خبری «مرصاد نیوز» هم یکی از علت های ناکامی اصولگرایان در انتخابات تهران را توطئه لیست سیاه عنوان کرد و نوشت: از مدت ها پیش از برگزاری انتخابات 7 اسفند، یکی از محورهای مورد تاکید رسانه های غربی و برخی محافل و رسانه های داخلی، مهمتر دانستن انتخابات مجلس خبرگان از انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. نقطه کانونی این موج تخریب، سه فقیه برجسته انقلاب و از سابقون یاران امام(ره) بودند که از خارج و داخل در معرض سنگین ترین تهاجم تبلیغاتی قرار گرفتند که چنین تخریب سازماندهی شده ای جز با ماجرای ترور شخصیت آیت الله مظلوم بهشتی از سوی سازمان منافقین در سالهای نخستین پیروزی انقلاب قابل مقایسه نیست. صحنه گردانان این سناریو، فراتر از رقابت های سیاسی اقدام به تهیه یک «لیست سیاه» برای استان های مختلف کشور کرده اند که در انتخابات 7 اسفند هدف گذاری اصلی این پروژه، تشکیل شبکه تخریب در هر استان بود.

*** ادامه پیام های انتخاباتی مسوولان
با گذشت پنج روز از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج شمارش آرا، موج قدردانی ها و بیانیه های تشکر از مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات ادامه دارد.
کانال خبری «ایسنا» آخرین سخنان رییس جمهوری درباره انتخابات هفتم اسفند، در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو را منتشر کرد. «حسن روحانی» در این همایش گفت: نتایج این انتخابات برای ملت ما مبارک خواهد بود . دولت قبلا هم گفته که نتیجه هر چه باشد و ترکیب مجلس به هرگونه ای رقم بخورد دولت خود را موظف به احترام به آرای مردم فهیم ایران و خود را متعهد به همکاری با مجلس آینده خواهد دید.
همچنین رییس جمهوری در صفحه توییتر خود درباره انتخابات جمله ای را منتشر کرد که بیشتر کانال های خبری از آن با زیر عنوان «جمله معنادار» یاد کرده اند. روحانی در توییتر خود نوشت: آرای مردم صدها جلد کتاب، حرف، سخن و رهنمود برای همگان دارد. مردم با رای خود نشان دادند کدام سلیقه به نظر آن ها نزدیک تر است.
«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت نیز به برخی انتقادها درباره برگزاری و نتیجه انتخابات واکنش نشان داده است. کانال خبری «ایلنا» به نقل از نوبخت نوشت: از کسانی که به مجلس راه نیافتند اما با راهی که دولت برای خدمت به مردم در پیش گرفته بود، همراهی داشتند می خواهیم که به همکاری خودشان با دولت برای خدمات بزرگی که دولت می خواهد ارایه کند، ادامه دهند.
«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور نیز با انتشار پیامی در صفحه اینستا گرام خود یاد آور شد: حضور حماسه ساز مردم در انتخابات هفتم اسفند سال 1394 بار دیگر آوازه جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را طنین افکن ساخت و با هدایت هوشمندانه مقام معظم رهبری و حضور گسترده و بانشاط مردم در پای صندوق های رای عرصه های بالندگی و عزت گفتمان انقلاب اسلامی ایران درجهان رقم خورد.
«نجات الله ابراهیمیان» سخنگوی شورای نگهبان دیروز درباره انتخابات اخیر با روزنامه «اعتماد» گفت وگوی مفصلی داشت که برخی کانال های خبری به آن پرداختند. به گفته ابراهیمیان، متاسفانه مساله بررسی صلاحیت ها برای من خاطره خوبی نیست و با دبیر شورای نگهبان اختلاف سلیقه دارم. در بحث آزمون شاید خیلی متفاوت با نامزدها برخورد شد. دبیر شورای نگهبان در ابتدا با انتخاب اعضای جدید در شورای نگهبان خیلی موافق نبودند و به این اعضایی که در مجلس انتخاب شدند روی خوشی نشان ندادند.
بیانیه «مجمع روحانیون مبارز» نیز در کانال خبری ایلنا منتشر شد. در این بیانیه می خوانیم: مجمع روحانیون مبارز متواضعانه قدر دان حضور افتخار آفرین تمام کسانی که به پای صندوق های رای رفتند و به وظیفه خود عمل کردند بوده و خواهد بود و امید وار است کسانی که در این نوبت نخواستند هم میهنان خود را در این جشن حضور همراهی کنند در نوبت های آینده دعوت رهبری و دیگر علاقمندان به میهن عزیز اسلامی را اجابت کنند.
به گزارش کانال تلگرامی «انتخاب»، حزب کارگزاران سازندگی نیز با انتشار بیانیه ای از حضور گسترده مردم پای صندوق های رای قدردانی کرده است. در این بیانیه آمده است: مردم ایران برخلاف باور سنتی به احزاب و ائتلاف های سیاسی مرکب از اشخاص حقیقی و حقوقی اعتماد پیدا کرده اند و در واقع میان مردم و احزاب آشتی بزرگی رخ داده است. مجلس خانه ی ملت است و نمایندگان ملت می توانند در آن به گفت وگوهای ملی دست زنند و پس از پیروزی در «برجام یک» در عرصه ی سیاست خارجی زمینه تحقق «برجام دو» را در سیاست داخلی را فراهم آورند.
کانال تلگرامی فارس هم به نقل از حدادعادل نماینده کنونی مجلس نوشت: هنوز تصمیمی برای اعتراض به نتیجه انتخابات مجلس ندارم. شورای ائتلاف اصولگرایان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و با وجود اینکه اصولگرایان در تهران پیروز نشدند، اما از نتیجه انتخابات راضی هستم.
«احمد توکلی» دیگر نماینده مجلس نهم هم در کانال تلگرامی خود از مردم برای حضورشان تشکر کرد و آورد: به تشخیص و خواست شما هموطنانم سه دوره به عنوان نماینده تان در مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه کردم. سپاسگزارم که مرا معتمد خود دانستید و برای خدمتگزاری برگزیدید. اکنون که اکثریت شما رای دهندگان و موکلان گرامی و بزرگوارم برای ایفای وظایف نمایندگی خود به چهره های جدیدی رای داده اید و این خادم را از بار سنگین وکالت رهایی بخشیده اید، باادب و احترام و خلوص باطن، سپاسگزارتان هستم و برایتان بهترین ها و بازهم بهترین ها را آرزو می کنم و از سر تکریم قانون و اعتقاد قلبی به مردم سالاری دینی صمیمانه به منتخبان محترم شادباش می گویم.

*** ویژگی های انتخابات ایران از نگاه رسانه های خارجی
کانال تلگرامی تله خبر برخی واکنش های جهانی به نتایج انتخابات ایران را منتشر کرد. این کانال آورده است: به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، تعداد زنان مجلس دهم بیشتر از مجالس قبلی است. روزنامه «وال استریت ژورنال» هم نوشت: میانه روها برنده انتخابات ایران شدند. همچنین «فایننشال تایمز» هم عنوان کرد: انتخابات ایران تاکیدی بر طرد دیدگاه های تندروها است. «سی ان ان» پیروزی را آنِ اصلاح طلبان ایران دانست.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها