بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۵۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲
تدبیر24: رسول كوهپايه‌زاده ۳۵ سال دارد و وكيل بابك زنجاني متهم نفتي است كه دو سالي هست اخبار مربوط به پرونده اتهامات وي جاي ثابتي را در رسانه‌ها به خود اختصاص داده است. او حالا سه روز بعد از اعلام حكم اعدام براي بابك زنجاني، توسط قاضي صلواتي، از اميدواري‌اش براي تغيير اين حكم مي‌گويد. كوهپايه‌زاده كه ۲۰۰ هزار صفحه پرونده زنجاني را ظرف چهار ماه-يعني به‌طور متوسط روزانه ۱۶۰۰ صفحه- مورد مطالعه قرار داده است مي‌گويد زنجاني فساد في الارض نيست!چرا كه قلبا معتقد است زنجاني خدمات اقتصادي بسياري به كشور در طول سال‌هاي تحريم داشته است. «آرمان» درباره حكم اعلامي براي بابك زنجاني و احتمال تغيير اين حكم در صورت بازگشت پول‌ها، گفت‌وگويي با رسول كوهپايه‌زاده داشته است كه در ادامه مي‌خوانيد:

آقاي كوهپايه‌زاده! وزيردادگستري اعلام كرده است اگر بابك زنجاني پول‌ها را برگرداند، امكان شكستن حكم وي وجود دارد. نظرشما به عنوان وكيل پرونده آقاي زنجاني در اين خصوص چيست؟

 قانونگذار مواردي را پيش‌بيني كرده است واگرآن موارد وجود داشته باشد، در راي صادره تخفيفاتي درنظرگرفته خواهد شد. از جمله اين موارد اين است كه ضرر و زيان وارد آورده توسط متهم جبران شود يا اينكه رضايت شاكي كه دراين پرونده شركت نفت است- جلب گرديده و رضايت وي فراهم شود. لذا موردي كه آقاي پورمحمدي اعلام كرده‌اند مربوط به نكاتي است كه در قانون ذكر شده است. ضمن اينكه اگر بانك زنجاني موفق شود پول بلوكه شده را به ايران بازگرداند، اين اقدام وي نشان مي‌دهد كه اساسا از ابتدا سوء‌نيتي در عمل ايشان نبوده است و ادعاي وي ازابتدا صحت داشته است. آقاي زنجاني مكررا اعلام كرده‌اند كه به دليل وجود تحريم‌ها نمي‌توانند بدهي‌هاي خود را بپردازند و اگرامكان انتقال وجوه فراهم شود، اين كار را انجام مي‌دهند. اگر اين كار انجام شود، جدا از بحث تخفيف، درماهيت جرم نيز تغيير به وجود مي‌آيد و اساسا اتهامات منتسب به وي برداشته مي‌شود، زيرا با پرداخت پول ازطرف بابك زنجاني عنصر رواني جرم مفقود گرديده است و اين امكان وجود دارد كه براي مرجع قضائي محرز گردد كه از ابتدا سوء‌نيتي در كار نبوده است و به عبارت بهتر عنصر رواني جرم مفقود خواهد شد. همه اين موارد مي‌تواند دراعتراضي كه به حكم بدوي خواهد شد از سوي دادگاه لحاظ شود.

واكنش بابك زنجاني به حكم اعلام شده چه بود؟

 آقاي زنجاني زماني كه از ماهيت جرم مطلع شدند به جديت اعلام كردند كه بنده پيگير پرونده ايشان باشم و به هرطريق ممكن پول‌ها بازگردد و به شركت نفت منتقل شود. لذا من احساس مي‌كنم موكل من فارغ از راي صادره وآثار حكم خود كه ممكن است مورد تخفيف قرار گيرد يا خير، علاقه‌مند است كه به افكارعمومي ثابت كند كه به هر طريق تلاش دارد تا پول به ايران بازگردد و اين اراده جدي وجود دارد تا پول‌ها به شركت نفت بازگردد.

ادعاي شما اين است كه بابك زنجاني علاقه‌مند است كه پول را بازگرداند. اما پرسش اساسي اين است كه گره عدم بازگشت پول در كجاست؟

 مساله اين است كه حدود پنج روز پيش وكلاي آقاي زنجاني در خارج از كشور ايميلي دريافت كرده‌اند كه دراين ايميل كارگزار مورد اشاره شركت نفت رسما اعلام كرده بودند كه از دريافت پول فعلا معذور هستيم. در مبادلات بين‌المللي زماني كه مي‌خواهيم از بانك مبدا به بانك مقصد پولي را منتقل كنيم، حتما نياز است كارگزاراني وجود داشته باشند كه اين كارگزاران انتقال وجوه را برحسب نوع ارز تسهيل كنند. ارز موجود در اين پرونده يورو است. شركت نفت بانكي را معرفي كرد و ما از آن بانك استعلام كرديم كه حاضر به پذيرش پول هستيد يا خير، كه بانك موافقت كرد و در مكاتبه بعدي قرار بر اين شد كه كارگزار معرفي شود تا انتقال وجوه صورت گيرد. دو كارگزار توسط آن بانك معرفي شدند. با آن دو كارگزار هم مكاتبه شد كه آمادگي دريافت چنين وجه را دارند يا خير. آنها رسما اعلام كردند كه از دريافت اين وجهی معذور هستيم و علت را هم اعلام نكردند. وظيفه كارگزاران تبديل واحد پول است واين رويه سيستم بانكداري بين‌المللي است. روز شنبه اين ايميل توسط بنده دريافت شد. روز يكشنبه متن ايميل طي لايحه‌اي توسط بنده به دادگاه ارائه شد كه بنده نتوانستم با قاضي پرونده ملاقات داشته باشم و يكشنبه ظهر راي دادگاه آقاي زنجاني صادر شد. آقاي زنجاني به دنبال بهانه نيست و به هر قيمت به دنبال اين است كه حتي بعد از صدور حكم پول را برگرداند. لذا دليلي وجود ندارد كه آقاي زنجاني پول را بازنگرداند، زيرا باز گشت اين پول در راي تاثير خواهد گذاشت. ضمن اينكه اگر ايشان بتواند آزاد شود، مبالغ بيشتري از بدهي خود را مي‌تواند از طريق فعاليت‌هاي تجاري به دست آورد. نكته قابل ذكر اين است كه درست است برجام در حال اجرايي شدن است، ولي چرخ‌هاي انتقال پول در مراكز اقتصادي به كندي مي‌چرخد و همين امر مانع از انتقال پول شده است.

برخي افراد اعلام كرده‌اند كه فشار اصلي برای باز گرداندن وجوه است. تا چه اندازه با اين تحليل موافق هستيد؟

 باور من اين است كه دستگاه قضائي به صورت مستقل عمل مي‌كند. در هر صورت بنده با راي و اتهام صادره موافق نيستم. نه به عنوان وكيل پرونده، بلكه به عنوان كسي كه با پرونده آشنايي دارد و آن را مورد مطالعه قرار داده است و به حداقل‌هاي اصول و مباني حقوقي آگاه است، معتقدم هر اتهامي به بابك زنجاني وارد باشد، انصافا، اتهام افساد في الارض به وي وارد نيست. ايشان را به اين دليل مفسد شناخته‌اند كه اقدامات ايشان براي ضربه زدن به نظام اقتصادي صورت گرفته و ايشان علم به اين موضوع داشته‌اند، كه به نظر من دقيق نيست. آقاي زنجاني در حالي به اتهام فوق محكوم شده است كه به شهادت مديران ارشد چندين بانك، توانست حدود دو ميليارد دلار ارز به بانك‌هاي كشورمنتقل كند كه آن پول‌ها در طرح‌هاي نيمه تمام كشور نيز به كار رفت. واقعا من به عنوان يك فرد بي‌طرف هر مقدارمحتويات پرونده را بررسي مي‌كنم، واقعا نمي‌توانم قصد ضربه‌زدن به نظام را در پرونده ايشان ببينم. بايد با اطمينان برخورد كنيم. به ويژه كه اعدام مجازات حدي است و در مجازات حدي قاعده فقهي‌اي وجود دارد كه اگر كوچك‌ترين شك و شبهه‌اي در وجوه حكم به وجود آيد، مجازات ساقط مي‌شود.

به نظر شما آيا افكار عمومي از حكم اعدام آقاي زنجاني استقبال كردند؟

شايد اگر دادگاه غيرعلني بود، اين حكم درجامعه زود مورد تحليل قرارمي گرفت. يكي از خاصيت‌هاي دادگاه علني اين است كه وجدان عمومي جامعه به قضاوت گذاشته مي‌شود. خصوصا اينكه رسانه‌هاي گروهي در چارچوب قانوني توانستند اين اخبار را به بيرون منتقل كنند. لذا به سهم خودم به عنوان كوچك‌ترين عضو جامعه حقوقي از رسانه‌ها تشكر مي‌كنم. اين نتيجه انتقال واقعيت‌ها له يا عليه متهم است كه رسانه‌ها در اين مدت به جامعه منتقل كردند. شايد اين قضيه هم در رسيدگي در مرحله بعد بي‌تاثير نباشد. البته دستگاه قضا از احساسات زود گذر افكار عمومي تاثير نخواهد گرفت. اما من احساس مي‌كنم اينكه مردم محرم شناخته شدند، اتفاق خوبي بود. خوشبختانه اصل علني بودن دادگاه نيز رعايت شده است و اين راي نيز توسط وكيل پرونده قابل اعتراض است.

فارغ از اينكه شما وكيل آقاي زنجاني هستيد و وظيفه ذاتي يك وكيل اقتضا مي‌كند از موكل خود دفاع كند، مايلم بدانم آيا شما قلبا اين احساس را داريد كه بابك زنجاني بي گناه است؟

 سوال بسيار خوبي پرسيديد. من حس بي‌گناهي آقاي زنجاني را بعد از مطالعه چهار ماهه پرونده ايشان دريافتم. بنده قبلا آقاي زنجاني را نمي‌شناختم و بعد از اينكه در دادسرا وكيل ايشان شدم هم اجازه ملاقات با ايشان را نداشتم. ولي بعد از اينكه پرونده را مطالعه كردم، برداشتم اين بود كه آقاي زنجاني خدمات شاياني انجام داده است. هر چند انجام خدمات مانع رسيدگي به اتهامات افراد نيست. اما آنچه قلبا مورد يقين من است اين است كه آقاي زنجاني اخلالگر در نظام اقتصادي و مفسد في‌الارض نيست.
منبع: آرمان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها