بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۶۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
همایون امیرزاده خبر داد
رئیس شورای نظارت و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به ایجاد این شورا گفت: چنانچه این شورا بتواند به خوبی امر نظارت را مدیریت کند نظارت‌های غیررسمی به حداقل خواهد رسید.
تدبیر24 :همایون امیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، درباره ایجاد شورای نظارت و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: براساس بند 22 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تکالیف شورای عالی انقلاب فرهنگی که در آیین‌نامه ضوابط اجرایی نشر کشور تبلور پیدا کرده است و همچنین مجموعه سیاست‌ها و راهبردهای بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مصوبه آذرماه 1394 در فرایند نظارتی نمایشگاه کتاب، از این دوره نمایشگاه شورای نظارت و ارزیابی با هدف نظارت و ارزیابی فرایند برگزاری نمایشگاه کتاب، سیاست‌ها و خط مشی‌های نظارتی بر شورای برنامه‌ریزی تصویب و راه‌اندازی شده است.

او افزود: بر این اساس، شورای نظارت و ارزیابی علاوه بر نظارت عالیه بر محتوا و رسیدگی به تخلفات احتمالی نسبت به اعمال نظارت بر عملکرد کمیته‌ها و بخش‌های اجرایی نمایشگاه در این محورها اقدام می‌کند: نظارت بر شرح وظایف هر کمیته و مصوبات شورای برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی با کمیته‌های مختلف به منظور جمع‌آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش به رئیس نمایشگاه، تشکیل کارگروه تخصصی به منظور کارآمد کردن نظارت و ارزیابی و همچنین نظارت بر حسن انجام وظایف شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر حسن سیاست‌های واسپاری و امور تصدی‌گری.

امیرزاده گفت:‌ در ساختار کلی شورا که اعضای آن با حکم رئیس نمایشگاه منصوب شده‌اند علاوه بر شخصیت‌های حقوقی سه نفر از صاحب‌نظران تشکل‌ها به پیشنهاد تشکل‌های نشر و تأیید رئیس نمایشگاه در این شورا عضویت دارند. بقیه اعضای این شورا شامل امیرمسعود شهرام‌نیا، محمد سلگی، علی فریدونی، محمودرضا برازش و نیک‌نام حسین‌پور هستند و همایون امیرزاده به عنوان رئیس این شورا فعالیت می‌کند.

او درباره کارگروه‌های این شورا نیز گفت:‌ این شورا متشکل از کارگروه نظارت بر نشر داخلی، کارگروه نظارت بر ناشران بین‌الملل، کارگروه نظارت بر امور اجرایی و مالی، و کارگروه نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی است. همچنین با توجه به ماهیت مستقل هیأت رسیدگی بر تخلفات، این هیأت به صورت مستقل زیر نظر رئیس نمایشگاه فعالیت می‌کند.

امیرزاده در پاسخ به این سوال که هدف تشکیل این شورا چیست و آیا هدف این شورا جلوگیری از دخالت نهادهای غیرمرتبط با وزارت ارشاد و نمایشگاه کتاب است گفت:‌ یکی از اهداف شورای نظارت و ارزیابی، تجمیع و ایجاد وحدت رویه در امر فرایندهای کلی نمایشگاه کتاب تهران از جمله نظارت‌های محتوایی و نظارت‌های اجرایی است.

رئیس شورای نظارت و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: به نظرم می‌رسد با راه‌اندازی این شورا امکان برطرف شدن بخش مهمی از این دغدغه‌ها هست و یکپارچه‌سازی نظارت باعث ایجاد وحدت رویه خواهد شد. چنان‌چه این شورا بتواند به خوبی امر نظارت را مدیریت کند نظارت‌های غیررسمی به حداقل خواهد رسید.

همایون امیرزاده در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا درباره تخلفات صورت‌گرفته از سوی ناشران در دوره پیشین و منع حضور ناشران متخلف برای شرکت در نمایشگاه پیش رو گفت:‌ هر ساله در ابتدای برگزاری نمایشگاه کتاب آیین‌نامه‌هایی از طریق تشکل‌های مرتبط در اختیار بهره‌برداران و متقاضیان شرکت در نمایشگاه قرار می‌گیرد. این ضوابط اجرایی پیش‌شرط برای ورود به نمایشگاه است. در این آیین‌نامه‌ها تعرض به حقوق دیگر ناشران منع شده است و تأکید شده که ناشران باید قوانین را رعایت کنند و کتاب‌های خود را عرضه کنند و نسبت به ارائه کتاب‌های دیگر ناشران پرهیز داشته باشند و در مجموع در فرایندی فعالیت کنند که حقوق همکارانشان رعایت شود.

او افزود: بنابراین همه کسانی که طالب حضور در نمایشگاه کتاب تهران هستند از این ضوابط به خوبی آگاهی دارند، اما متأسفانه در خلال برگزاری نمایشگاه در سال‌های قبل شاهد بودیم که این ضوابط توسط برخی از ناشران نادیده گرفته شده است. علاوه بر اینکه این اقدام تعدی به حقوق ناشران حرفه‌ای است که علاقه‌ دارند با تمام مشکلات موجود یک فعالیت قانونمند را دنبال کنند، این تعرض‌ها باعث اختلال و بی‌نظمی‌های زیادی در نمایشگاه می‌شود و از طرفی تکرار عناوین در غرفه‌های متعدد باعث سرگردانی مخاطبان و آشفتگی محیط ارائه آثار خواهد شد.

رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران گفت: نمایشگاه کتاب محل ارائه تازه‌های کتاب و کتاب‌هایی است که توسط ناشران منتشر و تولید شده است. طبیعتا باید فرایندی برای کنترل این موضوع باشد. اکثریت قریب به اتفاق ناشران که امسال از حضور در نمایشگاه منع شده‌اند طرح شکواییه از هم‌صنفان خودشان داشته‌اند. بنابراین قبل از ثبت نام امسال هیأت نظارت تشکیل جلسه داد و با یک سیاست کلی به اتفاق آرا به تصویب رساند که برای حفظ حقوق صنفی ناشران حرفه‌ای تجدید نظری در آرای سال گذشته به وجود نیاید. به این دلیل این آرا همچنان به قوت خود باقی است و 116 ناشری که سال گذشته از نمایشگاه کتاب امسال منع شده بودند نمی‌توانند در نمایشگاه شرکت داشته باشند.

او گفت: البته این ناشران می‌توانند فعالیت‌های جاری خود را در طول سال داشته باشند اما ضوابط نمایشگاه کتاب اجازه شرکت آن‌ها در نمایشگاه دوره بیست و نهم را نخواهد داد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها