بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۶۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
 تدبیر24 :مصاحبه خواهر بابك زنجاني در ايسنا حاوي چند نكته مهم است. از جمله اين احتمال را تقويت مي‌كند كه كساني كه از دارايي‌هاي بابك زنجاني منتفع هستند، قيد دادن پول را زده ودرصورت اعدام آن را بازنگردانند.بخش اعظم اين مصاحبه به مويه‌هاي خواهرانه براي برادر دربندش مربوط مي شود. اينكه خانواده چه سختي‌هايي كشيدند و چه نگراني‌هايي در دوران بازداشت داشتند.البته اين كاملا طبيعي است.وقتي ازمنظرخانوادگي به مسئله بزرگ‌ترين بدهكار بانكي نگاه كنيد، حتما نگراني‌هاوغم‌هاي مادرانه وخواهرانه به طور طبيعي در آن جلوه مي كند امالابه‌لاي اين گفته‌ها،خواهربابك زنجاني به سه نكته مهم اشاره مي كند.

اول: درست درآخرين روزهاي نزديك به دستگيري بابك زنجاني او يك مصاحبه مفصل با هفته‌نامه صدا انجام داد. بعد از دستگيري رضاضراب وپرونده فساد رشوه در دولت تركيه، بابك زنجاني در مقام پاسخگويي به رسانه‌ها برآمد.صفحه فيسبوك او فعال شد و حتي در نامه‌اي به اردوغان نوشت كه او داراي ثروت زيادي است و نيازي به انجام فعاليت‌هاي غيرقانوني ندارد. چند روز بعد اما بابك زنجاني بازداشت شد.خواهرش در اين مصاحبه توضيح داد كه «دوستان» و «آشنايان» به محض اينكه آنها را مي‌ديدند گوشزد مي‌كردند كه او نبايد كار «رسانه‌اي» بكند و خواهر زنجاني اين موضوع را اينگونه به او منتقل مي‌كند:«همه می‌گویند نباید خودت را رسانه‌ای کنی و از رسانه‌ها باید دور شوی.»سوال اين است كه چه كساني به او توصيه مي‌كردند وارد فضاي رسانه‌اي نشده و همچنان در پس پرده باقي بماند؟

دوم: خواهر زنجاني در اين مصاحبه موضوع ديگري را نيز فاش مي‌كند.بابك قصد داشت باترفندي مسئله بدهي خودرا از وجهه سياسي وفساد اقتصادي خارج كرده ودرحد يك بدهي معمولي به صورت عادي تبديل كند.اودي‌ماه 92 دستگير شد.درحالي كه مدت‌ها پول نفت راكه بايد پرداخت مي‌كردتحويل نداده بود.براساس اين مصاحبه بابك زنجاني قصد داشت ماجرا را تا ارديبهشت ماه 93 ادامه دهد و به اين ترفند اميدوار بود.دراولين ملاقات مادر از بابك مي‌پرسد:«پسرم حالا چه می‌شود؟»  بابک توضيح مي‌دهد:«مرا چهار ماه زودتر از زمان مقرر و تعهدم بازداشت کردند.»آنطوركه از اين بخش بر مي‌آيد ظاهرا او خواستار يك مهلت چهارماهه براي پس دادن پول شده بود.خواهرزنجاني موضوع دستگيري چهارماه زودتر را از یکی از مدیران بابک سوال مي‌كند. اين مدير توضيح مي‌دهد: «به من گفت بابک طی قراردادی با وزارت نفت، یک چک تاریخ اردیبهشت 93 به آنها داده است و در صورتی که آن چک به هر دلیلی دچارمشکل می‌شد باید طبق قوانین چک برخورد شود اما قبل از اینکه زمان سر رسید چک برسد یا شکایتی از سوی نفت یا اشخاص حقیقی یاحقوقی علیه بابک صورت گیرد،بازداشتش کرده‌اند.» نكته مهم «برخورد طبق قوانين چك» و در حد يك بدهي عادي تلقي شدن ماجراست كه بابك زنجاني اميدوار بود بتواند با پرداخت بخشي از آن يا افتادن پرونده در كش و قوس‌ دادگاه‌ از زير بار آن شانه خالي كرده يا آن را در دراز مدت به صورت ذره ذره پرداخت كند.

سوم:ازابتدا بابك زنجاني و همه نزديكانش تلاش داشتند اثبات كنند كه اوهيچ بدهي‌اي به وزارت نفت ندارد.دراين راستا يكي از سايت‌ها(سايت راه دانا)با انشارنامه‌اي كه مدعي شده بود بابك زنجاني آن را به رئيس‌جمهور نوشته است،زنجاني خطاب به رئيس‌جمهور پرسيده بود:«اصلا مگروزارت نفت به من نفت تحويل داده كه الان طلبش را مي‌خواهد» امروز ديگر فرار از اصل بدهي ممكن نيست. لحن او در جلسات اول نيز با جلسات آخر متفاوت بود.او پذيرفته بود كه بدهكار است و بايد پول را پس بدهد. حالا اما ترديد‌هايي گريبان نزديكان و شركاي اين بدهكار بزرگ را گرفته است. ترديدي كه نشان مي‌دهد آنها تصور مي كنند حكم قاضي نه به علت مباني حقوقي و باعلم وآگاهي،بلكه به خاطروادار كردن آنها به پرداخت بدهي صادر شده است. نكته‌اي كه محسني اژه‌اي در نشست خبري روز يكشنبه صراحتا آن را رد كرد. آنطور كه خواهر مي‌گويد بعد از اعلام حكم اعدام با او گفت‌وگو كرده و بابک گفته است:«ناراحت نباشین من این پول را برمی‌گردانم ووضعیت اینگونه نمی‌ماند و باید این پول برگردد. به بابک گفتم نکنه این پول برگردد وحکم را اجرا کنند.» خواهر بزرگ‌ترين بدهكار نفتي ايران و كسي كه در قالب دورزدن تحريم‌ها ثروت هنگفتي را براي خود و خانواده‌اش اندوخته معتقد است در مقطع كنوني  «پرداخت بدهي بیشتر جنبه آبرو و اعتبار را دارد» اما بلافاصله خودش مي‌پرسد: «نمی‌دانم صلاح است پرداخت شود یا خیر؟»اگر بابك زنجاني بدهكار است بايد بدهي خود را پرداخت كند. طرح اين سوال معناي مشخصي دارد.اگر خواهر او نسبت به برگرداندن پول ترديد مي‌كند،حتماسايرهمدستان اوحاضرند به راحتي او راقرباني كنند.درچندجاي مصاحبه خواهرزنجاني مرتبا ازبازپس گيري اموال پروژه VIP اظهارنگراني مي‌كند. حالاطناب دار بيش از پيش به گردن او نزديك شده است وظاهرا نزديكانش هم بيشتر به فكرحفظ منابع مالي هستند.در اين وضعيت اين احتمال وجود دارد كه آنها به اين فكر باشندكه اگر قراراست اواعدام شود،‌«ديگر چه نيازي است پول را پرداخت كنند؟اين ترديد ممكن است به يك گروكشي براي رهايي اوازچوبه دار نيزمنجر شود.
منبع: روزنامه قانون
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها