بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۶۱۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
تدبیر24 :در گزارش آستان، نگاهی انداخته می شود به شرایطی که فضا را برای "راس نشینی" یکی از این دو چهره که حتما مشهورترین چهره های مجلس دهم هستند، مهیا می کند.

تمدید سه باره ریاستِ لاریجانی؟

علی لاریجانی از همان روزی که در مهر ماه سال 1386 از ریاست شورای عالی امنیت ملی استعفاء داد و از قطار دولت احمدی نژاد پیاده شد به فکر انتخابات مجلس هشتم بود تا "رییس مجلس" در سپهر سیاسی ایران پسوند اسمش باشد. او که به درخواست تنی چند از مراجع تقلید از حوزه انتخابیه قم در انتخابات شرکت کرد.

بعد از انتخاب شدن به عنوان جدی ترین و شاید تنها رقیب غلامعلی حداد عادلی شد که از اقلیت در مجلس ششم، به ریاست در مجلس هفتم رسیده بود. اما پیش بینی ها درست از آب درآمد و  در انتخابات داخلی اصولگرایان راه یافته به هشتمین دوره قوه مقننه، لاریجانی با اقتدار حداد را پشت سر گذاشت تا رییس مجلس هفتم حتی برای کاندیداتوری در جلسه رسمی اعلام حضور هم نکند. در آغاز مجلس نهم هم با وجود تلاش گسترده پایداری چی ها، لاریجانی همچنان رییس ماند و البته دوره ای پر از چالش را با همسلفان اصولگرا اما منتقد خود گذارند.

حالا لاریجانی در شرایط خودش را برای حضور در سومین دوره مجلس نشینی آماده می کند که این‌بار، نه حداد عادل، بلکه محمدرضا عارف که به عنوان رای اول تهران به بهارستان رسیده است را رقیب اصلی ریاستش می داند. اگر بعد از بزگزاری مرحله دوم انتخابات، قرار بر تداوم اکثریت نشینی اصولگرایان باشد، جایگاه لاریجانی با تهدیدی مواجه نخواهد شد. اما حتی اگر کرسی های سبز بهارستان بین اصولگراها و اصلاح طلبها تقسیم شود، آن وقت است که با توجه به عدم تمایلی بخشی از اصولگرایان به تمدید ریاست لاریجانی و معرفی گزینه سوم برای رییس شدن از سوی آنها، این احتمال می رود که علی لاریجانی در مجلس دهم روی یکی از صندلی های شماره دار صحن علنی جلوس کند.

عارف رییسِ بهارستان؟

از همان شامگاه سه شنبه 21 خرداد 92 و سه روز مانده به روز انتخابات، محمدرضا عارف به توصیه رییس دولت اصلاحات از حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد، قطعا به این فکرد بود تا از فضایی که به واسطه آن کناره گیری به وجود آمد، نهایت استفاده را ببرد تا بلکه لیدر جریان اصلاح طلبی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود که همینطور هم شد و او هم سرلیست شد و هم بیشترین رای را به خو اختصاص داد.

 آیا باید دید جلوس بر یکی از 290 کرسی مجلس برای چهره ای که همین 2 سال پیش خودش را در قامت رییس دولت می دید، راحت است یا ... البته عارف اشراف دارد که در حالت عادی مشارکت شانس لاریجانی بیشتر است، مگر اینکه اتفاقهایی بیفتذ و در مرحله دوم انتخابات نمایندگان لیست امید رای بیاورند تا فضا را برای رقابت عارف با لاریجانی فراهم کند.

باید منتظر ماند و به انتظار نشست تا معلوم شود چه کسی روی صندلی پر طمراق ریاست ساختمان سبز رنگ بهارستان تکیه می زند. علی اردشیر لاریجانی یا محمدرضا عارف؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها