بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۶۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
يكي از پيامدهاي گشت ارشاد مي‌تواند سنگين كردن وظايف پليس باشد. اين در حالي است كه پليس در كشور ما وظايف مهمی دارد، به همين دليل بايد نهاد‌هاي فرهنگي مسئولیت بپذیرند تا اين نهاد هم بتواند به وظايف ديگرش برسد.

 تدبیر24 : شهربانو اماني*-اخلاقيات تنها بدحجابي نيست، اخلاقيات سطوح مختلفي را در بر مي‌گيرد كه متاسفانه در جامعه ما در تمامي آن سطوح شاهد نزول هستيم. قبل از هر اقدامي بايد اين مساله را مورد ارزيابي قرار داد كه طرح‌هاي پيشين كه اجرا شده‌اند چه ثمراتی داشته‌اند و آيا به نتايج مورد نظر رسيده‌اند. بايد اين طرح‌ها به درستي آسيب‌شناسي شوند تا بتوان به راه‌حلي درست در اين زمينه دست يافت. نهادينه نشدن اخلاقيات در جامعه نشان مي‌دهد كه نهاد‌هاي فرهنگي با وجود بودجه كلاني كه در اختيار آنها قرار مي‌گيرد هنوز به وظايف خود به درستي عمل نكرده‌اند. اگر اين نهادها مي‌توانستند الگو‌هايي را كه مدعي آن بودند به درستي نهادينه كنند، آنگاه ديگر نياز به شيوه‌هاي سلبی نبود. نهادينه كردن صداقت، اخلاق، درستي و اعتماد وظيفه همه شهروندان است و بايد خود را در قبال آن مسئول بدانند. احترام به قانون بايد در مردم نهادينه شود و خود را ملزم به رعايت آن بدانند، نه اينكه با برخوردها مردم را مجبور به رعايت كرد. تنها نهاد‌هاي فرهنگي مي‌توانند اخلاق، قانون و هنجار‌هاي مورد قبول در جامعه ايران را در مردم نهادينه كنند. بايد طرح‌هاي گشت ارشاد در دوره‌هاي قبل به خوبي مورد ارزيابي قرار گيرند و ببينند به نتايج مورد نظر رسيده‌اند يا نه. به نظر من يكي از پيامدهاي گشت ارشاد مي‌تواند سنگين كردن وظايف پليس باشد. اين در حالي است كه پليس در كشور ما وظايف مهمی دارد، به همين دليل بايد نهاد‌هاي فرهنگي مسئولیت بپذیرند تا اين نهاد هم بتواند به وظايف ديگرش برسد. گشت ارشاد، راه‌هاي كم هزينه و كم فايده‌اي هستند. مثلا با جريمه كردن، يك كار غيرقانوني تبديل به قانون نمي‌شود، بلكه در اين زمينه نياز به فرهنگ‌سازي است. تجربه كشورهاي اسلامي ثابت كرده است كه حجاب اگر در مردم نهادينه شود، نيازي به اجبار ندارد. اسلام يك دين به روز است كه براي نجات بشر آمده و با اتكای به آموزه‌هاي اين دين و تطبيق آنها با شرايط دنياي امروز مي‌توان به راحتي جوانان را تشويق به رعايت هنجارهاي جامعه كرد. استفاده از رنگ‌ها و طرح‌هاي مختلف كه هم مطابق با شئون باشند و هم جذابيت‌هاي لازم را داشته باشند، جوانان را به سمت پوشش مناسب سوق مي‌دهد. به همين دليل لازم است عملكرد نهادهاي فرهنگي را به طور جدي مورد بررسي قرار داد تا فهميد چرا با وجود رسانه‌هاي مختلفي كه در كشور ما وجود دارند ولي هنوز الگوهاي مناسب پوشش در جامعه نهادینه نشده است. الگوهاي پوشش بايد به صورتي باشند كه در عين اينكه مطابق با قانون و شرع هستند، براي جواناني كه با شبكه‌هاي اجتماعي در ارتباط هستند، جذاب باشند و نياز آنها را برآورده كنند. چرا بايد يك تجربه كه ساليان طولاني ادامه داشته و خروجي درحد انتظار را نداشته است، باز هم تكرار مي‌شود، در صورتي كه راه‌هاي تاثيرگذارتري در اين زمينه وجود دارد. اين مسائل بايد در بستر خانواده، اجتماع و فرهنگ حل و فصل شوند.

* فعال حوزه زنان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها