بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۶۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
تدبیر24روزنامه آرمان در شماره يكشنبه پنجم ارديبهشت يادداشتي را به قلم علي صابري، به منظور بررسي فوايد انتقال نمايشگاه كتاب و همچنين بلند مدت بودن فرايند اين نقل و انتقال بر خلاف برخي از انتقادها درباره غير منتظره بودن آن منتشر كرد.
در اين يادداشت مي خوانيم: نمايشگاه كتاب و انتقال آن به شهر آفتاب هنوز هم با حواشي زيادي همراه است. در حالي عده‌اي از اين اتفاق غافلگير شده و آن را غيرمنتظره قلمداد مي‌كنند كه اين اتفاق غيرمنتظره نبوده و انتقال كليه نمايشگاه‌هاي تهران به شهر آفتاب فرايندي بلندمدت بوده است. بحث انتقال نمايشگاه از سال‌ها پيش مطرح بوده و از سال 90تا 94 بارها صحبت از انتقال نمايشگاه كتاب بوده اما تاكنون اتفاقي نيفتاده بود و حالا كه اين اتفاق افتاده است برخي از غيرمنتظره بودن آن سخن مي‌گويند. شهرداري تهران در ده سال گذشته پروژه‌هاي عظيم عمراني، اجتماعي، فرهنگي و ورزشي را احداث كرده است كه هر كدام بر ارتقا و رشد جايگاه كلانشهر تهران تاثيرگذار بوده‌اند و شهر آفتاب نيز يكي از اين طرح‌هاي فرهنگي است. به دليل نبود امكانات در شهر آفتاب تا پيش از اين برگزاري نمايشگاه در اين مكان اشتباه بود.
در گذشته در اين مكان نه تنها امكاناتي براي غرفه‌داران وجود نداشت بلكه براي بازديدكنندگان نيز هيچ امكاناتي وجود نداشت. حمل و نقل عمومي نيز در اين منطقه ضعيف بود. اين موضوعات باعث دلزدگي مخاطب و دلسردي ناشر مي‌شد و بنابراين بازگشايي و انتقال نمايشگاه به شهر آفتاب به تاخير افتاد. برپايي نمايشگاه در شهر آفتاب يك آزمون است. با اين وجود ما عادت كرده‌ايم در كشورمان در مواجهه با هر رخدادي در مورد غيرمترقبه بودن آن يا ناگهاني بودنش سخن بگوييم در حالي كه همه اين رخدادها طبيعي بوده و از سال‌ها قبل هشدارهايي در مورد آنها مطرح شده بود و اين ما بوديم كه آمادگي مقابله با اين رخدادها را نداشته‌ايم و برايمان غيرمترقبه شده است.
**نمايشگاه بايد زودتر منتقل مي‌شد
در حال حاضر انتقال نمايشگاه كتاب و كليه نمايشگاه‌هاي بين‌المللي به خارج از محدوده شهر تهران گزينه خوبي است كه مي‌تواند باعث كاهش تردد و ترافيك در مركز شهر شود. امكانات ما به يقين كامل نيست و نقايص جدي در اين زمينه وجود دارد. نكته‌اي كه وجود دارد و مطرح است اين است كه فضاي داخل شهر كشش نمايشگاه بين المللي را ندارد و بايد اين تصميم از خيلي وقت قبل اجرايي مي شد. به هر حال هر تصميمي كه مطرح مي‌شود و قرار است اجرا شود چون منجر به تغييراتي در سطح اجتماع مي‌شود براي عده‌اي با نگراني و اعتراض همراه است در حالي كه اين روند طبيعي بايد طي شده و اين تغييرات بايد ايجاد شود. شهروندان ايراني به واكنش نشان دادن به اتفاقات و تغييرات جديد عادت كرده‌اند و با مشاهده كوچك‌ترين تغييري از ناگهاني بودن آن و وضعيت جديد گله‌مند مي‌شوند در حالي كه بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه ذات اين تصميم و عواقب آن چقدر به نفع خودشان است. اميدوارم با كمترين آسيب و ضرر مردم بتوانند از نمايشگاه كتاب استقبال كنند و مشكلي در تردد آنها ايجاد نشود تا نمايشگاه به صورت عادي پيش برود.
**حضور در نمايشگاه سودمند است
در اين سال‌ها نمايشگاه كتاب به يك بازار فروش كتاب با تخفيف تبديل شده است در حالي كه نمايشگاه كتاب در تمامي دنيا يك دورهمي براي ناشران و عرضه آثار، مبادله كتاب و عقد قرارداد بين ناشران معتبر است. با اين وجود اينكه عده‌اي براي گذراندن وقت به نمايشگاه كتاب مي‌آيند نبايد بهانه‌اي براي اين موضوع باشد كه افراد بخواهند عنوان كنند نمايشگاه كتاب كاركردهاي خودش را از دست داده است. همه مي‌دانند معضل فرهنگي و مشكلات كمبود مطالعه و سطح كتابخواني تا كجا مي‌تواند مخرب باشد و بايد بتوانيم كاري كنيم كه دسترسي مردم به كتاب و شرايط كتاب خواندن در كشور به هر طريق ممكن تسهيل شود و موانع موجود بر سر راه آن برطرف شود. اينكه مردم وقت خودشان را در نمايشگاه كتاب به بطالت هم بگذرانند وبر فرض اينكه مردم آنجا هيچ كتابي هم نخرند باز هم اين اقدام نمي‌تواند ضرري براي كسي داشته و تا حد زيادي سودمند است. وقتي افراد زيادي كه اوقات تفريح خود را در نسل جوان به بطالت و براي مثال در كوچه و خيابان مي گذرانند به نمايشگاه كتاب يا فيلم و عكس و هر چيز ديگري بروند اين بطالت نيست و حتي مي‌تواند استفاده درست و موثر از اوقات فراغت قلمداد شود. وقت‌گذراني در گالري‌ها كار درستي است و نمي‌توان آدم‌ها را تقسيم‌بندي كرده و براي مثال گفت چون تو تخصص نداري به نمايشگاه كتاب نرو! با اين وجود اينكه ما بتوانيم تا اندازه‌اي بسترهاي اين حضور همه‌جانبه را فراهم كنيم و مشكل و مزاحمتي براي ساير بازديد كنندگان نمايشگاه و افرادي كه مي‌خواهند بر اساس تخصص خود از نمايشگاه استفاده كنند ايجاد نكنيم مساله مهمي است كه نيازمند تخصيص بودجه و استفاده از پرسنل است.
**امكان تردد آسان فراهم شد
براي برخي جوان‌ها رفتن به نمايشگاه و حضور در اين محافل فرهنگي كاري عبث به نظر مي رسد و آنها مي‌گويند با استفاده از تكنولوژي و اينترنت مي‌توان به راحتي به هر كتابي دسترسي پيدا كرد، با اين وجود حضور در محافل فرهنگي و علمي حتي اگر با خواندن و نخريدن كتاب هم همراه باشد همان‌طور كه گفته شد سودمند است و نبايد جلوي اين امر سودمند گرفته شود. ارتباطات جمعي و دسترسي مردم به اطلاعات از هر راهي موثر بوده و در توسعه‌يافتگي فرهنگي جوامع نقش دارد و بر اين اساس نمايشگاه‌هاي علمي و فرهنگي فرصت مناسبي براي دسترسي و تبادل اطلاعات و حتي بودن در جريان آنها محسوب مي‌شوند. براي تردد مردم زمينه دسترسي آسان مردم و ناشران به مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب فراهم شده و آن‌طور كه شهرداري تهران اعلام كرده هيچ‌گونه نگراني براي تردد شهروندان به نمايشگاه كتاب امسال وجود ندارد و تمهيدات لازم حمل و نقل براي تسريع دسترسي مردم، ناشران و نخبگان در روزهاي برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب به مجموعه شهر آفتاب فراهم شده است. از سوي ديگر خط متروي شهر آفتاب به همراه اتوبوس‌هايي كه در سراي محلات و ميادين شهر مستقر خواهند شد، زمينه دسترسي مردم به شهر آفتاب را فراهم مي‌كنند.همچنين در مدارس نيز برنامه‌هايي جهت استفاده دانش‌آموزان از نمايشگاه تدوين شده است، بنابراين زمينه دسترسي مردم به شهر آفتاب فراهم شده است به همين دليل شهروندان تحت هيچ شرايطي دغدغه دوري مسير را نداشته باشند. در ضمن، معاونت خدمات شهري شهرداري تهران سرويس‌هاي حمل ونقل مناسبي براي تردد بازديدكنندگان تدارك ديده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها