بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۶۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
تدبیر24 : هر چند نمایشگاه كتاب می تواند تاثیر زیادی در رشد مطالعه و كتابخوانی داشته باشد اما به گفته كارشناسان نمی توان همه عوامل رشد مطالعه در كشور را در این نمایشگاه جست و جو كرد.
اصل برگزاری نمایشگاه یكی از امتیازات ویژه جمهوری اسلامی ایران و مایه افتخار همه ماست زیرا نشان می دهد كه كشور ما برای علم و دانش اهمیت ویژه ای قائل است.
نمایشگاه كتاب همچنین از آن رو اهمیت دارد كه ناشران خارجی در آن شركت كرده و فضایی را برای مبادله افكار و تبادل علم پدید می آورند. فعالان حوزه فرهنگ و دوستداران كتاب و كتابخوانی كه شاید به دشواری بتوانند تك تك كتاب های موردنیاز خود را در بازار پیدا كنند در نمایشگاه كتاب به یك مجموعه متمركز از تولیدات نشر دسترسی پیدا می كنند.
یكی از راه های افزایش نرخ كتابخوانی در كشور تبلیغات گسترده درباره كتاب است به شكلی كه هم كتاب ها و هم محتوای آنها به مردم معرفی شود. در نهایت پرداختن به مقوله كتاب و كتابخوانی نباید تنها محدود به ایام نمایشگاه باشد.

**قهر با كتاب
طی 30 سال گذشته، هر سال از تیراژ كتاب های چاپی كمتر شده و از تیراژهای چند صد هزار نسخه ای به چاپ های با هزار نسخه در هر نوبت چاپ رسیده ایم. این مساله دیگر فراگیر شده است و مربوط به نام نویسنده نمی شود، فرقی ندارد نویسنده جوان باشد یا كهنه كار؛ مردم دیگر كتاب نمی خوانند، اما چرا با كتاب قهریم؟
امروز با وجود اینكه كتاب های خوبی در كشور در حال چاپ است، مردم بهانه هایی مانند نبودن فرصت كتابخوانی و گرانی كتاب را دلیل كاهش زمان مطالعه خود می دانند. در حالی كه این موضوعات، بهانه هستند.
كتاب نخواندن یك ملت، با هر توجیه و دلیلی كه باشد یك تراژدی است. ملتی كه كتاب نخواند، از گذشته، حال و آینده خود غافل خواهد شد. این را بزرگان تاریخ ما بارها گفته اند و تاكید ورزیده اند. اما امروز به وضعیت مناسبی نرسیده ایم. باید در این زمینه بحث و گفت وگوهای بیشتری شكل گیرد و هركس به نوبه‌ خود كمك كند تا شاید از این وضعیت خارج شویم.
بیگانگی با كتاب حرف دیروز و امروز نیست، سال ‌هاست كه مردم با این مقوله میانه چندان خوبی ندارند، در واقع با مطالعه قهرند و اگر بخواهند التفات و گوشه چشمی داشته باشند، از پشت ویترین به كتاب ‌ها نگاهی گذرا و سرسری می ‌اندازند.
نا آگاهی از ارزش مطالعه و دانایی، عدم ارزش‌ گذاری شایسته مسئولان به امر مطالعه، روی آوردن به سایر رسانه، سنگینی مطالب درسی و درگیری دانش‌آموزان با آن، عدم دسترسی به كتابخانه، كمبود منابع كتاب و قیمت بالای كتاب از جمله عوامل نخواندن كتاب از دیدگاه بازید كنندگان در نمایشگاه كتاب است.
حمید شریف نیا نویسنده كتاب در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به اینكه چرا ما با كتاب قهریم اظهار داشت: انسان ویژگی های مختلفی دارد ذات انسان چند بعدی است و عوامل مختلف در این رفتار تاثیر می گذارد.
وی ادامه داد: اما چرا كتاب خوانده نمی شود و كتاب خواندن در ایران ضعیف است. مسایل اقتصادی تا اجتماعی و تبلیغاتی كه در رسانه های مختلف می شود وتغییر سلیقه افراد نسبت به زیست خود چگونه باشد همه این عوامل باعث می شود تا دید به كتابخوانی تغییر كند.
عده ای هستند كه بسیار پول دارند و كتاب های زیادی می خرندولی عده ای هم در این میان پولشان زیاد است و میلیون ها تومان خرج لباس می كنند ولی حاضر نیستند 10 هزار تومان به خرید كتاب اختصاص دهند همه اینها تحت تاثیر تغییرسلیقه و مسایل اقتصادی ،فرهنگی ومسایل زیست و آداب اجتماعی انسان ها بر می گردد.
شریفی نیا در ادامه گفت: شبكه های اجتماعی را در این میان نباید نادیده گرفت ورود سریع اینها مردم را به این سمت می برد وقتی دسترسی به ارتباطات كم می شود و ابزاری مانند تلگرام و فیس بوك می آید و فرد هر كاری می خواهد بكند ناخودآگاه تمام نقطه های ضعف در این جا باز شده و به این سمت می رود و كتاب دیگر مسئله مردم نمی شود .
وی در ادامه با اشاره به اینكه چه كنیم تا مردم بخصوص جوانان بیشتر به سمت كتابخوانی روی بیاورند افزود: تا زمانی كه نتوانیم ارزش مسایل مطالعاتی را به درستی به مردم نشان دهیم طرف احساس نیاز نمی كند .
وی ادامه داد: برای این كار باید درك ایجاد شود . یكی از موارد ی كه این درك را مهیا می كند قرار دادن منابع درست زیبا شناسی مطالعه است و فرد بداندو بشناسد چه كتاب هایی خوب است و با خواندنش لذت می برد.
وی افزود: یكی از وظایف ما اهل نشر این است كه كتاب خوب را به جوان و دانشجو و یا دانش آموز معرفی كنیم و كتابخانه های نهادهای دانشگاهی و مدارس را به خوبی تجهیز كنیم تا جوانان و نوجوانان ما به راحتی كتابی را كه می خواهند دسترسی پیدا كنند و به خاطر قیمت بالا كتاب تمایل به آن كتاب نداشته باشد .باید گسترده شود و در اختیار نسل جوان قرار گیرد.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با حضور 1700 ناشر داخلی و 130 ناشر خارجی در 170 غرفه برگزار می شود.
این نمایشگاه با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از ساعت 10 تا 20 روزهای 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس (عوارضی اتوبان تهران - قم) ، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
برچسب ها: تدبیر24 ، کتاب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها