بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۶۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
تدبیر24 :معاون وزیر خارجه گفت: با سفر نخست وزیر هند قرار است این کشور در پروژه‌های مختلف باما همکاری کند که از جمله می‌توان به انعقاد قرارداد سه جانبه ترانزیتی بین ایران، افغانستان و هند اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ضمن تشریح اهداف سفر نخست وزیر هند به ایران اظهار کرد: آقای «ناریندرا مودی» نخست وزیر هند عصر امروز وارد تهران می‌شود و فردا برنامه‌های کاملی برای وی در نظر گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: سفر آقای «ناریندرا» به تهران، سفر به‌موقعی است چرا که آخرین سفر دوجانبه نخست‌وزیر هند به ایران، ۱۴ سال قبل و در سال ۲۰۰۳ انجام شده است.

رحیم‌پور ادامه داد: «اصل همسایگی» در برقراری ارتباط با کشورهای منطقه مهم است و طبعا هند هم از این قاعده مستثنا نیست. هند در دنیا و به‌خصوص در آسیا یک پدیده نوظهور اقتصادی است و پس از چین مسیر «رشد اقتصادی» خوبی را طی می‌کند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه افزود: جمعیت و وسعت هند بازار خوبی برای کالاهای ماست و در دوران تحریم نیز شریک دوم تجاری ما بوده است. البته هند واردکننده دوم نفت از ایران است و همین مسیر را در دوره پس از تحریم ادامه خواهیم داد.

وی افزود: پس از رفع تحریم‌ها، کشورهای مختلف از جمله قدرت های مهم آسیا برای حضور در ایران ابراز علاقه کرده‌اند، و کشورهای باقیمانده آسیایی مثل ژاپن و اندونزی نیز در طول تابستان به ایران خواهند آمد.

رحیم‌پور با بیان اینکه هند هیچ گاه در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است، گفت: با سفر آقای «ناریندرا»، هند درپروژه‌های مختلف همکاری خواهد کرد که از جمله آن انعقاد قرارداد سه جانبه ترانزیتی بین ایران، افغانستان و هند است که به امضای سه «وزیر راه» کشورهای یادشده خواهد رسید.

سفیر پیشین ایران در هند افزود: با انعقاد این قرارداد، افغانستان به عنوان کشور احاطه‌شده در خشکی می‌تواند از مسیر ایران به بندرهای ما دسترسی داشته باشد و هند نیز به عنوان یکی از شرکای اقتصادی افغانستان از این مزیت استفاده خواهد کرد.

وی اظهار داشت: هر چند انعقاد این قرارداد به نفع ایران، هند و افغانستان است اما در نگاه کلان به نفع منطقه خواهد بود و به ضرر کشور دیگری نیست.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه افزود: هشت کشور اطراف ایران در خشکی احاطه ‌شد‌ه‌اند و ایران سخاوتمندانه مسیر خود را در اختیار آنها می‌گذارد البته این کار منافع مالی خوبی هم برای ایران دارد و این مسیر موهبتی الهی برای ماست.

وی برخی از پروژه‌هایی را که قرار است هند در آن فعال باشد، به این شرح بیان کرد:
۱. فاز یک چابهار؛
۲. فروش ریل که ما به آن نیاز داریم و این کار با اعتباری که داده‌اند شروع شده است؛
۳. خط راه‌آهن چابهار - زاهدان، در این خصوص هم مذاکرات خوبی شده ولی هنوز نهایی نشده است اما چون این خط راه‌آهن در ترانزیت از افغانستان به هند و بالعکس می‌تواند به آنها کمک کند، مورد توجه آنهاست؛
۴. تاسیس پتروشیمی در چابهار (منطقه آزاد تجاری) تا بتوانند محصولاتشان را به هند ببرند و در این مورد نیز مذاکرات خوبی انجام شده است؛
۵. پروژه اکتشاف فرزاد B، که بین ایران عربستان مشترک است و هندی‌ها مطالعاتی در این حوزه انجام داده‌اند و در این سفر هم صحبت‌های بیشتری می‌شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد: در مجموع ما می توانیم پروژه‌های مشترکی حتی فراتر از ایران و هند را با همکاری هم شروع کنیم.

وی افزود: هند نیاز به انرژی دارد و ایران نزدیک‌ترین و بهترین منبع تامین انرژی برای این کشور است حتی یکی از پالایشگاه‌های هند با استاندارد نفت ایران ساخته شده است.

رحیم‌پور در ادامه به مطالبات ایران از هند اشاره کرد و گفت: در مجموع ۶.۵ میلیارد دلار از هند طلب داریم که حدود ۷۵۰ میلیون دلار آن را اخیرا در ۲ قسط پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: مشخصا «هالک‌بانک» ترکیه، بانک طرف قرارداد برای دریافت بدهی ما از هند به صورت یورویی است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد: گاهی دوستان روی سرعت تاکید می‌کنند که حق طبیعی آنهاست ولی سازوکارهای بین‌المللی هم وجود دارد. اصل موضوع (دریافت بدهی ایران) درست شده و سرعت آن، فرع است و ما با حوصله کارها را انجام می دهیم.

رحیم‌پورد افزود: تلاش‌های برخی دوستان و تلاش غیردوستان در خارج مانع است و امیدواریم راه هموار باشد.

 

 

منبع : مهر
برچسب ها: تدبیر24 ، هند
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها