بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۶۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
تدبیر24 :نشنال اینترست در باره حشد الشعبی می نویسد:"این گروه در جون سال 2014 میلادی با فراخوان آیت الله "علی سیستانی" برای عراق تشکیل شد تا علیه کشتار و یورش داعش سلاح در دست گیرد. در این میان گروه های شبه نظامی دیگر شیعه عراقی که مورد حمایت ایران هستند نیز تشکیل شدند. نبرد جدی میان حشد الشعبی و داعش در گرفت و عبادی نیز از حمایت ایران از حشد الشعبی ناراضی بود و معتقد بود که این موضوع سبب تضعیف ارتش عراق می شود. این روایت به غایت ساده انگارانه برخی از رسانه ها و تحلیلگران از رویدادهای عراق است. واقعیت اما آن است که حشد الشعبی متشکل از چهل گروه شبه نظامی است که اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. این تنوع گروه های ائتلاف کننده باعث افزایش تعداد کمی اعضای آن گروه نیز شده است".

به گزارش خرداد، خبرنگار این نشریه می افزاید:"در پایان ماه آوریل من به عراق سفر کردم . این برای سومین بار بود که برای تهیه یک مستند مستقل درباره زندگی در عراق به آن کشور می رفتم. در آنجا مهمان سازمانی بودم که وظیفه حراست از عتبات عالیات را در عراق برعهده دارد و از اماکن مقدس محافظت می کند. آنان می خواستند جنبه های پنهان مانده از جنگ را به من نشان دهند. واقعیت آن بود که من پیش تر مقاله بلندبالایی را درباره قبایل سنی در عراق از سال 1979 میلادی به این سو نوشته بودم و تصویر گنگ و درهمی درباره عراق داشتم".  


خبرنگار در ادامه اشاره می کند که اعضای سنی و مسیحی نیز در حشد الشعبی حضور دارند و در این باره می نویسد:"اعضای مسیحی در این گروه در گردان "شیرهای بابل" حضور دارند که مقر آن ها در بغداد است. یکی از اعضای آن گردان می گفت که اعضای القاعده از سال 2010 میلادی به این سو به کلیساها حمله کرده اند. من با چهارده نفر از اعضای حشد الشعبی مصاحبه کردم. واقعیت آن است که به این نتیجه رسیدم که داعش سبب شده تا اتحاد بیش تری میان فرقه ها و قبایل مختلف ایجاد شود تا بتوان با جنایات آن گروه مقابله کرد. اگر جنایات القاعده پیش از آن رهبران قبایل سنی را مجبور به نزدیکی به امریکایی ها کرده بود داعش اکنون سبب شده تا شیوخ قبایل با یکدیگر و با حشد الشعبی متحد شوند. بغدادی بر لزوم اتحاد فرقه ای میان سنی ها تاکید می کند تا میان شیعیان و سنی ها اختلاف بیش تری ایجاد کند اما اعتبار واقعی در این میان با آیت الله سیستانی است که بارها و بارها بر همکاری میان فرقه های مختلف تاکید کرده است. در اینجا خوبست که به اظهارات "سبهان علی الجبوری" معاون مسئول منطقه حویجه اشاره کنیم که در سال 2015 میلادی گفته بود:"روزگاری ایران دشمن ما بود اما اکنون ایران به ما در نبرد علیه دشمن مان کمک می کند". خوبست به یاد داشته باشیم که این مقام از شهری است که در آن سربازان عراقی در سال 2012 میلادی به سوی معترضان سنی تیراندازی کردند. شاید روزگاری این اتحاد باورکردنی نبود. در سپتامبر سال 2014 میلادی نخستین جنگجویان از قبایل سنی از جبور به اصائب اهل حق گروه شبه نظامی شیعه پیوستند. جبور روابط طولانی و پیحیده ای با صدام و دولت های پس از حمله امریکا به عراق داشت. با این حال، انتخاب کنونی قبایل سنی اتحاد با شیعیان عراقی برای نجات کشور است".

این نشریه در ادامه می افزاید:"زمانی که با فرمانده علی الیاسری صحبت کردم که عضو گروه تحت حمایت ایران تحت عنوان "سرایا الخراسانی" بود. او اظهار کرد که سنی هایی که در زمان صدام رنج کشیده بودند به صفوف آن گروه پیوسته اند و با شجاعت می جنگند. این نشریه می افزاید:"در حال حاضر طیف وسیعی از اعضای حشد الشعبی از میان سنی ها هستند که با بودجه وزارت دفاع عراق و گروه های شبه نظامی مشغول نبرد علیه داعش هستند. برای مثال، در واحد مبارزاتی حضرت عباس (ع) ده درصد از اعضا را سنی ها تشکیل می دهند در حالی که در گروه حشد الشعبی در جنوب انبار تعداد بسیار بیش تری از سنی ها وجود دارند".


این نشریه اشاره می کند که یکی از علت های پیوستن سنی ها به این واحدها مسائل مادی نیز می باشد و در این باره می نویسد:""موضوع عجیبی نیست. گروه های مدافع حرم نزدیک به آیت الله سیستانی هستند. آنان هم مسئولیت حفاظت از مردمان سنی را برعهده دارند هم به آنان کمک های غذایی و پتو ارائه می کنند".

خبرنگار این نشریه در ادامه می نویسد:"فرمانده یاسری به من گفت که اگر سرمایه گذاران غربی بخواهند در عراق کار کنند فضا برای آنان امن است. او به من گفت:"شما با من اینجا در امان هستید آیا این به اندازه کافی اثبات نمی کند که ما قادر به تامین امنیت هستیم".

او اشاره می کند که واقعیت آن است که سرعت تحولات درعراق بسیار سریع هستند و در این باره می افزاید:"اگر کسی در سال 2014 میلادی به من می گفت که ارتش تقریبا نابود شده عراق می تواند در حال حاضر در موصل پیشرفت کند من باور نمی کردم. واقعیت آن است که سرعت حوادث در عراق بسیار سریع تر از آن چیزی است که در تهران یا واشنگتن بتوان پیش بینی کرد".
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها