بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۶۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
تدبیر24 :همايش بين‌المللي گفتمان اسلام سياسي امام خميني (ره) با هدف تبيين مولفه‌هاي اساسي اسلام سياسي امام در مقايسه با اسلام‌هاي سياسي معاصر خصوصا در مقايسه با اسلام طالبان و داعش روز چهارشنبه آغاز به كار كرد. آيت ا... سيد حسن خميني در این همایش اظهار كرد: اسلام سياسي به اين معنا نيست كه ما چندين اسلام از جمله سياسي و غير سياسي داريم، بلكه اسلام سياسي مي‌تواند به معناي جهات سياسي اسلام باشد. همچنين مي‌تواند تنبه به اين نكته باشد براي افرادي كه اسلام را از سياست جدا مي‌دانند. اسلام كامل، اسلامي است كه هم سياست دارد و هم غير سياسي است. او گفت: روزگار ما و جهان اسلام را مي‌بينيد كه درگير يكي از تلخ‌ترين دوران‌هاي تاريخي خود شده است. آيندگان اين دوره را جزو يكي از ادوار تلخ و دردآور جهان اسلام نقل مي‌كنند. اسلام فراز و نشيب بسيار ديده است؛ انسان آميخته با خطا است. ممكن است انسان‌هايي به نام دين خطا كرده باشند كه اين مساله ربطي به اسلام ندارد. سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه جامعه بايد به وحدت دروني برسد، گفت: در اين حوزه قطعا ايراد وجود دارد، چرا كه مسلمانان ضمن اينكه در مقابل يك حكومت مي‌جنگند، پس از مدتي با هم درگير مي‌شوند. گفتمان امام خميني امكان اين را دارد كه به عنوان گفتمان غالب و ناجي در جهان پذيرفته شود. او اظهار كرد: انديشه ديني ما، انديشه سكولار نيست و دين را در عرصه جامعه لازم الاجرا مي‌داند اما كدامين بخش در انديشه‌هاي امام، او را از ساير انديشه‌ها كه امروز باعث جنگ و جدال و غارت مي‌شود، تطهير مي‌كند؟ نخستين مولفه توجه به راي مردم است. بايد اكثريت و راي اكثريت را قبول كرد، نه اينكه اين مساله ملاك موفقيت باشد، بلكه ملاك اطاعت است. يادگار امام با تاكيد بر اينكه جامعه اسلامي بايد بر اساس آنچه اكثريت مردم مي‌گويند حاكميت خود را شكل دهد، گفت: در اين صورت است كه هر كس تفنگ دارد، بر نمي‌خيزد.

انسان در مواجهه با عقل

آيت‌ا... سيد حسن خميني، با بيان اينكه ركن گفتمان سياسي امام نفي تحجر است، با اشاره به اينكه بحثي كه امام درباره موسيقي، شطرنج و حضور زنان در جامعه، ورزش و تحصيلات بانوان در روزگار ايشان بسيار موج شكن و سدشكن بوده است، گفت: انقلاب اسلامي ايران نه خودش و نه رهبرانش هيچ كدام متحجر نبوده‌اند و متحجرين نيز پيش از انقلاب اهل مبارزه نبوده و آن را حرام مي‌دانستند و نهايتا با مبارزه مخالفت نمي‌كردند، اما اينكه بعد از پيروزي به انقلاب پيوستند بحث ديگري است. سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه امروز عده‌اي از متحجران، سردمداران انديشه‌اي شده‌اند و ديگران را به محاكمه مي‌كشانند و معيار تشخيص حق از باطل شده‌اند، تصريح كرد: امام در هيچ دوره‌اي ترور و بمب‌گذاري را تاييد نكرده بودند. ايشان در برخي موارد با جرياناتي كه به اسم اسلام ترور مي‌كردند واكنش نشان دادند و فرمودند كه اين ترورها ربطي به مبارزه ما ندارد و در واقع امام جز حركت‌هايي كه از طريق مردم انجام مي‌شد را نمي‌پذيرفتند.

صدور انقلاب، صدور فكر بود

آيت ا... سيد حسن خميني، با اشاره به اينكه صدور انقلاب، صدور فكر بود نه تفنگ، و صدور فكر از هر نوع تاثيرگذاري و صدور ديگري دقيق‌تر، درست‌تر و مناسب‌تر است، خاطرنشان كرد: انقلاب اسلامي ايران را بعضي‌ها «انقلاب كاست» مي‌نامند چرا كه نوارهاي سخنراني امام(ره) بود كه بر مردم تاثير مي‌گذاشت و آنها را به صحنه مي‌آورد. وي با تاكيد بر اينكه ما امروز به يك گفتمان سياسي نياز داريم كه براي جهان شيعه و جامعه اسلامي و انسانيت كاربرد داشته باشد، اظهار كرد: ما امروز به يك گفتمان سياسي نياز داريم كه براي جامعه شيعي برآمده از روح فقه شيعه باشد؛ البته براي جامعه اسلامي نيازمند گفتماني وسيع‌تر از شيعه هستيم و بايد آن را بازشناسي كنيم؛ در ضمن براي جامعه انساني نيز بايد يك گفتمان جامع را پي‌ريزي كنيم. يادگارامام با تاكيد بر اينكه هدف اين گفتمان بايد تعالي جامعه باشد، گفت: هر گفتماني كه به سقوط اخلاق و انسانيت بيانجامد گفتمان ديني نيست و اگر انديشه‌اي براي اخلاقي زيستن راهكاري ندارد، نمي‌تواند انديشه‌اي ديني شناخته شود. اميدوارم در آينده به جامعه‌اي با سعادت و صداقت بيشتر نائل شويم.

پيام آيت‌ا... جوادي‌آملي

آيت‌ا... عبدا... جوادي‌آملي در پيامي به همايش بين‌المللي گفتمان اسلام سياسي امام خميني (ره) و جهان معاصر با اشاره به انديشه‌هاي امام راحل، در استقرار نظام اسلامي ياد آور شد: اگر نظام اسلامي بخواهد مستقر شود هم دين بايد كار ستوني خود را انجام دهد و هم دينداران. در بخش ديگري از اين پيام آمده است: يك معمار قوي مثل امام مي‌خواهد كه هم دين را در ستون لازم مستقر كند و هم جامعه را طوري رهنمود كند كه كار ستون از آن برآيد ليكن چنين عملي يك معمار ابراهيمي و خليلي مي‌طلبد.

شرط ملي شدن رسانه ملي

يادگار امام همچنين ديروز در ديدار رئيس و مديران سازمان صدا و سيما گفت: اگر مخاطب حس كند قرار نيست نام شما مطرح شود، بلكه فقط مي‌خواهيد او به سعادت برسد و قرار نيست اين سعادت نردبان ترقي‌تان شود يا مسئوليت تان تمديد شود و بر عزت‌تان افزوده شود؛ در اين صورت حرف شما اثر مي‌كند، اما اگر مخاطب احساس كرد در يك سخن چيزي عايد گوينده مي‌شود سخن اثر نخواهد كرد. آيت‌ا... سيد حسن خميني با اشاره به استفاده امام از عنوان «دانشگاه» براي صدا و سيما، يادآور شد: صدا و سيما كه عنوان رسانه ملي را نيز همراه خود دارد يك دستگاه عظيم تبليغاتي است و مهمترين هدف آن تبيين و تبليغ اهداف كلان نظام اسلامي است؛ گرچه اهداف ديگري هم دارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها