بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۶۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
تدبیر24 :مرتضی پور علی گنجی مدافع بابلي تيم ملي كه از سنين كم در فوتبال ايران درخشيد، حالا لژيونر و وزنه‌اي براي كي‌روش است. او ديروز از آخرين وضعيتش به ما گفت و ساعاتي مهمان خبرورزشي بود.

* شنيدي العربي، اشكان دژاگه را نمي‌خواهد؟
نه، من از اين موضوع خبر ندارم اما هميشه اشكان دژاگه را به عنوان يكي از بهترين بازيكنان ايراني قبول دارم.

* مي‌گويند جباري و منتظري هم برمي‌گردند.
من شنيده‌ام تيم‌هاي عربي كه جباري و منتظري را در اختيار دارند، جدايي آنها را تكذيب كرده‌اند. ضمناً تيم‌هاي عربي تا دقيقه 90 تصميم نمي‌گيرند و نمي‌شود از الان چيزي را قطعي دانست. عرب‌ها پول خوب مي‌دهند اما ستاره مي‌خواهند و انتظارشان از بازيكنان خارجي بالاست. الان هم كه شما بحث اشكان را پيش كشيديد. فكر مي‌كنم انتظار عرب‌ها از دژاگه خيلي زياد و به نوعي بيش از اندازه بوده وگرنه اشكان در دو ليگ اروپايي امتحان خود را به بهترين نحو پس داده است.

* به نظرت چرا بازيكنان ما كه شرايط و سختگيري قطري‌ها را مي‌بينند، باز براي بازارگرمي از پيشنهادات عربي مايه مي‌گذارند؟!
هر بازيكني شخصيت و اخلاق خودش را دارد. بايد از هر كسي در مورد رفتار و حرف‌هايش بپرسيم ولي اين بازارگرمي و دروغ‌گويي قطعاً پسنديده نيست.

* با توجه به جميع جهات، ليگ ايران قوي‌تر است يا قطر؟
كيفيت ليگ ايران بسيار خوب است، دقيقاً مانند ليگ قطر اما حضور ستاره‌ها را در فوتبال قطر خيلي خاص و بزرگ جلوه داده‌اند.

* اروپايي‌ها كه بعد از پايان دوران قهرماني‌شان به قطر مي‌آيند.
البته آنها هنوز توان بازي دارند، مثلاً خود ژاوي قبل از السد، از تيم منچستر پيشنهاد داشت يا بحث زلاتان هم الان هست. آنها در سن بالا هستند ولي هنوز كارايي دارند.

* اين حرف‌ها را مي‌زني كه بگويي قطر را فقط به خاطر پولش انتخاب نكردي؟!
روزي كه قصد داشتم به چين بروم، بعضي‌ها انتقاد مي‌كردند و مي‌گفتند دو ماه بيشتر نشده، برمي‌گردي اما من رفتم تا از تجربه و رويارويي بازيكناني مثل روبينيو، پائولينيو و... نهايت استفاده را ببرم و مثلاً مقابل تيمي بازي كنم كه اسكولاري بزرگ روي نيمكت آن نشسته و 50 هزار هوادار دارد. الان هم در قطر دنبال تجربه هستم نه پول.

* يعني واقعاً اعتقاد داري از ليگ قطر يا چين مي‌توان پيشرفت كرد و به اروپا رسيد؟
بله، از فوتبال قطر هم مي‌توان پيشرفت كرد و به اروپا رسيد. سه بازيكن در همين فصلي كه گذشت، از ليگ قطر به فوتبال اروپا رفتند. يا از ليگ چين هم چند بازيكن به اروپا رفتند.

* پس چرا ايراني‌هايي كه به قطر مي‌روند، افت مي‌كنند؟!
شايد تمرينات كمتر و شرايط آب و هوا و زندگي در شب باعث اين افت شده ولي در كل همه چيز به خود بازيكن مربوط مي‌شود. شما مي‌توانيد هم پيشرفت كنيد و هم پسرفت و به خودتان بستگي دارد.

* براي ديدار با قطر چه صحبتي داري؟ فكر مي‌كني مقابل اين تيم قادر به نتيجه‌گيري خواهيم بود؟
تيم ملي ما در اين چند مدت اخير با كي‌روش قدرت خودش را نشان داده و قطر را هم خوب مي‌شناسيم. الان كي‌روش جوانگرايي كرده و من به آينده اين تيم خيلي خوشبين هستم. فراموش نكنيد ما علاوه بر فاكتور جواني، برتري تعصب نيز نسبت به قطر داريم چون اغلب آنها با گرفتن پول تابعيت قطر را قبول كرده‌اند.

* براي فصل آينده چه تصميمي داري؟ باز هم منتظر اروپا و اگر نشد كجا؟!
من در قراردادم متممي گذاشته‌ام كه اگر 6 ماه اول خوب كار كنم، يك سال و نيم ديگر قراردادم تمديد مي‌شود. به نظر خودم هم براي السد، بد كار نكردم. حالا بايد ببينم ظرف روزهاي آينده چه پيش مي‌آيد. السد تيم خوبي است كه علي دايي و قاسمپور و بسياري از بازيكنان بزرگ ديگر ايراني در آن بازي كرده‌اند. اگر شد، من در بهترين تيم قطري كه السد باشد، مي‌مانم و اگر از اروپا هم پيشنهادي برسد، به اروپا مي‌روم.

* امكان دارد دوباره برگردي چين؟!
من اگر مي‌خواستم فقط به خاطر پول بازي كنم، در چين 3 برابر فوتبال ايران مي‌توانستم پول بگيرم اما فوتبال قطر را انتخاب كردم تا به خانواده‌ام نزديك‌تر باشم و البته براي تيم ملي بيشتر به چشم بيايم. از اين‌ها گذشته، من، ژاوي و «حسن الحي‌دوست» سه بازيكن السد بوديم كه هميشه بازي‌مان بيشتر از بقيه به چشم مي‌آمد و شايد باور نكنيد در يكي، دو بازي نمره من بالاتر از ژاوي بود چون كار دفاعي‌ام را خيلي خوب انجام داده بودم. اين‌ها يعني قطر را به چين ترجيح مي‌دهم.

* خودت دوست نداشتي راهي كه جهانبخش رفت را مي‌رفتي؟!
عليرضا جهانبخش يكي از دوستان بسيار نزديك من است كه خيلي هم او را دوست داشته و قبولش دارم اما اگر شما من را با علي مقايسه كنيد، مثل اين است كه رحمان رضايي را با علي دايي مقايسه كنيد كه هر دو هم به فوتبال اروپا رفتند. آن زماني كه بازيكنان ما نظير علي دايي، كريم باقري و... به فوتبال اروپا مي‌رفتند، تفاوت امكانات و بقيه مسائل ما با فوتبال اروپا 10، 20 درصد بود اما در حال حاضر سطح بازي ما و امكانات‌مان با اروپا به اختلاف بيش از 50 درصد رسيده و ديگر از ايران دفاع نمي‌گيرند وگرنه كيست كه از بازي در اروپا و تيم‌هاي بزرگ بدش بيايد؟

* چرا فوتبال ما مانند گذشته ستاره ندارد؟
من فكر مي‌كنم فوتباليست‌هاي ما را بدنام كرده‌اند(!) و خيلي براي آنها محدوديت به وجود آورده‌اند در حالي كه فوتباليست‌هاي كشورهاي ديگر، محدوديت بازيكنان ما را ندارند. همين محدوديت‌ها و شهرت منفي باعث شده ديگر ستاره‌هايمان به چشم نيايند. يعني مثل نسل سابق.

* اما پولي كه بيشتر بازيكنان ما مي‌گيرند، خيلي بيشتر از توانايي‌شان است! تازه محدوديت چه ربطي به استعداد و توانايي بازيكن دارد؟ محبوبيت مردمي هم همين‌طور!
ببينيد، فوتباليست با هزاران زحمت و مشقت به ليگ برتر مي‌رسد. مثلاً خود من بدون اينكه پدري بالاي سرم باشد، بدون كفش و پول و ماشين، آنقدر زحمت كشيدم كه به ليگ برتر رسيدم. وقتي يك بازيكن 120 هزار نفر را به ورزشگاه مي‌كشاند و... و مردم با نتيجه كارش زندگي مي‌كنند، چرا نبايد پول بگيرد؟ اصلاً چه ورزشي مي‌تواند مانند فوتبال براي مردم نشاط به وجود بياورد؟ اگر فوتباليست پول نگيرد، كي بگيرد؟ بايد ديدها نسبت به بازيكنان فوتبال عوض شود. بازيكنان فوتبال شب و روزشان را براي فوتبال مي‌گذارند و حرفه ديگري جز فوتبال ندارند و 80 درصد بازيكنان ما ارزش پول‌هاي ميلياردي را دارند و پول زيادي نمي‌گيرند(!)

* چه جالب! حتي خودت هم به حرفي كه مي‌زني باور نداري!
بگذاريد خاطره‌اي برايتان بگويم؛ در نفت كه بودم، يك روز دير سر زمين رسيدم. علي‌آقا منصوريان بازيكناني را كه دير به زمين مي‌رسيدند، با خريدن بستني جريمه مي‌كرد و به من هم گفت 50 تا بستني سنتي بگيرم. من مسئول تداركات نفت را فرستادم كه بستني بگيرد اما از آنجا كه 30 هزار تومان بيشتر در حسابم نبود، به او گفتم 40 عدد بستني عروسكي بگيرد. بعد از پايان تمرين هم وقتي علي‌آقا و بچه‌ها فهميدند به جاي بستني سنتي، بستني عروسكي گرفتم، حسابي مرا كتك زدند! منظورم اين است كه كسي آن بي‌پولي‌ها و مشقت‌هاي ما را نمي‌بيند. اگر بازيكني كيفيت داشته باشد هيچ‌كس نمي‌گويد چرا پول زيادي مي‌گيرد. مشكل اين است كه بازيكنان ما بدون كيفيت و رعايت اصول و اخلاق حرفه‌اي فقط پول مفت مي‌گيرند...
ببينيد قبلاً در فوتبال پولي نبود و بازيكنان به خاطر عشق‌شان فوتبال را انتخاب مي‌كردند اما الان در تمام رشته‌ها پول زيادي هست و فقط فوتباليست‌ها پول نمي‌گيرند. مقايسه نسل امروز با گذشته كار درستي نيست. ما در قبال پول، زحمت هم زياد مي‌كشيم. مثلاً من مرتضي پورعلي‌گنجي از سال 86 يك استراحت خوب نداشتم يعني درست از زمان حضور در تيم ملي نوجوانان و سپس چين، قطر و... هيچ زماني فرصت استراحت نداشتم. در خارج فوتباليست كاملاً تأمين است اما در ايران سر تمرين تيم ليگ برتري آمبولانس نيست، به همين دليل مربي سكته و متأسفانه فوت مي‌كند و...

* حذف چهار نماينده ما در ليگ قهرمانان آسيا خطري براي فوتبال ما نيست؟
چرا، متأسفانه چندين سال است كه تيم‌هاي باشگاهي ما موفقيت خوبي نداشتند و اين زنگ خطر است كه بايد خيلي جدي بگيريم. بايد كار كنيم.

* فكر مي‌كني با كي‌روش براي دومين مرتبه متوالي مي‌توانيم به جام جهاني صعود كنيم؟
بله، قاطعانه مي‌گويم كه من و بقيه بازيكنان سرمان را براي تيم ملي مي‌گذاريم تا تيم ملي‌مان موفق شود.

* كار با كي‌روش چه تفاوتي با بقيه مربيان دارد؟
كي‌روش در منچستر و رئال و تيم ملي پرتغال و... بوده و وقتي بازيكن پاس مي‌دهد، توانايي او را مي‌فهمد. كي‌روش درك خيلي بالايي دارد و ديسيپلين او به گونه‌اي است كه با حضورش، شرايطي را در تيم ملي ما به وجود آورده كه بازيكنان ما ارزش زيادي براي او قائل هستند. در واقع آقاي كي‌روش با صحبت‌هايي كه انجام مي‌دهند، بچه‌ها را طوري «جري» و باانگيزه مي‌كنند كه بسيار هدفمند شده و قدرت هر كاري را دارند. او باعث پيشرفت بازيكنان مي‌شود و براي همين همه دوستش دارند...

* پرسپوليس و استقلال به تو پيشنهاد دادند؟
بله صحبت‌هايي از جانب اين دو تيم با من شده بود اما شايد از آنجا كه مي‌دانستند من قصد ماندن در قطر يا رفتن به فوتبال اروپا را دارم، هيچ‌وقت اين بحث جدي نشد. من براي هر دو احترام قائلم و بازي در تيمي كه صدهزار هوادار يك بازيكن را تشويق مي‌كنند، آرزوي هر بازيكني است اما من از فوتبال ايران رفتم كه پيشرفت كنم و فعلاً هم قصد برگشتن به فوتبال ايران را ندارم.

* تو در پست هافبك دفاعي بازي مي‌كردي، از كجا فوتبالت را شروع كردي و بعد چگونه مدافع شدي؟
من فوتبالم را از مدارس شهر بابل شروع كردم. در ابتدا فوروارد و هافبك نفوذي بودم و اتفاقاً در اين پست‌ها گل هم زياد زدم، بعد به تيم پاس تهران آمدم و در تيم ملي نوجوانان زير نظر آقاي علي‌ دوستي‌مهر بازي كردم، بعد از آن يحيي گل‌محمدي بود كه مرا به پست دفاع آورد. آقايحيي اعتقاد داشتند سرعت خوبي دارم و در بازيسازي و كارهاي دفاعي هم خوب هستم و مي‌توانم با اين تغيير پست موفق‌تر باشم. خوشبختانه تصميم آقايحيي جواب هم داد و در پست دفاع به تيم ملي رسيدم.

* در پست هافبك دفاعي كه بازي مي‌كردي، كدام بازيكنان خارجي را خيلي قبول داشتي؟
پاتريك ويرا از فرانسه به علاوه ميشائيل بالاك و ژابي آلونسو عالي بودند و در اين جمع بالاك به نظرم بهترين هافبك دفاعي دنيا بود. در ايران هم كريم باقري بهترين هافبك دفاعي است، بعد از اينكه ايشان از دنياي فوتبال خداحافظي كردند، من كار آقا جواد نكونام را خيلي قبول داشتم.

* در مسابقات يورو چه تيمي را شانس اول قهرماني مي‌داني؟
من شديداً عشق تيم ملي پرتغال را دارم و اين هم فقط به خاطر كريس رونالدوست. مي‌دانم كه آلمان و فرانسه خيلي قوي‌اند اما چه كنم كه عشق رونالدو را دارم، به همين دليل مي‌گويم پرتغال قهرمان مي‌شود!

* بلژيك چطور؟
بلژيك با داشتن بازيكناني نظير ادن آزار و چند بازيكن ديگر واقعاً عالي است و در كارهاي تهاجمي غيرقابل مهار به نظر مي‌رسد و شايد پديده مسابقات شود.

* در خصوص نفت و واگذاري آن چه نظري داري؟
فقط از مسئولان مي‌خواهم نفت تهران مانند پاس نابود نشود. نفت تهران تيمي بوده كه در اين چند سال هميشه در جمع بهترين‌ها بوده و مربيان و بازيكنان بزرگي تحويل فوتبال داده و بايد حفظ شود.

* منصوريان به تو پيشنهاد نداد به استقلال بروي؟
به هيچ وجه.

* از روز اولي كه با ژاوي رودررو شدي، بگو!
وقتي به السد رفتم، در اولين جلسه واقعاً مانده بودم طوري كه فكر كردم من ژاوي هستم و ژاوي، مرتضي است. واقعاً تواضع و اخلاق ژاوي نمونه است. از نظر بدني هم عالي است. در سن 35 سالگي تكل مي‌زند و در تمام تمرينات عالي و نمونه است!

* تاكنون در اردوها با ژاوي هم‌اتاق نبوده‌اي؟

نه، ژاوي تنها بازيكني است كه هميشه يك اتاق تنهايي مي‌گيرد. من بيشتر با علي السد هم‌اتاق مي‌شوم.

* براي فينال ليگ قهرمانان با ژاوي كري نخواندي؟
چرا، كري بچه‌ها با ژاوي واقعاً ديدني بود چون بعضي از بچه‌هاي السد واقعاً رئالي دوآتشه هستند اما ژاوي به كري‌ها اهميت نمي‌دهد چون معتقد است مسي هم كه باشي، بايد در 90 دقيقه تلاش كني. ژاوي وقتي فهميد كريس رونالدو را خيلي دوست دارم، به من گفت كه حس پيروزي‌طلبي و موفقيت رونالدو واقعاً جالب است و به اين حس او احترام مي‌گذارد.

* در بازي جام رمضان در كنار علي كريمي ديده شدي، علي كريمي به تو چه گفت؟ بعضي‌ها مي‌گويند كريمي به تو پيشنهاد حضور در پرسپوليس را داده؟
نه، حضورم در بازي پيشكسوتان فقط به خاطر ديدن بزرگان فوتبال بود و صحبتم با علي‌آقا كريمي هم فقط در حد احوالپرسي بود. خيلي دوست داشتم پيشكسوتان بزرگي مانند دين‌محمدي، كريم باقري و... را ببينم، به همين دليل به اتاق محسن مسلمان و يكي ديگر از دوستانم در محل مسابقه پيشكسوتان رفتيم.

* بهترين مربي‌اي كه تاكنون با او كار كرده‌اي؟
يحيي گل‌محمدي.

* حرف آخر و...
بايد از همه مربياني كه برايم زحمت كشيدند، تشكر كنم و اگر در مسير فوتبالم خيلي‌ها را ناراحت كردم، از طريق روزنامه خبرورزشي از آنها عذرخواهي كرده و حلاليت مي‌طلبم و از مادر بزرگوارم كه 22 سال برايم زحمت كشيده، واقعاً تشكر كرده و برايش از خداوند بهترين‌ها را مي‌خواهم. از برادر بزرگم كه برايم جاي پدرم را داشت، واقعاً تشكر مي‌كنم كه در كنار مادرم پشت سر من هميشه مانند يك كوه ايستاد.
برچسب ها: تدبیر24 ، فوتبالیست
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها