بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۶۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
سفر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا و فرانسه برای جلب دوستی و یارگیری در بازی های سیاسی منطقه ای و بین المللی به نظر عمده کارشناسان بعید است که مفید واقع شود و شاید اوباما در تایید همین موضوع باشد که در گفت وگو با مجله آتلانتیک گفته است: برخی از هم پیمانان ما می خواهند بطور مجانی بر پشت آمریکا سوار شوند، اما آن دوران گذشت!.
تدبیر24 :  سعید محسنی راد- محمد بن سلمان جانشین ولیعهد، رییس شورای عالی اقتصاد و وزیر دفاع عربستان سفر خود به آمریکا و فرانسه را آغاز کرد تا بحران بین دو کشور که از سال گذشته تاکنون به اوج خود رسیده را ترمیم کند در حالی که انتقادات و حملات تبلیغاتی در رسانه های جهانی علیه عربستان در ارتباط با حمایت از تروریسم به خصوص دست داشتن این کشور در حوادث 11 سپتامبر که به عمق دستگاه دیپلماسی واشنگتن نیز نفوذ کرده، می تواند موفقیت این سفر را به چالش بکشاند.
هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز گذشته بطور علنی کشورهای عربی بخصوص عربستان سعودی، قطر و کویت را به حمایت از عملیات ها و گروه های تروریستی در جهان متهم کرد، کما آنکه ترامپ دیگر نامزد جمهوریخواهان در این انتخابات نیز با تکرار همین اتهام ها بر ضرورت پرداخت تاوان حمایت از تروریسم توسط سعودی ها تاکید کرد و بطور آشکار خواستار متوقف شدن صدور روادید برای شهروندان عربستانی به آمریکا شد.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم درباره هدف سفر بن سلمان به آمریکا می نویسد: سلمان در این سفر می خواهد این پیام را به آمریکایی ها بدهد که اگر شما به نفت ما احتیاج ندارید، اما ما می توانیم به عنوان شریک های اقتصادی مهم در زمینه های بزرگ سرمایه گذاری و همکاری کنیم و شرکت های بزرگ عربستانی مثل آرامکو آماده چنین مشارکت هایی هستند.
به گفته وی، شاهزاده بن سلمان در این سفر با لحنی صلح آمیز که با عقب گرد از مواضع تند قبلی همراه است با مسئولان آمریکایی سخن خواهد گفت.
سعودی ها از سال گذشته تاکنون و بخصوص از زبان عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور چندین مرتبه با زبان تهدید با آمریکایی ها سخن گفته اند که آخرین مورد آن، تهدید به خارج کردن بیش از 750 میلیارد دلار سرمایه سعودی ها از آمریکا بود که در صورت محکومیت آنها از سوی کنگره و دولت آمریکا به دست داشتن این کشور در حادثه 11 سپتامبر، آن را عملی می کردند.
در حادثه 11 سپتامبر 15 نفر از 19 عامل عملیات انتحاری سعودی تبار بودند که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم مورد حمایت خاندان آل سعود قرار داشتند.
اعلامیه سازمان ملل متحد در قرار دادن نام ائتلاف سعودی حمله کننده به یمن در فهرست سیاه کشتار کودکان یمنی و تهدید متقابل سعودی ها به قطع دلارهای حمایتی از این سازمان و نیز فتوای مفتی های وهابی به دشمنی سازمان ملل با مسلمانان که چند روز قبل از سفر بن سلمان به آمریکا رخ داد، همه اینها می تواند در عقب گرد محمد بن سلمان از مواضع تند سال های گذشته در قبال آمریکایی ها موثر باشد تا او با مژده چمدان های پر از دلارهای نفتی و با وعد و وعیدهای شگفت مالی با شرکت های اقتصادی آمریکایی و فرانسوی در سفر به این کشورها روبه رو شود بلکه بتواند حمایت آنها را برای عربستان خریداری کند.
عبدالباری عطوان که یک کارشناس برجسته سیاسی عرب است در این زمینه می پرسد: سوال اینجا است که آیا این موسسه های آمریکایی، بسته های اقتصادی و چمدان های پر از دلار شاهزاده جوان عربستانی را خواهند پذیرفت تا در مقابل نیز به خواسته سعودی ها تن در دهند؟.
او می گوید: پاسخ به این سوال سخت است چرا که نتایج این سفر مانند دیگر سفر مسئولان بصورت آنی ظاهر نخواهد شد، بلکه به زمان نیاز دارد، اما با توجه به سابقه سیاست شرکت های آمریکایی در قبال پیشنهادهای مالی، می توان اینگونه پیش بینی کرد که این شرکت ها از پیشنهاد های مالی میهمان سعودی خود استقبال خواهند کرد، اما این به معنی تغییر سیاست و تغییر مواضع آنها در منطقه خاورمیانه نخواهد بود.
چرا که این موسسات آمریکایی در بارزترین تغییر در سیاست های جدید خود می خواهند ایران را به عنوان یک شریک راهبردی در منطقه خاورمیانه برگزینند و بطور تدریجی شریک 70 ساله خود یعنی سعودی ها را کنار بگذارند و بر همین اساس است که این شاهزاده جوان سعودی می خواهد با دست پر و با پیشنهاد های هنگفت دلاری با آمریکایی ها رو به رو شود تا آنها را از همکاری و شراکت با ایرانی ها منصرف نماید.
کارشناسان سیاسی معتقدند که آمریکایی ها نماد نیرنگ و حیله هستند و تنها منافع و مصالح استراتژیک خود را بر همه معیارها ترجیح می دهند و این در حالی است که سعودی ها خود را به 110 میلیارد دلار می فروشند و با امضای قرارداد خرید سلاح به ارزش 60 میلیارد دلار در سال 2010 و 48 میلیارد دلار در سال های 2012 و 2013 به بهانه آمادگی مقابله با ایران تلاش کرده اند با گفت وگوهای سری و مخفیانه از تبدیل شدن آمریکایی ها از دوست به دشمن جلوگیری کنند و عقربه های ساعت را به عقب برگردانند.
به هرحال براساس آنچه که از گزارش شبکه های خبری و تلویزیونی آمریکایی برمی آید، آشکار است که جمهوری خواهان و دموکرات ها به رغم اختلاف های بسیاری که بین خود دارند، اما در انتقاد از سیاست های سعودی ها اشتراک موضع دارند و حتی کاخ سفید نیز همین موضع را دنبال می کند و همواره به مسئولان آمریکایی متذکر شده که به میهمانان خود یادآوری کنند که درصد بالایی از عاملان عملیات تروریستی به برج های تجارت جهانی در نیویورک، عربستانی تبار بودند.
کارشناسان سیاسی ماموریت محمد بن سلمان در آمریکا را سخت و طاقت فرسا می دانند، چرا که این کشور اولویت های استراتژیک سیاسی خود را تغییر داده و سعودی ها جزو این اولویت ها دیده نمی شوند و بلکه به درجات پایین تر سقوط کرده اند و شاید بر همین اساس است که باراک اوباما در گفت وگو با مجله آتلانتیک این جمله را بر زبان راند که: بعضی از هم پیمانان ما می خواهند بصورت مجانی بر پشت آمریکا سوار شوند، اما آن دوران گذشته است.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها