بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۶۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
 تدبیر24: اكثريت جمهوریخواه مجلس نمايندگان آمريكا تدابير تازه‌اي را با هدف مسدود كردن فروش هواپيماهاي مسافربري بوئينگ به ايران تصويب كرده است. نمايندگان بعد از ظهر پنجشنبه طي يك راي‌گيري شفاهي دو متمم در اين زمينه را كه به لايحه بودجه خدمات مالي پيوست شده بود تصويب كردند. دولت باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، گفته است هر گونه مصوبه‌اي كه باعث تضعيف توافق اتمي با ايران شود را وتو خواهد كرد. پيتر روسكام نماينده اهل ايلينوي كه تهيه‌كننده اين متمم‌ها بود گفت كه اين هواپيماهاي مسافربري ممكن است مورد استفاده سپاه پاسداران ايران قرار گيرد. به گزارش آسوشيتدپرس او ادعا كرد مي‌توان هواپيماهاي بوئينگ را طوري بازطراحي كرد كه ۱۰۰ موشك بالستيك يا ۱۵ هزار گلوله آر‌پي‌جي را حمل كنند. يك مدير بوئينگ ماه پيش گفته بود كه دولت اوباما اجراي توافق اتمي را براي امنيت ملي بسيار مهم مي‌داند. توافق با بوئينگ اگر عملي شود به دليل توافق هسته‌ای (برجام) امكان پذير مي‌شود. ايران و شش قدرت بزرگ نزديك به يك سال قبل درباره رفع تحريم‌هاي هسته‌اي به توافق رسيده بودند. به گزارش آسوشيتدپرس خوزه سرانو نماينده دمكرات اهل نيويورك در مخالفت با اين متمم‌ها گفت كه هدف جمهوريخواهان تعضيف برجام است. اگر طرح تازه در كنگره تبديل به قانون شود يعني رئيس‌جمهور آمريكا آن را امضا كند، مي‌تواند بر ساير شركت‌هايي كه قصد فروش هواپيما به ايران را دارند اثر بگذارد چون تقريبا همه جت‌هاي امروز حاوي بيش از ۱۰ درصد قطعات آمريكايي هستند و بنابراين به مجوز صادراتي آمريكا نياز دارند. ايران قراردادي براي خريداري ۱۰۰ فروند هواپيماي اروپايي ايرباس امضا كرده اما ايرباس مي‌گويد اجراي اين قرارداد كندتر از حد انتظار پيش مي‌رود. آن قرارداد هم نيازمند مجوز صادراتي از آمريكاست. به گزارش رويترز براساس تفاهمي كه ميان ايران و بوئينگ امضا شده قرار است ايران ۸۰ هواپيما را بخرد و ۲۹ هواپيماي ديگر را با حمايت بوئينگ اجاره (ليسينگ) كند و تحويل آنها قرار است از ۲۰۱۷ شروع شود و تا ۲۰۲۵ ادامه يابد.
  مغايرت‌ها با برجام رفع شود
پس از اين مصوبه بود كه سخنگو و رئيس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه گفت: دولت آمريكا موظف است هرچه با برجام مغايرت داشته باشد را رفع كند. بهرام قاسمي تاكيد كرد: براي جمهوري اسلامي ايران عمل به تعهدات طرف مقابل اهميت دارد و ما به مسائل داخلي آمريكا كاري نداريم و دولت ايالات متحده را مسئول اجراي تعهدات آن كشور مي‌دانيم. سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با بيان اينكه آنها چگونه موانع داخلي شان را مرتفع مي‌كنند مشكل دولت آمريكاست، افزود: حساسيت‌ها و گرو كشي‌هاي جناح‌هاي داخلي در آمريكا آن هم در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري قابل درك است اما بي‌شك زيان جبران‌ناپذير اين اختلافات داخلي و كارشكني‌ها و بدعهدي‌ها نصيب خودشان خواهد شد.

مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، اوباما ، وتو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها