بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۶۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
خطاي سهوي شده؛ قابل جبران است
مهران مديري در يك بخش برنامه دورهمي، ‌داستان فرد رياكار و نان به نرخ روزخوري را روايت مي‌كند كه براي استخدام مراجعه كرده ...
  تدبیر24ياسمين طالقاني- شوخي و لبخندي كه تبديل به اخم شد! مخاطبان رسانه‌ها از نوع مطبوعات يا صداوسيما به آنچه مي‌بينند باور دارند و شايد تعداد كمي از آنها باشند كه با جزئيات و حساسيت هاي اين رسانه‌ها آشنا باشند. شايد تعداد مخاطباني كه نمي‌دانند براي توليد يك برنامه يا تهيه يك گزارش چه زحماتي كشيده شده است، آنچنان زياد نباشد اما واضح است كه آنها وقت خود را صرف تماشا يا خواندن اين توليدات مي‌كنند و انتظار دارند آنچه را ببينند و بخوانند كه با فرهنگ و روزگار آنها همخواني داشته باشد، به ويژه در برنامه‌هاي طنز صداوسيما كه علاوه بر همسويي‌اش با زندگي روزمره مردم عاري از توهين و تمسخرهاي تقبيح شده و غيرقانوني است. اما نبايد فراموش كرد كه برخي اوقات خطاهاي سهوي به دليل سنگيني ساعات كار غير قابل اجتناب است و نبايد هر آنچه اشتباه است را با برنامه‌ريزي قبلي و در قالب توطئه مورد بررسي قرار داد؛ آن هم از سوي چهره محبوب شبكه‌هاي صداوسيما كه مسير فعاليت خود را از بازيگري بي‌ادعا آغاز كرد و امروز طنزپرداز معروفي شده كه برنامه‌هاي او به برنامه ثابت خانواده‌ها تبديل شده است.
تذكر ۲۰ نماينده اهل سنت
مهران مديري در يك بخش برنامه دورهمي، ‌داستان فرد رياكار و نان به نرخ روزخوري را روايت مي‌كند كه براي استخدام مراجعه كرده و بر اساس جو موجود و تنها از روي رياكاري و نان به نرخ روز خوري بدون هيچ ارتباطي با موضوع استخدام به دو شخصیت تاریخی اشاره می‌کند كه همین اشتباه سبب گلايه به حق اقشار اهل تسنن كشور شد و ساعاتي نگذشت كه ۲۰ نفر از نمايندگان فراكسيون اهل سنت مجلس در تذكر كتبي خواستار برخورد جدي با عوامل توليد و مجري برنامه دورهمي به‌دليل آنچه اهانت به بزرگان اهل سنت مي‌خواندند، ‌شدند. البته خطاي مديري با شكايت اين نمايندگان به پايان نرسيد و محمدقسيم عثماني نماينده بوكان گفت: متاسفانه در برنامه پرمخاطب شبكه سوم صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران مجري هنرمند اين برنامه علنا صحبت‌هاي تفرقه‌افكنانه اظهار كرد و به افراد مورد احترام اهل سنت اظهاراتي داشت كه در شان صداوسيما نيست، بنابراين صداوسيما بايد عذرخواهي كند. علي مطهري نايب‌رئيس مجلس هم همين رويه را در پيش گرفت و اظهار داشت:«توهين به افراد اهل سنت كارزشتي است و صداوسيما بايد عذرخواهي كند.» مطهري اشاره‌اي به نيت و قصد قبلي از بيان چنين جملاتي را مطرح نكرد، چرا كه به خوبي واقف است صدمات سياسي چنين مباحثي متوجه كل جامعه خواهد بود.
اهل هنر و فرهنگ چه گفتند؟
 برخي اهالي فرهنگ و ادب به خوبي با اين اشتباهات آشنا هستند و سعي دارند تا ضمن نادرست دانستن برخي اشتباهات از پيامدهاي بعدي آن جلوگيري كنند، مانند حجت‌الاسلام زائري مدير پيشين مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب (سرچشمه) كه در اينستاگرام خود نسبت به اعتراض‌ اهل تسنن درباره جمله‌اي كه در برنامه اخير مطرح شد، نكاتي را بيان كرد كه بدين شرح است: « آقاي مهران مديري هم قطعا و بدون شك در ذكر نام اين دو شخصيت تاريخي نه عمدي داشته‌اند و نه حتى احتمال چنين موضوعي را مي‌داده‌اند، بلكه به‌طور طبيعي و كاملا عادي براي ذكر مثال چيزي بر زبان ايشان جاري شده و گفته‌اند. خودتان بهتر مي‌دانيد كه هر گونه تعرض به شخصيت‌هاي مورد احترام اهل سنت به فتواي رهبر انقلاب شرعا حرام است و صدا وسيماي جمهوري اسلامي هم هرگز اجازه نزديك شدن به اين خط قرمز را به كسي نداده و نمي‌دهد. من كه سال‌ها كارشناس مذهبي صداو سيما بوده‌ام، مي‌توانم مثال‌هاي متعدد از حساسيت شديد نسبت به اين موضوع را ذكر كنم. آقاي مهران مديري به عنوان يك هنرمند طنزپرداز و نه شخصيت ديني مرتكب سهوي شده‌اند كه قابل جبران است. با آگاهي كامل مراقب كساني باشيد كه مي‌خواهند از آب گل آلود ماهي بگيرند و از اين بهانه براي تشنج و فتنه‌انگيزي استفاده كنند كه رسول گرامي اسلام صلي‌ا... عليه و‌آله و سلم چنان كه جناب بخاري از ابوهريره نقل كرده است فرمود: «هناك الزلازل والفتن وبها يطلع قرن الشيطان» همه بايد خيلي مراقب باشيم كه شيطان از حساسيت‌هاي ما به نفع خودش استفاده نكند.» از نوشتار زائري مشخص است كه هدف تقويت وحدت ميان مذاهب بوده است و در لواي آن از خطاي مهران مديري هم چشم‌پوشي نشده است، چنانكه چندي پيش هم گفته بود:«طبيعتا وحدت و همدلي با تعارف و شعار و آرزو و حرف‌هاي قشنگ اتفاق نمي‌افتد. تحقق چنين آرماني اولا نياز به يك عمل جدي دارد و ثانيا اين عمل بايد در سطوح مختلف از نخبگان تا مردم عادي محقق شود و همچنين بايد عملي باشد كه در زندگي جاري مردم و متن جامعه ديده شود و كاملا محسوس و ملموس باشد.»
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها