بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۶۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
   تدبیر24: رونامه "فایننشال تایمز" با انتشار گزارشی مدعی شده است که به نظر می رسد تلاش روحانی برای جذب سرمایه گذاری خارجی با واکنش شدید محافظه کاران مواجه شده است و آنان برای هراساندن افرادی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند موج بازداشت های اخیر را آغاز کرده اند.

به گزارش "سایت روزنو"،این روزنامه می نویسد:"ایران اخیرا چند ایرانی تبار را با تابعیت دوگانه بازداشت کرده است .این دور جدیدی برای ایجاد هراس در میان افرادی است که در فکر سرمایه گذاری خارجی و راه اندازی کسب و کار در ایران هستند. عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز سه شنبه گفته است که یکی از تبعه های دوگانه در حوزه اقتصادی فعال بوده و هفته گذشته به اتهام ارتباط با سرویس های اطلاعاتی بریتانیا بازداشت شده است. او البته هیچ اطلاعات بیش تری درباره بازداشت دو چهره فعال در زمینه هنر و تجارت مرتبط با آن در ایران در ماه گذشته ارائه نکرده است که به نظر می رسد به دلیل معاشرت با دیپلمات های خارجی و اتهام به داشتن مشروبات الکلی بازداشت شده اند".

این روزنامه در ادامه می افزاید:"تحلیلگرانی که از اصلاحات در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند بر این باورند که موج اخیر بازداشت ها مرتبط با جریان کشمکش بر سر قدرت در درون جناح های سیاسی آن کشور است که پس از توافق هسته ای با قدرت های جهانی تشدید شده است .

این روزنامه می نویسد:"حسن روحانی رییس جمهوری میانه روی ایران تلاش کرده تا با استفاده از قراردادهای تازه سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیش تری را جذب کند تا اقتصاد ایران احیا شده و به انزوای چندین دهه ای آن کشور پایان داده شود. او برای پیروزی دوباره در دور بعدی انتخابات نیاز دارد تا اثبات کند که برجام منافعی برای ایران داشته است اما مخالفان محافظه کار او می گویند که توافق هسته ای تنها راه را برای افزایش نفوذ دشمن به خصوص امریکا در آن کشور فراهم کرده است. یک تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در این باره می گوید:"بازداشت های اخیر بخشی از جنگ قدرت شدید میان کسانی است که می خواهند به امریکا نزدیک شوند و کسانی که از هرگونه گشایشی در سیاست داخلی و خارجی ایران می هراسند. هدف بازداشت ها به نظر می رسد افزایش ترس برای تضعیف دولت روحانی در دید کشورهای غربی و سرمایه گذاران خارجی است".

فایننشال تایمز اشاره می کند که بازداشت این بازرگانان و افراد با تابعیت دوگانه می تواند مانع در برابر ایرانیان ثروتمند خارج از کشور باشد که خواستار سرمایه گذاری در ایران هستند.

این روزنامه با اشاره به تلاش روحانی برای آوردن شرکت های ایرباس و بوئینگ به ایران پس ازسفرهای اخیرش به اروپا و رایزنی با مقام های آن شرکت ها اشاره می کند که هیچ معامله قابل توجه بزرگی با شرکت های مذکور اجرایی نشده است و بازداشت های اخیر نیز می تواند تاثیر منفی بر تصمیم روسای شرکت های مذکور داشته باشد.

این روزنامه می نویسد:"نازنین زاغری دارای تابعیت ایرانی بریتانیایی است و در یک بنیاد خیریه غربی کار می کرده است و هما هودفر یک انسان شناس ایرانی کانادایی و رابین رضا شاهینی یک فارغ التحصیل ایرانی امریکایی است که همگی بازداشت شده اند. علاوه بر آن ها می توان به سیامک نمازی امریکایی ایرانی تبار اشاره کرد که در شرکتی نفتی در دبی کار می کرده و اکتبر گذشته در جریان بازدید از تهران بازداشت شد. پدر 80 ساله او باقر نیز بازداشت شده است. سخنگوی قوه قضاییه تنها گفته که آن ها مظنون به جاسوسی هستند اما جزئیات بیش تری ارائه نکرده است".

یک تاجر ایرانی معتقد است که اقدامات این چنینی برای کشوری چون ایران که به فناوری غرب نیاز دارد مخرب است. او معتقد که توسعه صنعت و تجارت و فناوری در ایران قربانی منازعات سیاسی شده است. او می گوید:"ما به طور معمول با هیئت های خارجی دیدار داریم اما این مسائل در رسانه ها نشان داده نمی شوند در رسانه ها اخبار منفی ایران وجود دارند و ما همیشه باید سرافکنده باشیم".

این روزنامه معتقد است که برخی از تحلیلگران نیز می گویند که بازداشت های اخیر می تواند نتیجه عدم تمایل روحانی به همکاری اقتصادی و تجاری در پروژه های بزرگ با برخی از نهادهای خاص  باشد. یک تحلیلگر در این باره می گوید:"این موضوع می تواند مبارزه دولت با فساد را کند سازد و مانع از هرگونه سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران شود. این موضوع به ضرر پروژه های نفت و گاز ایران است".
برچسب ها: تدبیر24 ، روحانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها