بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۶۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
تدبیر24:  استقرار جنگنده‌هاي روسي در پايگاه هوايي نوژه همدان، بازتاب زيادي در رسانه‌هاي معتبر بين‌المللي به همراه داشت. در همين راستا، پايگاه اسرائیلي دبكافايل نيز در خبري مدعي شد كه پس از استقرار اين جنگنده‌ها، روس‌ها قصد دارند سامانه موشكي«اس ۴۰۰» خود را نيز در اين پايگاه مستقر كنند. اين پايگاه خبري وابسته به نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي اسرائیل در گزارشي به نقل از منابع نظامي و اطلاعاتي خود مدعي شد جنگنده‌هاي غول‌پيكر آنتونوف ۱۲۴ روز چهارشنبه محموله جديدي از سامانه موشكي اس ۴۰۰ و اس ۳۰۰ را براي حفاظت از پايگاه هوايي جديد روسيه در ايران، به پايگاه هوايي نوژه در ۵۰ كيلومتري شهر همدان منتقل مي‌كنند. دبكافايل در ادامه نوشته است كه روس‌ها به زودي براي كاهش نگراني آمريكا و اسرائیل به آنها توضيح خواهند داد كه اين سامانه‌هاي موشكي پيشرفته صرفا براي دفاع از پايگاه هوايي جديد آن در همدان كه در حال حاضر تعدادي از جنگنده‌هاي اين كشور را براي مقابله با داعش در خود جاي داده است، مورد استفاده قرار گرفته و پس از اتمام عمليات در اختيار ايران قرار نخواهند گرفت. اما اين ادعا كذب بود و روز گذشته از سوي وزير دفاع درباره این شايعه دروغ توضيحاتي ارائه شد.
تكميل اس۳۰۰ تا يك ماه ديگر!
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به روند تحويل سامانه اس ۳۰۰ روسي به ايران اظهار كرد: بخش عمده اين سامانه به داخل منتقل شده و بخش ديگر نيز در حال بارگيري و انتقال است و تا يك ماه آتي اين سامانه به طور كامل وارد كشور مي‌شود. ايسنا نوشت؛ سردار حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح صبح شنبه در نشست خبري كه به مناسبت فرا رسيدن سالروز صنعت دفاعي برگزار شد، در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر زمان تكميل انتقال سامانه اس ۳۰۰ و منطقه استقرار اين سامانه اظهار كرد: بخش عمده اس ۳۰۰ به ايران وارد شده و بخش ديگر در حال بارگيري و انتقال است و ظرف يك ماه آتي اين سامانه به طور كامل به داخل كشور وارد مي‌شود. او با تاكيد بر اينكه پرسنل نظامي كشور آموزش‌هاي لازم جهت نگهداري و به كارگيري اين سامانه را ديده‌اند، گفت: درباره محل استقرار اين سامانه متناسب با تهديداتي كه عليه نقاط حساس كشور مطرح مي‌شود تصميم‌گيري خواهد شد. دهقان همچنين در رابطه با پرونده شكايت ايران از روسيه درباره عدم تحويل سامانه اس ۳۰۰ خاطرنشان كرد: به طور طبيعي و در چارچوب كلي مورد توافق دو كشور ايران و روسيه نظر طرفين بر اين شد زماني كه روس‌ها قرار داد را به طور كامل اجرا كردند، ايران نيز به طور كامل شكايت خود را پس بگيرد. ما نيز با تحويل اين سامانه توسط روس‌ها، شكايت خود را پس گرفته‌ايم، اما در عين حال اين حق را براي خود قائل هستيم كه چنانچه در ادامه قرارداد مشكلي پيش‌آيد شكايت خود را پيگيري كنيم.
بي‌ميلي ايران به اس۴۰۰
وزير دفاع در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره استقرار سامانه اس ۴۰۰ توسط روسيه درغرب كشور، با تاكيد براينكه انتقال سامانه اس ۴۰۰ به داخل كشور صحت ندارد اظهار كرد: زماني كه ما به دنبال پيگري قرارداد اس ۳۰۰ بوديم، روس‌ها پيشنهاد تحويل سامانه اس ۴۰۰ همچون يك سيستم ديگر پدافندي به ايران را مطرح كردند و بر پيشنهاد خود اصرار داشتند اما ما بر لزوم دريافت اس ۳۰۰ تاكيد كرديم و حاضر نشديم بحث ديگري را در برابر پيشنهاد طرف روس قبول كنيم. ما هيچگاه بحث اس ۴۰۰ را مطرح نكرديم و بنايي براي پيگري آن نداريم. او در پاسخ به پرسش ديگري درباره سطح همكاري ايران و روسيه با تاكيد براينكه همكاري ايران و روسيه در دوره جديد، همكاري در سطح راهبردي است، اظهار كرد: طي دو و نيم سال گذشته من حداقل ۵ ملاقات با وزير دفاع روسيه داشته‌ام و در اين ملاقات‌ها علاوه بر امضاي سند همكاري دفاعي بحث‌هاي جدي نيز درباره سوريه داشته‌ايم. امروز همكاري ما با روس‌ها جهت مبارزه با بي‌ثباتي و ناامنيتي در منطقه و دسترسي به صلح و امنيت در سطح منطقه و ريشه‌كن كردن ترور و ترويسم در منطقه‌، يك همكاري راهبردي است به طور طبيعي نيز همكاري‌هاي خودرا به‌طور جدي و تا زمان دستيابي به اهداف مورد نظر انجام مي‌دهيم.
تصميم نظام!
دهقان با اشاره به حضور هواپيماهاي جنگنده روسي در همدان و استفاده روس‌ها از امكانات پايگاه هوايي همدان گفت: آنچه امروز در پذيرش هواپيماهاي روسي در همدان انجام مي‌شود، در راستاي همكاري‌هاي متقابل ايران و روسيه جهت مورد هدف قرار دادن تجهيزات و تجمعات در جريان‌هاي تروريستي است و اين موضوع نيز بنا بر درخواست سوريه انجام مي‌شود. وزير دفاع همچنين با بيان اينكه اوج همكاري‌هاي دفاعي ايران و روسيه و سوريه در اجلاس سه جانبه‌اي كه ميان وزراي دفاع سه كشور در تهران انجام شد برنامه‌ريزي گرديد، خاطرنشان كرد: اميدواريم در كوتاه‌ترين زمان به نقطه نهايي هدف كه چيزي جز از بين بردن توانمندي‌ها و ريشه‌كن كردن توان تروريستي نيست دست يابيم. وي همچنين از برگزاري دومين اجلاس سه جانبه وزراي دفاع ايران و سوريه و روسيه در مسكو خبر داد. سردار دهقان با تاكيد بر اينكه ايران به هيچ عنوان پايگاه هوايي در اختيار روس‌ها قرار نداده است اظهار كرد: فعلا استفاده از پايگاه‌هاي ديگر در برنامه نيست، اما اگر شرايط عملياتي اقتضا كند بررسي و تصميم‌گيري‌های لازم انجام خواهد شد. او همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا استفاده روسيه از پايگاه همدان براي مدت مشخصي انجام مي‌شود، تاكيد كرد كه تا هر زمان كه لازم باشد اين اتفاق مي‌افتد. وزير دفاع در ادامه خاطرنشان كرد: ممكن است براساس نياز برخي از تعميرات جزئي و حتي تسليح هواپيماها نيز انجام شود. اين هواپيماها از فرودگاه همدان نشست و برخاست مي‌كنند اما به اين معني كه پايگاه هوايي داشته باشند مستقر نيستند. دهقان در پاسخ به پرسش ديگری مبني بر اعتراض برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به حضور هواپيماهاي روسي در آسمان ايران و استفاده اين هواپيماها از امكانات كشور اظهار كرد: تا هر وقت لازم باشد اجازه استفاده از پایگاه نوژه را خواهیم داد. این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریست‌ها در سوریه بوده است. وی در عین حال تاکید کرد: ما به هیچ عنوان پایگاهی در اختیار روس‌ها نگذاشتیم و طرح این موضوع نوعی مغلطه است بلکه ما تسهیلاتی برای عملیات مورد توافق طرفین علیه داعش در سوریه در اختیار آنها قرار دادیم. سردار دهقان گفت: تا هر زمان که لازم باشد به روس‌ها اجازه استفاده از پایگاه هوایی نوژه را خواهیم داد و ممکن است هواپیماهای آنها در آنجا مسلح شوند و یا تغییرات جزئی هم صورت بگیرد.اساسا تصميم درباره پرواز هواپيماهاي روسي تصميم نظام است و به عنوان همكاري در مبارزه با داعش محسوب مي‌شود. همچنين شوراي عالي امنيت ملي در اين رابطه مصوبه‌اي داشته است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها