بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۶۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
  تدبیر24: محسن جلال‌پور برخلاف گمانه‌زني‌هايي كه قبلا شده بود بدون هيچ نشانه‌يي از ناتواني جسمي، قبراق و سرحال سخنراني خود را كه بيشتر بوي حلاليت‌طلبي مي‌داد با چند بيت شعر به پايان برد كه ناگفته‌هاي زيادي داشت.
همه بايد بپذيريم كه رقابت تا پايان انتخابات هيات‌رييسه و رييس اتاق معنا دارد و پس از آن بايد همه توان و ظرفيت‌ها براي پشتيباني از رييس و هيات‌رييسه به كار گرفته شود. رييس اتاق به‌عنوان نماينده و سخنگوي بخش‌ خصوصي ايران بايد به پشتيباني اعضاي اتاق مستظهر باشد. دور از انتظار است كه رييس را به‌عنوان نوك پيكان حمله جلو بفرستيم و خود پشتيباني و همراهي لازم را نداشته باشيم. وقتي رييس جديد انتخاب شد همه بايد با همراهي و سعه‌صدر نواقص و كاستي‌هايش را پوشش داده و نقاط قوت او را بزرگ جلوه دهيم. رييس بايد سخنگوي باقدرت بخش‌ خصوصي ايران باشد و همه هيات نمايندگان براي حفظ شخصيت، قدرت و اقتدار او بكوشند. به گمان من مسووليت‌ها امانتي موقت هستند كه بايد در حفظ آن كوشيد من مي‌توانستم بعد از بيماري قلبي باز هم در پست رياست اتاق بمانم و با ظرفيت كم روزي چند ساعت كار كنم، اما بر خود فرض واجب دانستم كه كسي در اين ماموريت حضور پيدا كند كه بتواند كمال و تمام در خدمت بخش‌ خصوصي باشد. بايد در جامعه تلقي امانت از مسووليت جا بيفتد

جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران روز گذشته در حالي برگزار شد كه محسن جلال‌پور رييس مستعفي اتاق ايران در ابتدا حضور نداشت و پدرام سلطاني نايب‌رييس اتاق بازرگاني بر صندلي رياست تكيه زده و مديريت جلسه را در دست گرفته بود. همچنين مسعود خوانساري، غلامحسين شافعي، علا ميرمحمد صادقي، محمدرضا انصاري، حسين پيرموذن و كيوان كاشفي ديگر اعضاي هيات رييسه هر يك در جايگاه‌ خود قرار گرفته بودند. از آنجايي كه جلسه ديروز جلسه سالانه اتاق بازرگاني دوره هشتم بود، مهم‌ترين دستور جلسه تفريغ بودجه، عملكرد مالي اتاق و حسابرسي بود. اين در حالي است كه به نظر مي‌آمد، مطرح كردن استعفاي رييس اتاق ايران و گمانه‌زني براي تعيين جانشين او مهم‌ترين موضوع جلسه روز گذشته باشد. به همين ترتيب در كنار مطرح شدن موضوعات اداري، نهايتا موعد انتخاب رييس جديد تعيين شد و رييس سابق پارلمان بخش خصوصي هم در حضوري كوتاه، آخرين اظهارات خود را ايراد كرد.

محسن جلال‌پور برخلاف گمانه‌زني‌هايي كه قبلا شده بود بدون هيچ نشانه‌يي از ناتواني جسمي، قبراق و سرحال سخنراني خود را كه بيشتر بوي حلاليت‌طلبي مي‌داد با چند بيت شعر به پايان برد كه ناگفته‌هاي زيادي داشت و با طعنه‌هاي تلخي به دلايل اصلي كوچ خود از اتاق ايران اشاره كرد. رييس فعال و پركار سابق اتاق ايران كه دوراني ناتمام براي به نتيجه رساندن مسووليتش داشت زيركانه از دست‌هاي پشت‌پرده‌يي كه بازي تاج و تختش را به هم زدند به صورت غيرمستقيم پرده برداشت. مروري كوتاه بر شعر آخر، گوياي نكاتي زيركانه است:

هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد

هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد

هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی

هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی خار باد

در دو عالم نیست ما را با کسی گرد و غبار

هر که ما را رنجه دارد، راحتش بسیار باد

در آغاز جلسه بهرام سبحاني عضو هيات‌مديره اتاق ايران و مديرعامل فولاد مباركه اصفهان به پاي تريبون رفت و با تاكيد بر اينكه فولاد مباركه اصفهان بيشترين حق عضويت به اتاق بازرگاني را پرداخت مي‌كند، گفت: «درحالي كه ما حق عضويت بالايي به اتاق پرداخت مي‌كنيم اما تنها دستاوردي كه از آن داشته‌ايم چند بار صحبت پاي تريبون بوده است. فولاد مباركه اصفهان محصولي را توليد مي‌كند كه هم به مصرف داخل مي‌رسد و هم براي صادرات مناسب است. بخشي از توليدات ما در داخل كشور قابل مصرف نيست و به همين دليل بايد توان صادراتي خود را افزايش دهيم. زيرا متقاضي توليدات ما صنايع پايين‌دستي هستند و در داخل ممكن است متقاضي زيادي نداشته باشد. سال گذشته فولاد تعرفه واردات نداشت و از آنجايي كه قيمت وارداتي آن 150دلار كمتر از توليد داخل است بازار ما به‌شدت آسيب ديد. با اين اوضاع 6.5ميليون تن توليد داخل را چه كنيم؟ هيچ مانعي براي واردات نيست و بايد اقداماتي براي حمايت از توليد داخل كرد.»

در ادامه حجت‌الله كشاني ديگر عضو هيات نمايندگان اتاق ايران با اشاره به اينكه در ايران نخستين گام براي توسعه نااميدي از دولت است، تصريح كرد: «در هيچ كشوري گام‌هاي توسعه توسط دولت به درستي برداشته نشده است. اما سوال اصلي اين است كه با گذشت 16ماه از آغاز به كار دوره هشتم، ‌اتاق بازرگاني چه اقداماتي براي خروج از ركود و بهبود فضاي كسب و كار انجام داده است؟ در اتاق بازرگاني با راهكار توسعه صادرات بايد خود را موظف به نجات اقتصاد ايران كنيم و با تحريك تقاضا مصرف را افزايش دهيم. بنابراين اتاق بازرگاني عزم خود را براي توسعه صادرات جزم كند. براي رسيدن به اين مهم بايد دفاتر تخصصي در كشورهاي هدف راه‌اندازي شود تا اهداف ايران در اين كشورها اجرايي شود.»

كشاني همچنين اشاره‌يي به وضعيت مالي اتاق ايران كرده و گفت: «طبق ماده 10قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات تمام ارگان‌هاي عمومي بايد عملكرد خود را با استفاده از ابزارهاي يارانه‌يي منتشر كنند. در ادامه اتاق بازرگاني ايران نيز بايد تمام هزينه‌ها و عملكرد بودجه‌يي خود را به‌طور رسمي منتشر كند.»  محمد ابويي به ايراد سخنراني پرداخت و نسبت به اظهارات بهرام سبحاني مبني بر واردات فولاد واكنش نشان داد. وي در اين زمينه گفت: «ما به دولت تدبير و اميد، ‌اميد بسته بوديم و اميدواريم در ماه‌هاي آينده اميدمان به نااميدي بدل نشود. متاسفانه به نام حمايت از بخش خصوصي به آن ضربه زده‌اند. برخي مسوولان با ارائه آمار دروغ و رفتار غيركارشناسانه به بدنه بخش خصوصي آسيب رسانده‌اند. آقاي سبحاني بايد مستند اعلام كند كه كدام لوله و پروفيل به صنعت فولاد بدهكار است. صنعت فولادسازي اصفهان 900ميليون دلار به كشور آسيب زده است. زماني كه صنعت فولادسازي مواد اوليه ما را صادر مي‌كند، طبيعي است كارخانجات ما همان مواد اوليه صادر شده را دوباره وارد كنند. صنعت فولاد با دروغ‌پردازي مواد خام را صادر كرده است.»


 پارادايم مديريت در سطح كلان

در ادامه اين نشست پدرام سلطاني كه در جايگاه رييس اتاق ايران نشسته بود، آغاز به سخنراني كرد. وي در ابتدا اتاق بازرگاني را نهاد بخش خصوصي، محل طرح مسائل و مشكلات و ارائه راهكارها و مشاور سه قوه خواند و گفت: «ما به عنوان بخش خصوصي بايد در هر دو ظرفيت متانت و تعادل خود را حفظ و در عين حال نقدها را وارد كنيم. در شرايط ركودي همه به سطوح آمده‌اند ولي بايد خود را كنترل كنيم. يكي از كاركردهاي اتاق بازرگاني بايد حل تضاد منافع بين صنايع باشد و از طريق ساز و كار دروني مشكلات بين آنها حل شود. بعد مشترك تمام سخنراني‌هاي ما در اتاق بازرگاني سختي كار است و ركود دولت و بخش خصوصي را در شرايط بي‌سابقه‌يي قرار داده است. ركود فقط سرمايه‌هاي مادي را معطل نكرده بلكه سرمايه‌هاي انسان را هم با مشكل مواجه كرده است. امروز براي بنده بسيار سخت است كه در جايگاه مردي باشم كه ۱۴ ماه پايمردي كرد و به اذعان همكاران پركار‌ترين رييس اتاق بازرگاني ايران بود و زير بار فشار كار دچار ناراحتي شد. در چنين ساز و كار مديريتي مديران پركار ما لطمه مي‌بينند و مديران كم‌كار مشكلات را بيشتر مي‌كنند.»

سلطاني در ادامه سخنان خود به مسائل و مشكلات بانكي اشاره و تصريح كرد: «شاه‌بيت مسائل و مشكلات بخش خصوصي مربوط به بانك و تامين مالي است. در چهار ماهه اول امسال 130هزار ميليارد تومان تسهيلات داده شده است اما زماني كه به دسته‌بندي تسهيلات نگاه مي‌كنيم اين سوال پيش مي‌‌آيد كه بخش خصوصي تا چه اندازه از اين تسهيلات بهره‌مند شده است؟ لازم است در طبقه‌بندي اعطاي تسهيلات مشخص شود كه چه ميزان به بخش دولتي، ‌چه ميزان به بخش عمومي دولتي و چه ميزان به بخش خصوصي اعطا شده است. نسبت دارايي بانك‌ها به ضرايب ريسك 4درصد است و اين درحالي است كه اين ضريب در دنيا 8درصد است. اين رقم در ايران تا سال2018 بايد به 12تا 13درصد برسد. در كنار عوامل فوق بايد به نقش مخرب موسسات مالي و اعتباري هم اشاره كرد كه تبديل به قاچاقچيان سپرده در سيستم پولي كشور شده‌اند. درباره رشد اقتصادي هم بايد گفت كه براساس آمار مركز آمار رشد اقتصادي با احتساب نفت 4.4درصد و بدون احتساب نفت 2.9درصد است. رشد اقتصادي با احتساب نفت و گاز طبيعي گوياي اين امر است كه دولت پيش از برجام خود را آماده بهره‌گيري از نتايج برجام در اين حوزه كرده است. انتظار مي‌رفت همزمان با برنامه‌ريزي براي رشد استخراج در حوزه نفت و گاز براي بهبود فضاي كسب‌وكار نيز برنامه‌ريزي صورت مي‌گرفت. درباره شفافيت در اقتصاد كشور هم بايد تاكيد كنم كه بخش خصوصي همواره از عدم شفافيت لطمه ديده است، اتاق بازرگاني به‌عنوان نهاد فراگير بخش خصوصي گزارش حسابرسي خود را تقديم هيات نمايندگان كرده است و از اين بابت سربلند هستيم، نه حقوقي بيش از آنچه در اتاق ايران پرداخت شده و نه بي‌انضباطي بوده است، چرا بعضي‌ها روا نمي‌دانند كه بخش خصوصي از منافع بخش خصوصي دفاع كند؟ چرا اين همه هجمه به اتاق بازرگاني وارد مي‌كنند؟» پس از پايان سخنراني، پدرام سلطاني طرح استعفاي رييس اتاق ايران را مطرح كرد و زمان برگزاري انتخابات ايران را با اعضاي هيات‌مديره اتاق ايران به مشورت گذاشت. براساس راي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران ۱۴شهريور به‌عنوان تاريخ نهايي در برگزاري انتخابات براي تعيين رييس جديد اتاق بازرگاني اعلام شد. به اين منظور دو تاريخ ۱۴ و ۲۸شهريور براي برگزاري اين انتخابات اعلام و به راي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران گذاشته شد كه درنهايت تاريخ ۱۴شهريور راي بيشتري آورد و به‌عنوان تاريخ نهايي تعيين شد.


 حلاليت طلبي رييس سابق اتاق

پس از پايان برگزاري انتخابات وي اعلام كرد كه محسن جلال‌پور در محل اتاق بازرگاني حضور پيدا كرده است. رييس مستعفي اتاق ايران در محل هيات‌رييسه حضور يافته و گفت: «توفيق اين بود كه براي مدت نه‌چندان طولاني در پيشرفت بخش خصوصي و ارتقاي جايگاه اين بخش و در راس آنها تشكل‌هاي اتاق ايران قدمي بردارم. در اين 400روز كه در اتاق ايران حضور داشتم آنچه در توانم بود را دريغ نكردم. آنچه در اين دوره براساس رويكرد هيات‌رييسه اتاق شروع شد اصلاح تصوير از اتاق بخش خصوصي، ظرفيت‌ها، توانمندي و داشته‌هاي اين بخش نزد افكار عمومي بود و مسلما اين كار اتفاق نمي‌افتاد مگر اينكه ما با اركان حاكميت روابط نزديكي را برقرار كنيم. گرچه اتاق بازرگاني ايران نماينده بخش خصوصي است ولي به‌عنوان مشاور سه قوه وظيفه دارد به انتقال مطالب، پيگيري مطالبات و ارايه راهكار و طريق بپردازد. اتاق بايد اعتماد را براي جامعه، اركان نظام و براي اعضاي خودش جلب و جذب كند و حتما اتاق باشگاه سياسي بخش حاكميت و اپوزيسيون مقابل حاكميت نيست. به اين لحاظ گسترش پذيرش جايگاه قانوني اتاق و ايجاد رابطه احترام و اعتماد با قواي حاكميتي كه ازسوي مردم انتخاب و وظيفه اداره كشور را دارند اصلي لازم و اجتناب‌ناپذير است. صدالبته شفافيت كامل در اتاق ركن ايجاد اعتماد نزد اعضاي اتاق و قواي سه‌گانه است. من از حركت به سمت شفافيت حداكثري مالي و اطلاع‌رساني سخن مي‌گويم، بي‌انصافي‌هاي اخير درمورد پرداختي‌هاي نجومي هيچ مبنا و پايه‌يي ندارد و همان‌گونه كه بارها عرض كرده‌ام كليه پرداخت‌ها و حساب‌هاي اتاق شفاف و قابل ارايه به اعضاي محترم هيات نمايندگان است. از بزرگي اين دروغ همين بس كه اين تهمت را به رييس و اعضاي هيات‌رييسه و مشاوران اتاق نسبت داده‌اند كه بايد بگويم كار در اتاق ايران براي رييس و اعضاي هيات‌رييسه در همه ادوار افتخار بوده و حتي يك ريال در طول دوره خدمتي دريافت نمي‌كنند. رييس، هيات‌رييسه و هيات نمايندگان براساس ميل خود براي خدمت به بخش‌ خصوصي كشور به‌صورت افتخاري به خدمت مشغول بوده و هستند. در اين دوره جمعا يك حكم مشاور عالي و سه حكم مشاور رييس در اتاق ابلاغ شده كه اين عزيزان هم گرچه منع قانوني نبوده اما حتي يك ريال پرداختي نداشته و به‌صورت افتخاري عمل كرده‌اند. مشاور عالي من در اين مدت تمام‌وقت در اتاق مشغول بود و گاهي حتي ۱۴ساعت در روز فعاليت مي‌كرد با اينكه قانونا و عرفا منعي نبود، اما هنگام قبول حكم شرط كرد كه حتي يك ريال بابت حقوق و مزايا و پاداش دريافت نكند. همچنين در اتاق ايران پرداخت حقوق و مزايا صرفا به پرسنل تمام يا پاره‌وقت داراي قرارداد ممكن است و هيچ پرداخت اضافه به هر عنوان ممكن نيست و پايه حداقل و حداكثري پرداخت‌ها بر مبناي عرف جامعه و براساس سوابق و تحصيلات است. بهره‌وري نيروي انساني اتاق در دوره اخير همواره مدنظر بوده و ارتقاي آن نيز كاملا محسوس است. توصيه جدي من به اعضاي محترم هيات نمايندگان ضمن تاكيد بر انسجام، پشتيباني جدي از هيات‌رييسه و رييس منتخب جديد است. همه بايد بپذيريم كه رقابت تا پايان انتخابات هيات‌رييسه و رييس اتاق معنا دارد و پس از آن بايد همه توان و ظرفيت‌ها براي پشتيباني از رييس و هيات‌رييسه به كار گرفته شود. رييس اتاق به‌عنوان نماينده و سخنگوي بخش‌ خصوصي ايران بايد به پشتيباني اعضاي اتاق مستظهر باشد. دور از انتظار است كه رييس را به‌عنوان نوك پيكان حمله جلو بفرستيم و خود پشتيباني و همراهي لازم را نداشته باشيم. وقتي رييس جديد انتخاب شد همه بايد با همراهي و سعه‌صدر نواقص و كاستي‌هايش را پوشش داده و نقاط قوت او را بزرگ جلوه دهيم. رييس بايد سخنگوي باقدرت بخش‌ خصوصي ايران باشد و همه هيات نمايندگان براي حفظ شخصيت، قدرت و اقتدار او بكوشند. به گمان من مسووليت‌ها امانتي موقت هستند كه بايد در حفظ آن كوشيد من مي‌توانستم بعد از بيماري قلبي باز هم در پست رياست اتاق بمانم و با ظرفيت كم روزي چند ساعت كار كنم، اما بر خود فرض واجب دانستم كه كسي در اين ماموريت حضور پيدا كند كه بتواند كمال و تمام در خدمت بخش‌ خصوصي باشد. بايد در جامعه تلقي امانت از مسووليت جا بيفتد.

منبع: تعادل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها