بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
ظاهرا روند امور در ساختمان ضلع جنوبی پارک نیاوران چندان خوشایند بزرگان کیهان نیست برای همین گردانندگان آن فشارها را متوجه ساکنان میدان بهارستان کرده‌اند. کیهان در سرمقاله روز چهارشنبه خود در توصیه‌ای تعجب‌انگیز از نمایندگان مجلس خواست تا به نام‌های مطرح شده برای کابینه یازدهم رای منفی دهند. دو روز قبل از انتشار این مطلب در روزنامه کیهان، خبرگزاری‌های نیمه رسمی از جمله مهر و تسنیم لیستی را به عنوان لیست نهایی کابینه روحانی منتشر کردند که حضور چهره‌های نزدیک به جریان اصلاحات در آن پررنگ بود. حال کیهانی که در هفته‌های گذشته بارها نسبت به حضور اصلاح‌طلبان و نزدیکان آیت‌ا... هاشمی به رئیس‌جمهور منتخب هشدار داده بود به نظر می‌رسد با بی‌ثمر دیدن این هشدارها به این نتیجه رسیده که باید روش خود را برای تاثیرگذاری در فرآیند تعیین وزرای کابینه یازدهم تغییر دهد.

نسخه‌های بی‌ثمر برای کابینه

طی یک ماه و نیم اخیر روزنامه کیهان برای اصلاح‌طلبان خیلی خواندنی شده، حتی شاید خواندنی‌تر از سال‌های دولت اصلاحات. کمتر کسی فکرش را می‌کرد که بعد از پیروزی حسن روحانی روزنامه کیهان به شادی و دست‌افشانی از این انتخاب مردم برخیزد. کیهانی‌ها اما این کار را کردند، چرا که حسن روحانی یک‌شبه برای آنها از یک رقیب سرسخت که «فتنه‌گران» پشت او سنگر گرفته بودند به یک اصولگرای تمام‌عیار تبدیل شد. از اینجا بود که نسخه‌پیچی کیهان برای دولت یازدهم آغاز شد؛ نسخه‌هایی که البته انعکاسی در تصمیمات تیم حسن روحانی نداشت. روحانی که به نظر می‌رسد بر استفاده از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو در کنار هم تاکید دارد، برای تشکیل کابینه خود مشغول رایزنی‌ با مجلسی‌هاست و همزمان نیز تلاش دارد تا بتواند در آخرین دور از اقدامات خود روی رای اعتماد این عده تاثیر بگذارد. کیهان در سرمقاله روز چهارشنبه خود به قلم حسین شریعتمداری رای عدم‌اعتماد به چهره‌های مطرح شده برای عضویت در کابینه یازدهم را هدیه‌ای از سوی مجلس به حسن روحانی دانسته، چرا که به اعتقاد وی «آقای روحانی در انتخاب گزینه‌ها، اولا؛ از سوی اصحاب فتنه، مدعیان اصلاحات و کارگزاران به شدت تحت فشار بوده است و ثانیا؛ برای مقابله با سهم‌خواهی جریانات یاد شده، زحمت فراوانی را متحمل شده است.»

ناامیدی از رئیس جمهور منتخب

در سرمقاله روز چهارشنبه کیهان آمده که رئیس جمهور منتخب در انتخاب اعضای کابینه خود با مجموعه‌ای از «فشارها»، «انتظارها» و «رودربایستی‌ها» روبرو بوده است و برای خروج از این چنبره دست کمک به سوی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت دراز کرده است. کیهان مدعی شده که برخی از چهره‌های مطرح برای کابینه یازدهم «از اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88» هستند». کیهان با تاکید بر اینکه « ترکیب کابینه پیشنهادی دکتر روحانی حاکی از آن است که ایشان در مقابل وزرای تحمیلی اصحاب فتنه، مدعیان اصلاحات و حزب کارگزاران مقاومت کرده» می‌نویسد: «اگر قرار بود آقای روحانی در گزینش وزیران به دلخواه آنان عمل کند، برخی از وزرای پیشنهادی نمی‌توانستند و نباید در فهرست کابینه رئیس جمهور منتخب جایی داشته باشند». حسین شریعتمداری در ادامه نتیجه می‌گیرد: «بزرگترین خدمت مجلس شورای اسلامی به ملت و رئیس جمهور منتخب، آن است که فهرست اعضای پیشنهادی کابینه را به نفع مردم و در جهت خواست و رغبت واقعی دکتر روحانی تغییر داده و اصلاح کند. این دقیقا همان انتظاری است که دکتر روحانی از نمایندگان مردم دارد ولی به دلیل پاره‌ای از ملاحظات و رودربایستی‌ها نمی‌تواند این خواسته قلبی خود را با صراحت و به طور علنی ابراز کند».

هجمه‌های قبلی کیهان

این همه در حالی است که روزنامه کیهان تا پیش از ۲۴ خرداد به روش‌های گوناگون به حسن روحانی انتقاد می‌کرد. روزی وی را ساده‌دلی می‌خواند که در حل مسائل کشور ناتوان است، روز دیگر با تحریف گفتارش درباره «کدخدایی آمریکا» به گرایش وی به مذاکره با آمریکا، کارکرد وی در مذاکرات هسته‌ای در دوران خاتمی و گفتمان اعتدالی او هجمه می‌برد. وی در عین حال از نامزدی جلیلی تجلیل و وی را «سوپر حزب‌اللهی» می‌خواند. او قبل از انتخابات در یادداشتی قدرت‌یابی حسن روحانی را خطر بزرگ برای نظام خواند و نوشت در صورت روی کار آمدن روحانی که وی از او به عنوان نماد سازشکاری یاد کرد، سلطه غرب بر نظام اسلامی حاکم خواهد شد. کیهان در مطلبی که روز 5 خرداد سال‌جاری منتشر کرد در مقام دفاع از سعید جلیلی و خطاب به حسن روحانی نوشت: «اين نسخه که مشکلات اقتصادي کنوني با سازش با دشمن حل مي‌شود نسخه فريبکارانه‌اي است که مردم به ياد دارند و فراموش نکرده‌اند که هرگاه لبخندي زده شده است، دشمن گستاخانه‌تر به جلو آمده است و حافظه تاريخي مردم گواه اين ادعاست. در کدام دوره، ايران تحت عنوان محور شرارت مورد هجمه قرار گرفت؟ در کدام دوره، برنامه هسته‌اي تا تعليق همه فعاليت‌ها پيش رفت؟ از سوي ديگر؛ دستاوردها و پيشرفت‌ها در کدام دوره حاصل شده است؟» یک هفته بعد نیز حسن روحانی بار دیگر هدف حملات روزنامه کیهان قرار گرفت. این روزنامه در 12خرداد ضمن انتقاد دوباره‌ از روند مذاکرات هسته‌ای در زمان مسئولیت حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی نوشته بود: «آقای روحانی! این قماش که امروزه دور شما جمع شده‌اند همان قماش وطن‌فروش و بی‌هویت هستند. چرا از نتیجه کار آنها دفاع می‌کنید و با صراحت نمی‌گویید که مدعیان اصلاحات در پدید آوردن آن شرایط تحمیلی نقش اصلی را داشته‌اند؟» نهایتا هم این روزنامه در روز 23 خرداد و زمانی که کنار رفتن محمدرضا عارف اردوگاه اعتدال و اصلاحات را در فاصله 24 ساعت تا برگزاری انتخابات یک کاسه کرده و در مطلبی به اصولگرایان نسبت به خطر پیروزی حسن روحانی هشدار داده بود.

پروژه کیهان موفق خواهد بود؟

اکنون روزنامه کیهان در حالی از نمایندگان مجلس خواسته به وزرای دولت حسن روحانی رای اعتماد ندهند که پیشتر اعلام شده بود کمیته مشترکی از نمایندگان مجلس و نزدیکان رئیس جمهور منتخب برای نظارت و مشاوره بر کار تعیین وزرا تشکیل شده است. پیشتر نیز برخی از نمایندگان مجلس از رایزنی رئیس‌‌جمهور منتخب با بهارستان‌نشینان برای تعیین وزرا خبر داده بودند. همچنین روز 25 تیرماه محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس رایزنی نمایندگان با رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل کابینه را تایید و توضیح داد: «مجلس به صورت گفتمان سازمان‌یافته کسی را معرفی نکرده و چنین چیزی نبوده و چنین گفتمانی را نداشتیم.» در چنین شرایطی که به نظر می‌رسد هماهنگی‌هایی بین تیم حسن روحانی و مجلس برای معرفی کابینه وجود دارد، لبیک نمایندگان به درخواست طعنه‌آمیز روزنامه کیهان می‌تواند جای شک بسیار داشته باشد.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها