بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۶۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
 تدبیر24: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خرداد ماه سال جاری در قالب چندین جلسه کاری، سقف تعرفه دیتای موبایل را به ازای هر کیلو بایت استفاده از نیم ریال به 0.4 ریال کاهش داد.
با گذشت نزدیک به سه ماه از پیش‌بینی تسنیم (هنگام تصویب تعرفه‌های جدید توسط حاکمیت)، بسته‌های اینترنت موبایل روی به گرانی چرخاند.

به گزارش تسنیم، اوایل تیر ماه سال جاری و پس از تصویب تعرفه‌های جامع حوزه ارتباطات ثابت و سیار، خبرگزاری تسنیم علی‌رغم هیاهوی ایجاد شده بر سر کاهش نرخ اینترنت موبایل و شادی پیش از موعد برخی رسانه‌ها نسبت به موضوعی هشدار داد.

این هشدار که در قالب چند گزارش مخابره شد به احتمال گرانی بسته‌های اینترنت موبایل در قبال تعرفه‌های جدید ارتباطی که به ظاهر گویای کاهش قیمت بود، پرداخت.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خرداد ماه سال جاری در قالب چندین جلسه کاری، سقف تعرفه دیتای موبایل را به ازای هر کیلو بایت استفاده از نیم ریال به 0.4  ریال کاهش داد.

پیش از چنین مصوبه‌ای شنیده می‌شد که کمیسیون مربوطه برای اینترنت موبایل کف قیمت تعیین می‌کند اما نهایتا چنین اتفاقی نیفتاد.

همان زمان درگزارشی با عنوان " احتمال گران شدن بسته‌های اینترنت موبایل" گفته شد که سیر درآمدی اپراتورهای موبایل از محل مکالمه و پیامک (خدمات پایه) روز به روز در حال کاهش و با رشد ضریب نفوذ استفاده از گجت‌های هوشمند، مصرف دیتا در شبکه اپراتورهای موبایل رشد چشم‌گیری داشته است.

حال در این شرایط که انتظار می‌رود اپراتورهای موبایل جهت جبران کاهش درآمدهای ناشی از مکالمه و پیامک به سمت افزایش نرخ در حوزه دیتا بروند اما شاهد رویه‌ای معکوس هستیم؛ به گونه‌ای که اپراتورها نرخ‌های دیتا را جهت رقابت بیشتر به پایین‌ترین رقم رسانده‌اند.

همین موضوع باعث شده تا اپراتورهای کوچک‌تر موبایل و کسب‌وکار ADSL تحت فشار قرار گیرند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم پیش از این در گفت‌وگویی با تسنیم عنوان کرده بود که وظیفه ما حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کشور است و از این جهت باید شرایطی را ایجاد کنیم تا بیزینس اینترنت ثابت (ADSL) تحت‌الشعاع دامپینگ دیتای موبایل قرار نگیرد.

پایین بودن نرخ دیتای موبایل باعث شده تا اکثر مردم، اینترنت تلفن همراه را به ADSL ترجیح دهند.

اما کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به جای دخالت در طرح‌های تشویقی اپراتورها و تعیین نرخ کف برای دیتای موبایل، قیمت اینترنت ثابت (ADSL) را کاهش داد تا با این کار شرایط رقابت را در این حوزه تضمین کند.

از طرفی نرخ سقف دیتای موبایل را هم کاهش داد تا اپراتورهای موبایل از محل مصرف اینترنت آزاد با کاهش درآمد مواجه شده و سعی بر جبران آن با افزایش نرخ بسته‌ها کنند.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به جای اینکه به شکل مستقیم کف قیمت اینترنت موبایل را تعیین و به این واسطه بسته‌های تشویقی اپراتورها را گران کند، نرخ سقف اینترنت آزاد را پایین آورده تا سقف درآمدی اپراتورها هم کم شده و خودشان راغب به افزایش قیمت بسته‌ها شوند.

اکنون با گذشت نزدیک به سه ماه شاهد افزایش قیمت بسته‌های اینترنت موبایل یکی از اپراتورهای داخلی هستیم.

بسته 30 گیگابایتی شش ماهه با قیمت 60 هزار تومان حذف و بسته 24 گیگابایتی (12 گیگابایت شبانه + 12 گیگابایت روزانه) با قیمت 55 هزار تومان جایگزین آن می‌شود.

بسته 100 گیگابایتی یک ساله با قیمت 175هزار تومان نیز وارد جدول شش ماهه‌ها می‌شود تا ازاین پس 100 گیگابایت بسته اینترنتی شش ماهه با قیمت 175هزار تومان عرضه شود.

با توجه به اینکه کاهش درآمدی در حوزه دیتا برای اپراتورهای موبایل مشهود خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود سایر اپراتورها نیز رویه‌ای مشابه را در پیش گیرند و به زودی شاهد افزایش نرخ بسته‌های دیتای موبایل در کشور باشیم.

نهایتا طعم آنچه به کام نمی‌رسد، ارزانی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها