بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۷۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۶
رییس دانشگاه امیرکبیر معتقد است که دانشگاه آزاد اسلامی به جلوگیری از خروج جوانان و دانشجویان از کشور کمک کرده و اگر این دانشگاه نبود، نهادهای دیگری نمی‌توانستند جای آن را بگیرند.


تدبیر24:دکتراحمد معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه آموزش عالی ایران، گفت: با توجه به اینکه تقاضا در ایران برای ورود به دانشگاه زیاد است و مردم هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و هم یافتن شغل مناسب به دنبال ورود به دانشگاه هستند، ایجاد و فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی یک فرصت است.

وی افزود: علاقه خانواده‌ها به تحصیلات دانشگاهی فرزندشان در ایران بسیار بالاست و گاهی بیش از آن که رسیدن به یک شغل مناسب برای‌شان اهمیت داشته باشد، تحصیل فرزندشان در دوره‌های دانشگاهی برای‌ آنها مهم است.

رییس دانشگاه امیرکبیر در ادامه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی زمانی که ظرفیت دانشگاه‌ها بسیار پایین و تقاضا برای تحصیل بالا بود، به همت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شد و حتی در آن زمانی افرادی مخالف تاسیس این دانشگاه بودند و معتقد بودند که با ایجاد این دانشگاه کیفیت آموزش کاهش می‌یابد، اما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خیلی محکم پای کار ایستادند و نظر حضرت امام (ره) را هم در این خصوص گرفتند.

معتمدی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قطعا نقش موثری را در آموزش عالی کشور ایفا کرده است، چراکه اگر این دانشگاه نبود و نمی‌توانست تا حد مناسبی تقاضا را در کشور پاسخ دهد، خروج جوانان و دانشجویان از کشور بیشتر می‌شد، همانطور که در اوایل انقلاب بسیاری از جوانان ما برای تحصیل به کشورهای اطراف که دانشگاه‌های خوبی هم نداشتند، مهاجرت کردند. درواقع دانشگاه آزاد اسلامی با پر کردن خلاء‌های آموزش عالی از خروج جوانان و دانشجویان از کشور جلوگیری کرد.

رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاه‌های دولتی بیش از یک حد خاصی نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، گفت: به این ترتیب اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود، ما به مشکلات بیشتری در زمینه آموزش عالی برمی‌خوردیم.

معتمدی همچنین درباره توسعه تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش عالی کشور و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این باره اظهار داشت: توسعه آموزش عالی در سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی داشته، بنابراین اگر دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی استانداردهای لازم را برای برگزاری این دوره‌ها و خصوصا دوره‌های تحصیلات تکمیلی رعایت نکنند، مشکل ایجاد می‌شود.

وی در ادامه در خصوص فاکتورهای بررسی کیفیت آموزشی مراکز آموزش عالی اضافه کرد: نسبت استاد به دانشجو، دروس ارائه شده، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشجویان کارشناسی، نحوه برگزاری کلاس‌ها، برگزاری امتحانات و .. از نکات مهم در بررسی کیفیت دوره‌های آموزشی است که همه دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد باید به آن توجه داشته باشند.

معتمدی با بیان اینکه دانشگاه آزاد نیز به طور کلی در تحصلات تکمیلی خوب عمل کرده اما در برخی نقاط از استاندارد خارج شده است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی سابقه خوبی دارد و در جذب اساتید نیز به خوبی عمل می‌کند که اگر این پتانسیل را با رعایت استانداردها بیشتر به کار بگیرد، بسیار موفق خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر اکثر دانشگاه‌های دولتی نوع یک کشور در حال حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم هستند، اظهارکرد: دانشگاه امیرکبیر نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و بحث برج فناوری را پیگیری می‌کند که کار 40 تا 50 شرکت دانش بنیان است که هفته دیگر افتتاح می‌شود.

رییس دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: همه دانشگاه‌های کشور باید حرکت‌شان در این مسیر باشد، کارآفرین باشند، و بتوانند برای فارغ‌التحصیلان خود اشتغالزایی کنند که این امر جزو برنامه‌های راهبردی دانشگاه امیرکبیر است و جای خوشحالی دارد که دانشگاه آزاد نیز در این مسیر حرکت می‌کند.

معتمدی با بیان اینکه نباید دانشگاه آزاد را به عنوان یک دانشگاه واحد به حساب بیاوریم، گفت: باید این دانشگاه‌ را به واحدهای زیرمجموعه‌اش تجزیه کنیم و هر واحد را جداگانه مورد ارزیابی قرار دهیم که اگر این کار را انجام دهیم کیفیت برخی از واحدهای دانشگاه آزاد بسیار خوب است و از استاندارهای بالایی برخودارند، البته در این میان برخی از واحدها نیز مشکلاتی دارند.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها