بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۷۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
اعلام نامزدی برخی چهره های سیاسی برای شرکت در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، در روزهای گذشته معادلات انتخاباتی را با تغییرات قابل توجهی مواجه کرده است؛ تغییراتی که انتظار می رود طی روزهای آینده همچنان ادامه داشته باشد.
تدبیر24 »گزارش بررسی مطبوعاتی گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 21 فروردین 96 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

** اعلام نامزدی رئیسی فارغ از جناح و دسته بندی سیاسی
روزنامه های امروز به طور گسترده به بررسی جبنه های مختلف ورود مستقل رئیسی به گود رقابت های انتخاباتی پرداختند.
«آرمان» در سرمقاله خود نوشت: حضور ابراهیم رئیسی و رویارویی او با روحانی نیز از این منظر قابلیت ارزیابی دارد که رقابت انتخاباتی آن‌هم به‌طور جدی میان دو جریان رقیب مردم بیشتری را به صحنه خواهد کشاند و در نتیجه افزایش مشارکت عمومی سبب‌ می‌شود که قشر خاکستری با انگیزه بیشتری به سمت صندوق آرا تمایل پیدا کنند.
اما در این میان افزایش مشارکت عمومی‌ به نفع یکی از رقبا خواهد بود، لاجرم فردی که حضور بیشتری در عرصه سیاسی و مدیریت اجرایی کشور دارد و چهار سال عملکرد و سوابق خود را در مسائل مختلف نشان داد طبعا حتی با وجود خلأها و ضعف‌های موجود در دولت کنونی‌ باز هم مردم به سمت و سویش گرایش پیدا خواهند کرد.
روزنامه «آفتاب یزد» هم به تحلیل بیانیه رئیسی پرداخت و نوشت: رئیسی با دادن یک بیانیه به طور رسمی ورودش را به انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد؛ بیانیه‌ای که به دو بخش تقسیم می‌شد؛ بخش اول انتقادهایی بود که به دولت روحانی وارد کرد، او با این بیانیه به اثبات رساند که قطب مقابل روحانی است. بخش دوم بیانیه رئیسی، بیش از بخش اول مورد توجه قرار گرفته است چون او در این قسمت، به خودی‌ها! کنایه‌ای سخت زده، آنجایی که نوشته: 'فارغ از گروه بندی‌های سیاسی رایج، در رقابت‌های انتخاباتی شرکت خواهم کرد.'
در ادامه می خوانیم: رئیسی که همه او را کاندیدای 'جمنا ' و اصولگرایان می‌دانستند، با این بیانیه نشان داد که جمنا را از بالا به پایین نگاه می‌کند. او که در نشست‌های این جبهه حضور نیافت و میثاق نامه آنها را نیز امضا نکرد، این بار با چنین بیانیه‌ای نشان داد که آن فاصله گرفتن‌ها از جمنا بی‌دلیل نبوده است. شاید رئیسی نیز می‌داند که در چنین شرایطی اگر به صورت واضح خود را کاندیدای اصولگرا معرفی نکند، به نفع اوست.
بدنامی عملکرد اصولگرایان بخصوص در دو دولت سابق و سه مجلس گذشته از یک سو، عدم اقبال مردم به جناح محافظه کار و همین طور کارنامه غیرشفاف اصولگرایان از طرف دیگر، همه و همه هراس بر دل رئیسی انداخته که مبادا معرفی شدنش به عنوان کاندیدای صرفا اصولگرا، آن هم به عنوان نامزد نهایی ' جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ' به ضررش تمام شود!
روزنامه «ابتکار» هم در گزارش خود ورود مستقل رئیسی به انتخابات را نشانه شکست سازوکار وحدت اصولگرایان دانست.
در گزارش روزنامه «اعتماد» هم می خوانیم: ورود مستقل رییسی به انتخابات در حالی است که از وی به عنوان کاندیدای اصلی «جمنا»ی اصولگرایان نام برده می‌شد. عبور رییسی از جمنا، واکنش اعضای هیات‌مدیره جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی و برخی کاندیداهای جناح راست از جمله عزت‌الله ضرغامی رییس اسبق سازمان صدا و سیما را به دنبال داشت تا جایی که علیرضا مرندی از اعضای هیات موسس جمنا اعلام کرد: شاید رییسی کاندیدای نهایی جمنا نباشد.
همچنین ضرغامی طی نامه‌ای از هیات رییسه جمنا درخواست کرد تا جایگزین رییسی و فتاح را مشخص کنند. رییسی در شرایطی نخستین بیانیه انتخاباتی خود را منتشر کرد که اصولگرایان گمان می‌کردند منجی انتخاباتی –سیاسی‌شان میثاق‌نامه جمنا را امضا خواهد کرد.

**بارش ابر برجام از نگاه رییس جمهوری
سخنان دیروز «حسن روحانی» رییس جمهوری در مراسم یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت. بخش های از سخنان روحانی در خصوص بارش ابر برجام، مورد توجه ویژه روزنامه ها قرار گرفت.
به نوشته روزنامه ابتکار، رئیس‌جمهوری با اشاره به انتخابات پیش رو تاکید کرد: باید در سایه انتخابات پیش رو قدرت خود را به جهان نشان دهیم و نباید رو در روی هم بایستیم. روحانی اظهار کرد: ما امروز باید متحدتر از همیشه باشیم و این ملت بزرگ و فهیم باید در سایه انتخابات پیش رو قدرت خود را به جهان نشان دهد و نباید رو در روی هم بایستیم، چرا که هدف ما تبلور مردم‌سالاری دینی است. وی ادامه داد: ما می خواهیم جمهوریت را به منصه ظهور برسانیم و اسلامیت را ثابت کنیم. ماه رجب ماه اخلاق است و ما نباید بگذاریم در کشور ما انتخاباتی شبیه آمریکا شاهد باشیم، چرا که اینجا سرزمین اسلام، ‌ پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) است.
همچنین به نوشته روزنامه «فرهیختگان»، روحانی با تشبیه برجام به ابر گفت: «اگر بخواهد باران ببارد و سرزمین ما را پر‌آب کند، این درخت‌های سرو بلند و جنگل‌ها هستند که ابر را وادار به باران می‌کنند. اگر پایین گل نباشد و کویر باشد ابر نمی‌بارد. بارش این ابر با این گل‌ها بود. در بخش‌های مختلف همه آمدند. اما برخی گفتند صدای رعد و برق آن را نشنیدیم. شما شاید خواب بودید که صدای آن را نشنیده‌اید اما شما امروز باران آن را می‌بینید که نازل شده است. بسیاری از پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد مهم بود و با همکاری شرکت‌های خارجی به ثمر نشست؛ این یعنی باران برجام.»
روزنامه «کیهان» اما در گزارشی انتقادی در مورد سخنان رییس جمهوری در مورد برجام نوشت: فارغ از موارد سیاسی که رئیس‌جمهور به آنها اشاره کرده است، از منظر اقتصادی در حالی حسن روحانی از بارش ابر برجام صحبت می‌کند که وضعیت پولی و مالی کشور سامانی به خود نمی‌بیند.

**توصیه های رهبری به فرماندهان نیروهای مسلح
بیانات دیروز رهبر انقلاب در دیدار نوروزی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت.
به نوشته روزنامه «ایران»، فرمانده کل قوا با تأکید بر لزوم ارتقای روزافزون توان عملیاتی و سازمانی نیروهای مسلح، خاطرنشان کردند: کمبودهای مالی نباید مانعی برای پیشرفت باشد و همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس با وجود کمبودهای فراوان، یک جنگ طولانی با پیروزی قاطع و بدون جابه‌جا شدن حتی یک متر از مرز کشور به پایان رسید، امروز نیز می‌توان با ابتکار و همت بلند، کمبودها را برطرف کرد.
همچنین به نوشته روزنامه «اطلاعات»، حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به حمایت‌های همه‌جانبه دولت‌های غربی از صدام در جنگ تحمیلی، افزودند: دولت‌های ریاکار اروپایی که امروز در قضیه سوریه مدعی استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند، در زمان جنگ تحمیلی، خروارها سلاح شیمیایی به صدام دادند تا او با این سلاح‌ها به جبهه‌های ما و مناطق سردشت و حلبچه حمله کند. ایشان، پیشرفت‌های نظامیِ کنونی کشورمان را غیرقابل مقایسه با دوران جنگ دانستند و گفتند: با توکل به خدا، اعتماد به نفس و انضباط و پیگیری مدیریتی، امروز نیز می‌توانیم موانع را برطرف کنیم.
به نوشته روزنامه کیهان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «تقویت روحیه نیروهای مسلح» را وظیفه دیگر فرماندهان ارشد خواندند و با اشاره به برنامه دشمن برای «تضعیف روحیه مسئولان، مردم و نیروهای مسلح»، افزودند: دشمن تلاش می‌کند با استفاده از تاکتیک‌های جنگ روانی، در مسئولان ضعف و تزلزل ایجاد، و احساس «نمی‌شود و نمی‌توانیم» را در آنها القا کند. «ارتقای تحقیقات» و «تکریم بازنشستگان نیروهای مسلح» نکات دیگری بود که فرمانده کل قوا بر آن تأکید کردند و افزودند: بازنشستگان، ذخایر ارزشمند نیروهای مسلح هستند و باید برای مسائل مادی و معیشتی و بویژه تکریم و احترام به آنان، فکر و تدبیر شود.
همچنین به نوشته روزنامه «جوان»، رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حمله امریکا به سوریه و برخی تحلیل‌ها با هدف امکان‌پذیر نشان دادن این اقدام در نقاط دیگر دنیا، افزودند: جنایت، تجاوز، تخطی و تعدی کاملاً از آمریکایی‌ها بر می‌آید و در نقاط دیگر دنیا نیز این کارها را کرده‌اند اما مسئله این است که آنها جرئت انجام چنین کاری را در کجا خواهند داشت؟ ایشان تأکید کردند: جمهوری اسلامی نشان داده است که با این گونه حرف‌های بی‌ربط و کارهای غلط، از میدان به‌در نمی‌رود و مردم و مسئولانی که به انقلاب اعتقاد دارند، با توکل بر خدا، در مقابل تهدیدها و تشرها عقب نمی‌نشینند، زیرا اگر بنا بر عقب‌نشینی بود، امروز کشور دچار درماندگی و ورشکستگی روحی و تمدنی شده بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ارزیابی اقدام اخیر امریکا در تهاجم نظامی به سوریه افزودند: کاری که امریکایی‌ها کردند، اشتباه و خطایی راهبردی است و آنها در حال تکرار خطای گذشتگان خود هستند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها