بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۷۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
"رئیس‌جمهور ترکیه خود را بدون هیچ بحثی به عنوان یک قهرمان سنگین وزن و غیرقابل شکست در جهان می‌بیند!"
تدبیر24 »خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: «در طول یک دهه و نیم گذشته از زمان بر سر کار آمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه، رجب طیب اردوغان توانسته است در ۱۱ انتخابات از جمله ۵ انتخابات قانونگذاری، دو رفراندوم، سه انتخابات محلی و یک انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و در آنها به پیروزی برسد.

روز یکشنبه اردوغان شاهد دوازدهمین و شاید بزرگترین چالش انتخاباتی خود از زمان به قدرت رسیدن حزب آک‌پارتی (عدالت و توسعه) در سال ۲۰۰۲ است. این رفراندوم باعث گسترش اختیارات و قدرت وی می‌شود. طرفدارانش این سیستم جدید را به عنوان یک تغییر تاریخی می‌بینند که می‌تواند تاثیر بسیاری در عرصه سیاسی داشته باشد اما برای مخالفانش این اتفاق یک رخداد خطرناک برای دستیابی به حکومت تک نفره در یک کشور عضو ناتو و کاندیدای پیوستن در اتحادیه اروپا است.

اردوغان در حال حاضر برای دستیابی به آرای بیشتر در هر گوشه و کنار ترکیه به مبارزات انتخاباتی می‌پردازد. وی گردهمایی‌های روزانه برای جلب آرای "آری" در کمپین خود برنامه ریزی کرده است. معمولا او با در دست داشتن یک میکروفن بدون سیم در صحن محل برگزاری گردهمایی‌ها همچون یک ستاره راک به سوی جمعیت فریاد می‌زند و این سوال را مطرح می‌کند "آیا شما یک ترکیه قدرتمند می‌خواهید؟"

وی در میان اطرافیان نزدیکش به عنوان "آقا" (بی افندی) شناخته می‌شود. وی در گردهمایی‌ها هم چون یک رهبر ظاهر می‌شود. او در میان جمعیت همواره دست خود را بالا برده و به مردم حاضر در صحنه دست تکان می‌دهد.

آسلی آیدین تاس‌باش، از اعضای روابط خارجه شورای اروپا می‌گوید، هنوز اردوغان در رسانه‌های غربی به عنوان یک سلطان خواهان قدرت مطلق، شناخته می‌شود. محدودیت‌هایی در حکومت وی وجود دارد. اردوغان باید در این رای گیری به پیروزی برسد تا بتواند در قدرت باقی بماند.

وی ادامه داد: اردوغان برای پیروزی در این رفراندوم باید اقدامات متعادل و ظریفی در جهت جذب آرای کردها از یک سو و ملی گرایان از سوی دیگر انجام دهد.

اردوغان در حالی به سمت رفراندوم حرکت می‌کند که یک سال چالش برانگیز در زندگی سیاسی خود پشت سر گذاشته است؛ از اتفاقات رخ داده در طول یکسال می‌توان به وقوع چندین حمله تروریستی، وخیم شدن روابط با اروپا و کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه اشاره کرد.

وی در شب کودتا توانست با استفاده از برنامه فیس تایم در موبایلش از طرفدارانش بخواهد به خیابان‌ها بیایند و کودتا را شکست دهند. او پس از این فراخوان توانست از کشته شدن فرار کند و پیروزمندانه در استانبول حاضر شود.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکنون بیش از ۴۷ هزار نفر را تحت وضعیت فوق‌العاده در ترکیه بازداشت کرده است. در این میان شکاف‌هایی نیز در حزب عدالت و توسعه ایجاد شده است. اکنون عبدالله گل، رئیس‌جمهور پیشین و بولنت آرینج، معاون نخست وزیر پیشین ترکیه، از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه، در برابر کمپین تبلیغاتی اردوغان سکوت اختیار کرده‌اند.

اگر قانون اساسی جدید تصویب شود اردوغان می‌تواند تا سال ۲۰۲۹ در قدرت باقی بماند. در حال حاضر این رئیس‌جمهور با انرژی، ۶۳ سال دارد و در آن زمان ۷۵ ساله خواهد شد.

وی با رویا پردازی‌های بزرگش به دنبال مدرن کردن زیرساخت‌های ترکیه است. در همین راستا یک پل و دو تونل جدید در تنگه بسفر و قطارهای سریع السیر ساخته است و به دنبال اجرای پروژه فرودگاه سوم در استانبول است. اما منتقدان نگران هستند که اردوغان تلاش می‌کند جامعه سکولار ترکیه را با ساخت مساجد بیشتر، استفاده از مدارس اسلامی و لغو تمام محدودیت‌ها درباره پوشش سر در مکان‌های مختلف عمومی، به یک جامعه اسلامی تبدیل کند.

وی توانست از طریق جنبش‌های سیاسی اسلامی در یک جامعه سکولار به قدرت برسد و اولین حضور او در عرصه سیاسی به عنوان شهردار محبوب استانبول در سال ۱۹۹۴ بوده است. وی حزب عدالت و توسعه را پس از ممنوعیت فعالیت حزب اسلام گرای نجم‌الدین اربکان، مربی وی، تاسیس کرد و توانست از طریق این حزب در سال ۲۰۰۲ به قدرت برسد.

معترضان در سال ۲۰۱۳ در اعتراض به ساخت یک مجتمع تجاری در پارک استانبول به خیابان‌ها آمدند و اردوغان با مورد خطاب قرار دادن آنها به عنوان اراذل و اوباش به مبارزه با آنها پرداخت.

در سال ۲۰۱۴ اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور برای اولین بار از طریق آرای مستقیم مردمی انتخاب شد و در ژوئن ۲۰۱۵ حزب عدالت و توسعه توانست در انتخابات سراسری پیروز شود اما اکثریت را برای اولین بار به دست نیاورد. بر همین اساس اردوغان هرگونه پیشنهاد ائتلاف را رد کرد و خواستار برگزاری انتخابات مجدد شد که در این انتخابات حزب عدالت و توسعه توانست اکثریت را به دست آورد.

رفراندوم ۱۶ آوریل برگزار می‌شود، نتایج هر چه باشد، چشم همگان به ۱۷ آوریل است که آیا اردوغان رفتار خود را نرم‌تر خواهد کرد و یک موضع آشتی جویانه به خصوص در روند عضویت در اتحادیه اروپا و برقراری صلح و از سرگیری مذاکرات صلح با شبه‌نظامیان کرد اتخاذ خواهد کرد، یا نه.»

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها