بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۷۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در نشست سران که روز شنبه هفته آینده (9 اردیبهشت) در مانیل پایتخت فیلیپین برگزار می شود موضع نرم تری در مقایسه با مواضع معمول خود در قبال تنش های دریای جنوبی چین اتخاد می کنند.
تدبیر24 »براساس پیش نویس بیانیه سران این نشست که رسانه های فیلیپین روز پنجشنبه به آن پرداختند، ارجاعات به نظامی سازی منطقه یا ساخت جزایر نیز در این جلسه مطرح نمی شود.
اگرچه برخی از اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در خصوص 'افزایش فعالیت ها' در دریای مورد مناقشه به صورت جدی اظهار نگرانی کرده اند، ارجاعات، یا حتی اشاره ای به ساخت وساز جزایر مصنوعی چین و سخت افزارهای نظامی که در روی این جزایر قرار گرفته است، در این بیانیه مطرح نمی شود.
براساس این گزارش، بیانیه نشست سران آ.سه.آن نسخه تضعیف شده تری نسبت به مورد مشابه سال گذشته دارد که همزمان با روابط گرم 'دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین که قصد نزدیک شدن به چین را دارد، صادر می شود.
فیلیپین امسال ریاست دوره ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا را که سالانه در اختیار یکی از 10 عضو این اتحادیه قرار می گیرد، بر عهده دارد.
با این وجود، یک دیپلمات دبیرخانه آ.سه.ان گفت که مقامات رسمی همچنان در حال کار بر روی پیش نویس این بیانیه هستند و ممکن است تا قبل از صدور آن در پایان روز شنبه تغییراتی در آن ایجاد شود.
اسناد و ارجاعات آ.سه.آن در مورد دریای جنوبی چین عمدتا از نام بردن چین که در بیش از هفت جزیره مصنوعی در 'اسپارتلی' تجهیزات خود از قبیل رادارها، موشک های زمین به هوا و باند فرودگاه را توسعه داده اند، پرهیز می کنند.
بیانیه سال گذشته سران آ.سه.آن در لائوس بر اهمیت 'نظامی سازی نکردن و خویشتنداری در انجام همه فعالیت ها از جمله آبادسازی زمین تاکید کرده بود.
بنابر ابتکار شفافیت دریایی آسیا، چین که مدعی است فعالیت های خود را به منظور اهداف دفاعی انجام می دهد، به زودی از ظرفیت بکارگیری جت های جنگی در سه جزیره برخوردار می شود.
'پرفکتو یاسای' وزیر امور خارجه سابق فیلیپین حدود دو ماه پیش به همتایان خود در آ.سه.آن گفت اقدام چین 'نظامی سازی منطقه' است و این موضع باعث رنجش پکن شد.
به نوشته تارنمای 'فیل استار'، 'آلبرتو دل روزاریو' وزیر امور خارجه دولت پیشین فیلیپین نیز معتقد است که نشست سران آ.سه.آن در فیلیپین فرصتی برای این کشور است تا 'دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین مساله نظامی سازی چین را مطرح کند.
وی افزود: ما باید مدیریت خود را به گونه ای ارتقاء دهیم که قادر به حفظ حکومت قانون باشیم. در صورتی که این فرصت را از دست بدهیم، فیلیپین نفوذ خود را تا حد قابل توجهی از دست می دهد.
وزیر امور خارجه سابق فیلیپین از پیش نویس بیانیه مطرح شده سران آ.سه.آن و مطرح نشدن شکایت علیه رهبری چین ابراز ناخشنودی کرد.
براساس این گزارش، در پیش نویس بیانیه سران رای دادگاه داوری لاهه در سال گذشته در مورد دریای جنوبی چین طرح نشده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها