بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۷۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
ایرانیان مقیم انگلیس:
شماری از ایرانیان مقیم انگلیس، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در لندن ضمن تشریح دیدگاه ها و انتظارات خود از رئیس جمهوری آینده کشور، بر لزوم شرکت در انتخابات به عنوان یک تجدید عهد با هویت ملی شان تاکید کردند.
تدبیر24»این روزها مساله انتخابات ریاست جمهوری ایران، به اصلی ترین موضوع بحث ایرانیان بدل گشته است؛ پیر و جوان، زن و مرد، درباره آینده کشور و فردی که قرار است سکان دولت را به مدت چهار سال برعهده بگیرد سخن می گویند.
مردم ایران در داخل کشور از طریق جراید، رادیو، تلویزیون و اخیرا هم مناظره های پر طرفدار تلویزیونی، مشتاقانه دیدگاه های نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را پیگیری می کنند تا از لابه لای موضوعاتی که مطرح می شود پاسخ دغدغه های خود را پیدا کنند.
اما هزاران کیلومتر آن طرف، ایرانیان مقیم انگلیس نیز مانند هم وطنانشان در داخل کشور با دقت و ظرافت تمام مباحث و موضوعات مرتبط با انتخابات را دنبال و نسبت به آینده ایران عزیز نگران هستند.
خبرنگار ایرنا در لندن، گفت وگوهایی را در خصوص دیدگاه ایرانیان مقیم انگلیس نسبت مقوله انتخابات ریاست جمهوری صورت داده که در زیر آورده شده است.
علاوه بر آن، گفت وگوهایی با برخی فعالان اقتصادی انگلیسی نیز که پس از توافق هسته ای، وارد بازار کسب و کار ایران شده اند، انجام شده که در این گزارش آمده است:
«رضا شیبانی» رییس شرکت «بی پی وی ای» در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه تغییر دولت ها در ایران، تاثیری در حرکت رو به جلو آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد، می گوید: انتخابات در تمام کشورها، بسته به نوع دولتی که سر کار می آید ممکن است شرایط را برای مقطعی به حالت رکود بیاورد، اما خوشبختانه ما در ایران، تغییر دولت ها زیاد مطرح نیست؛ چون ما از یک نظام بسیار محکم و با ثباتی برخوردار هستیم که این مساله کمک می کند تا مسائل داخلی، بین المللی و اقتصادی در درون نظام مطرح می شود و سیاست های کلی کشور تصمیم گیری شود.
وی افزود: لذا آمدن دولت ها تنها بخشی از نما را عوض کند؛ مثلا در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، سازندگی پس از جنگ مطرح بود، سپس توسعه سیاسی و پس از آن توسعه اقتصادی مطرح شد اما در قالب نظام چیزی تغییر نکرد.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: زمانی که به تصویر بزرگتر نگاه کنیم مسائلی همچون رشد اقتصادی، اشتغال زایی و حل مشکلات اجتماعی برای تمام دولت ها اولویت است و بایستی در مجموعه نظام بایستی فعالیت کنند و کشورمان را به مدارج بالاتر و بهتری برسانند.
«محمدرضا نادری» کارشناس مسائل نفتی نیز، در گفت وگو با ایرنا، توجه به حل مشکلات اقتصادی و اتخاذ راهبرد منطبق با واقعیت های کشور را از اصلی ترین تکالیف رئیس جمهوری برشمرد و بیان داشت که دولت آینده همچنین بایستی تلاش کند تا وابستگی هایش را به درآمدهای نفتی کاهش دهد.
وی گفت: شرکت در انتخابات برای ایرانیان در هر کجای دنیا هستند یک الزام است. آنها با شرکت در انتخابات بار دیگر با هویت ملی شان تجدید عهد می کنند.
وی در پاسخ به این سئوال «نامزد اصلح و اینکه به چه فردی باید رای داده شود» بیان داشت: با توجه به مناظره های انجام شده و شناختی که از بعضی نامزدها وجود دارد، اگر برنامه های ارائه شده منطبق با واقعیت های روز کشور و به ویژه وضعیت اقتصادی باشد، طبیعتا من تمایل به دادن رای به آنها داریم. البته خواسته من این است که وابستگی های ما به نفت بایستی همچنان کاسته شود و این مساله بایستی مورد توجه رئیس جمهوری آینده کشور باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدسعید بهمن پور، معاون پژوهشی مرکز اسلامی انگلیس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت انتخابات بر کسی پوشیده نیست. در انتخابات، رهبر اجرائی کشور انتخاب می شود که قادر است با پشتوانه مردم کارها را پیش ببرد. لذا هرچقدر پشتوانه رهبر دستگاه اجرایی بیشتر باشد در کارها بهتر می تواند انجام وظیفه کند.
وی افزود: در انگلیس خانم «ترزا می» نخست وزیر، می خواهد با اتحادیه اروپا مذاکره کند، اما چون پشتوانه قوی رای ندارد دولت را منحل کرد تا در هشتم ژوئن انتخابات دیگری برگزار شود برای اینکه با پشتوانه قوی تری با رهبران اتحادیه اروپا مذاکره کند.
بهمن پور اضافه کرد: در هر کشوری اگر دولت پشتوانه قوی تر و مردمی داشته باشد از لحاظ بین المللی قدرتش بالاتر می رود و تهدیدات دشمن کمتر می شود.
معاون پژوهشی مرکز اسلامی انگلیس بیان داشت: من فکر می کنم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت های لازم را دارند اما سلیقه های مختلفی در نحوه اجرا دارند. آنچه که مهم است این است که نامزدها چه راهکارهایی را برای از بین بردن بیکاری، تورم و رکود دارند. البته تمام نامزدها همت شان این است که رکود و تورم از بین برود اما مهم آن راهکارهایی است که ارائه می دهند.لذا اگر راهکارهایی را که ارائه می دهند درست باشد بایستی به ایشان رای داده شود.
حسن نعمتی، از ایرانیان مقیم انگلیس نیز با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند، گفت: انتظار ما از رئیس جمهوری آینده ایران این است که به وعده هایی که به مردم می دهد عمل کند، به وضعیت اقتصادی و جوانان رسیدگی کند و برجام را به سرانجام برساند.
مجتبی مقدس یزدی از دیگر ایرانیان مقیم انگلیس نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اهمیت انتخاب رئیس جمهوری را، تاثیرگذاری در فرایند تصمیم گیری در کشور توصیف کرد و گفت: مهمترین عامل در حل مشکلات، تصمیم گیری درست است. اگر تصمیم گیری درست صورت گیرد موفقیت های بیشتری نصیب کشور خواهد شد.
وی افزود: حضور در انتخابات یک وظیفه است و همه بایستی تلاش کنند تا در آن شرکت کنند. مهم این است که تا زمان برگزاری انتخابات بتوانیم فرد اصلح را برای تصدی ریاست جمهوری انتخاب کنیم.
مقدس بیان داشت: توقع ما از رئیس جمهوری آینده این است که مشکلات اقتصادی کشور را بر طرف کند و در جنگ نابرابر اقتصادی با دنیا بتوانیم پیروز شویم.
«اندریاس شویتزر» کارشناس اقتصادی و مدیر اجرایی شرکت سرمایه گذاری 'میسترال ' سوییس نیز، در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت که تغییر رئیس جمهوری در ایران تغییرزیادی درفضای روبه رشد اقتصادی وهمکاری های تجاری که به دنبال توافق هسته ای به وجود آمده، ایجاد نخواهد کرد.
وی گفت: اگر بخواهم عامیانه سخن بگویم، دیگر نمی توان غول را به داخل بطری فرو کرد؛ چه آقای ترامپ باشد و چه گروه هایی که در ایران فکر می کنند توافق هسته ای بایستی متفاوت باشد؛ دنیا با ایران صلح کرده و بسیاری از شرکت ها اکنون وارد کشور شده و تجارت می کنند. لذا حتی اگر نتیجه انتخابات ایران مخالف روند گسترش همکاری های تجاری باشد مردم در نهایت بایستی دندان هایشان را مسواک بزنند، غذا میل کنند و جوراب بپوشند؛ لذا واردات به کارش ادامه خواهد داد.
شویتزر در پاسخ به این سئوال که انتظارش از نتیجه انتخابات در ایران چیست گفت: به نظر من بایستی نسبت به نتیجه انتخابات خوش بین باشیم. طبعا اگر ثبات بازار اقتصادی در ایران ادامه پیدا کند من خرسند خواهم شد.
وی افزود: کاری که اکنون دولت ایران برای جذب سرمایه های خارجی صورت می دهد اقدام مناسبی است. طی یک سال گذشته به نظر من ایران متوجه شده که سرمایه گذاران خارجی، موجودات کمرویی هستند که اگر اوضاع امن و باثبات نباشد آنها وارد کشور نمی شوند لذا پایبندی به قانون و تلاش برای اطمینان بخشی مساله مهمی است.
'کریس پارکر'، مدیر اجرایی شرکت «شبکه تجاری ایران» نیز به ایرنا گفت که علاقه مند است فردی رئیس جمهوری ایران شود که قادر باشد در گسترش همکاری های اقتصادی با دنیا تصمیمات شجاعانه و گام های موثری را بردارد.
وی بیان داشت: جهان می خواهد کسی رئیس جمهوری ایران شود که علاوه بر اینکه میانه رو و تفکرش مبتنی بر رشد تجاری و اقتصادی باشد، بتواند توافقات دو جانبه انجام دهد.
وی افزود: این ها مسائل مهمی هستند که می تواند توافق تجاری میان ایران و سایر کشورها را در بخش های مختلفی که ایران به آن نیازمند است به ویژه در بخش زیر ساخت به جریان بیندازد.
پارکر اضافه کرد: البته ما در حوزه سیاسی نظر نمی دهیم اما به لحاظ تجاری علاقه مند هستیم کسی رئیس جمهوری شود که قادر باشد با چالش های سیاسی در عرصه بین المللی بجنگد، از ایران دفاع و اعلام کند: گوش کنید ما می خواهیم تجارت کنیم، ما به کمک شما نیاز داریم، مشکلات کمی باقی مانده، بیایید از این موانع عبور کنیم و با یکدیگر تجارت کنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها