بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۷۷۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
حامیان احمدی نژاد ستاد انتخاباتی رئیسی را احاطه کرده اند و سخنان عامه پسندانه او نیز یادآور احمدی نژاد است. ایران هم اکنون در حال حرکت رو به جلو است. اگر روحانی دوباره انتخاب شود، سرعت کار افزایش خواهد یافت، اما اگر انتخاب نشود اگر کار متوقف نشود، دستکم کند خواهد شد. اگر ایران به عصر احمدی نژاد بازگردد، بهبود اوضاع اقتصادی محال خواهد بود.
تدبیر24»رسانه های مهم جهان در کنار حجم انبوه رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، انتخابات ریاست جمهوری در ایران را از زوایای مختلف زیر ذره بین دارند و هر یک گمانی زنی ها و تحلیل های خود را ارائه می کنند. 

به گزارش سرویس بین الملل اعتدال، هر چه به انتخابات 29 اردیبهشت ماه در ایران نزدیک تر می شویم، تبلیغات شش نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز بیشتر شده و رسانه های خارجی هم بیشتر به این انتخابات می پردازند.

*روحانی بازهم رئیس جمهور خواهد شد
خبرگزاری آناتولی نوشت: حسن روحانی برای انتخاب مجدد خود برای یک دوره چهارساله دیگر وارد کارزار انتخاباتی شده است. او شانس پیروزی دارد با این حال تردیدها و گمانه زنی هایی نیز بروز کرده. برخی از وعده های انتخاباتی او در سال 2013 هنوز عملیاتی نشده است.

روحانی در سال 2013 با 51 درصد آرا پیروز رقابت های انتخاباتی شود. او وعده بهبود روابط با غرب و حقوق زنان و بهبود اوضاع حقوق اقلیت ها در ایران را داده بود.

سال گذشته دولت ایران گفته بود که 21.8 میلیون کارمند در کشور وجود دارند که به 22.1 میلیون کاهش یافته . این بدان معنی است که 300 هزار نفر در جریان تعدیل نیروی کارمندان بیکار شد اند.

محسن جلال پور یکی از روسای سابق اتاق بازرگانی در وزارت صنعت معدن و تجارت گفته این بدان معنی است که 150 نفر هر ساعت شغلشان رااز دست می دهند.

رشد اقتصادی ایران به 6.6 درصد در سال گذشته رسید و این رشد در اثر لغو تحریم های بین المللی بعد از توافق هسته ای بوده است.

بر اساس گفته های قالیباف دیگر کاندیدای ریاست جمهوری ده درصد مردم ایران هم اکنون بدون غذای کافی زندگی میکنند و 40 درصد آنها زیر خط فقرزندگی میکنند.

میرسلیم دیگر کاندیدای اصواگرای رقابت های انتخاباتی ایران نیز از فقر گسترده در ایران خبر داده و گفته فقر مانع تحصیلات هزاران دانش آموز در سراسر کشور شده است.

انتقادات کاندیداها متوجه سیاست خارجی دولت روحانی است و سیاست خارجی او را در ایجاد این وصعیت اقتصادی مقصر میدانند با این حال مدافعان روحانی بحران کاهش قیمت نفت و فساد باقی مانده از دولت قبل را عامل همه این بدبختی ها می دانند.

علی رغم این مسائل، دولت روحانی او همچنان در نظر سنجی ها پیشروست و به نظر میرسد برای دور دوم نیز انتخاب شود.


*شاید روحانی خوش اقبال نباشد 
یک تحلیلگر ارشد سیاست بین المللی در اندیشکده رند معتقد است که، 'حسن روحانی' شاید به اندازه روسای جمهوری قبلی برای به عهده گرفتن یک دوره چهار ساله دیگر وظایف رئیس جموری ایران، خوش اقبال نباشد. 

درمقاله ای که به تازگی در پایگاه اطلاع رسانی 'رییل کلیر ورالد/real clear world' منتشر شده، آمده است: با توجه به امضای توافقنامه هسته ای، کاهش احتمال جنگ با آمریکا، لغو بسیاری از تحریم ها، افزایش تولید نفت و ایجاد ثبات و اتفاق نظر بیشتر در سیستم سیاسی ایران در دوره چهارساله ریاست جمهوری روحانی، تصور این مساله که او پیروز انتخابات پیش رو خواهد بود، آسان باشد، اما باید گفت که تضمینی وجود ندارد که وی برای بار دوم رییس جمهور ایران شود. 

در این گزارش آمده است: پیروزی رئیسی در انتخابات به تنهایی باعث لغو برجام نمی شود، اما مسایلی مانند تشدید تنش های آمریکا و ایران و تداوم جنگ در خاورمیانه این توافقنامه آسیب پذیر را به خطر می اندازد. 

*تندرویی منعطف با بلند پروازی
روزنامه نویه زوریشرسایتونگ آلمان با انتشار گزارشی در باره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: «یک تندروی منعطف با بلندپروازی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران شده است.» 

این روزنامه آلمانی افزود: «درعرض تنها یک سال ابراهیم رئیسی محافظه کار (اصولگرا) از یک روحانی ناشناخته تبدیل به نامزد بالاترین سمت دولتی شد. این موضوع مسائل زیادی را بیان می کند. صدای ملایم، لبخند خجالتی و زبان بدن اندک. ابراهیم رئیسی در آخر ماه آوریل با آغاز مبارزه انتخاباتی خود درجمع بانوانی که فریاد زنان عکس او را در دست داشته و پرجم ایران را تکان می دادند، همانند یک تندوری معمولی به نظر نمی آمد. این روحانی قصد دارد در انتخابات 19 می بر رئیس جمهوری فعلی غلبه کند. البته درسمت قبلی خود را شخصی سرسخت نشان داده است. از منظر سیاسی پیروزی این روحانی محافظه کار یعنی بدون انجام هیچ بهبود و یا گشایشی در روابط خارجی و جبهه گیری شدید در مقابل غرب». 

روزنامه نویه زوریشرسایتونگ آلمان اضافه کرد: درآغاز سال گذشته وی (رئیسی) هنوز در ایران فردی ناشناخته بود اما امروزه به عنوان یک کاندیدای تقریبا پرطرفدار محسوب می شود. 

این روزنامه سپس به زندگی رئیسی پرداخت و نوشت: رئیسی درسال 1960 به عنوان پسر یک روحانی در مشهد، شهری در شمال غرب ایران متولد شد. وی انقلاب را در زمان 18 سالگی اش یعنی در سال 1979 و در زمان طلبگی اش در قم تجربه کرد. برای اینکه نقشی در سقوط شاه داشته باشد سنش کم بود اما برای دستیابی به شانس هایی که از بعد از این سقوط وجود داشت به سن کافی رسیده بود. بعد از انقلاب اسلامی به عنوان دادستان در دادگستری مشغول به کار شد. البته رئیسی در زمینه حقوق بی تجربه بود اما به سرعت پیشرفت کرد. وی در جولای 1988 به مقام معاون دادستان تهران نائل شد. 

این رسانه آلمانی تصریح کرد: در وبسایت شخصی رئیسی نوشته شده است بعد از کسب موفقیت های بسیار در مسائل حقوقی دشوار آیت الله خمینی (ره) او را مامور کرد تا مشکلات اجتماعی استان ها را حل کند و این خود باعث پیشرفت بیشتر رئیسی شد. وی در سال 2004 ابتدا معاون دادگستری و در سال 2014 دادستان کل شد. اما رئیسی با انتصابش به عنوان تولیت آستان قدس رضوی در ماه مارس 2016 برای اولین بار از میان سایه ها نمایان شد. 

این روزنامه آلمانی سپس درباره آستان قدس رضوی نوشت و افزود: بعد از درگذشت (آیت الله) طبسی، رییسی جانشین او شد. این موضوع بسیار غافلگیر کننده بود. ارتباطات خانوادگی نیز در انتصاب او بی تاثیر نبوده است. چرا که رئیسی با دختر امام جمعه شهر مشهد آیت الله علم الهدی ازدواج کرده است. 

روزنامه آلمانی «نویه زوریشرسایتونگ» اضافه کرد: حامیان احمدی نژاد ستاد انتخاباتی رئیسی را احاطه کرده اند و سخنان عامه پسندانه او نیز یادآور احمدی نژاد است، البته او منعطف تر رفتار می کند. رئیسی دریکی از گردهمایی های انتخاباتی خود در آخر ماه آوریل اعلام کرد که امروزه 30 درصد از جوانان ما بیکار هستند و نرخ بیکاری 12 درصد است. آیا ما باید صبر کنیم تا بیگانگان مشکلات ما را حل کنند؟ این سوال رئیسی بود و در ادامه وی قول یک مدیریت انقلابی را داد. 

این روزنامه آلمانی تصریح کرد: حسن روحانی موفق شد با حل کردن اختلافات اتمی بیشتر تحریم ها را لغو کند و همینطور تورم را تحت کنترل آورد و همچنین کاهش ارزش پول را متوقف کرد.

این رسانه آلمانی ادامه داد:عده زیادی ازایرانیان بهبودی در زندگی روزمره خود نمی بینند. البته حتی اگر پشتیبانی از روحانی هم کاسته شده باشد، باز هم پیروزی یکی از محافظه کاران نامعلوم است. بسیاری از ناظران از این جهت غافلگیر شدند که رئیسی با نامزدی در انتخابات ریسک کرده است.


* انتقاد نامزدهای انتخابات ایران از رویکرد یکدیگر
نشریه الجریده کویت نیز با انتشار گزارشی بااشاره به اینکه شرایط ایران امروزحساس وسرنوشت سازاست، نوشت:نامزدهای انتخابات به صورت مستمربه بیان مواضع خود وانتقاد از رویکرد یکدیگر پرداخته اند. 

الجریده تاکید کرد: حسن روحانی در مواضع خود منتقدان برجام را هدف قرار داده و آنان را به تلاش برای برهم زدن توافق هسته ای متهم کرد . 

این نشریه نوشت: روحانی در اظهارات خود از محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز انتقاد کرده است، چراکه این شهرداری با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در تهران همزمان با مذاکرات هسته ای، به مخالفت با برجام می پرداخت.


* انتقاد نامزدهای اصولگرا از اثرات توافق هسته ای 
روزنامه الانباء کویت نیز نوشت: همزمان با برگزاری مناظره های انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات حسن روحانی در مورد درج عبارت هایی تحریک آمیز بر روی موشک ها، سردار مسعود جزایری سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران از اظهارات روحانی انتقاد کرده و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواسته شده است که وارد حوزه مسائل دفاعی و موشکی حساس نشوند. 

این روزنامه تاکید کرد: نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری ایران در اظهارات خود از توافق هسته ای انتقاد کرده و گفته اند که رفع تحریم ها اثر مثبتی برای معیشت مردم نداشته است . 


*هراس از بازگشت به دوران احمدی نژاد
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: «علیرضا ذوالفقاری» یکی از ایرانیان ساکن خارج از کشور می باشد که برای ملاقات با خانواده اش به تهران بازگشته است.  

این فرد 33 ساله، که دارای تابعیت ایرانی – انگلیسی است، بازگشته تا پس از اجرای برجام در توسعه اقتصادی ایران شرکت کند.

ذوالفقاری می گوید: «من آمدم تا ببینم چگونه تکنوکرات ها در دولت حسن روحانی به امثال من وام و فضا برای آغاز کسب و کارهای کوچک (استارت آپ ها) را می دهد.»

ذوالفقاری پس از اتمام دکترای خود در رشته مهندسی و 11 سال اقامت در انگلیس، در دسامبر سال گذشته به تهران آمده است تا فرصت های کسب و کار در ایران را مورد ارزیابی قرار دهد.

اما اینکه آیا ذوالفقاری در ایران می ماند یا خیر را می توان با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 19 مه (29 اردیبهشت) تعیین کرد زیرا او منتظر است ببیند روحانی در این انتخابات پیروز می شود یا رقبای محافظه کار او.

او می گوید: «اولویت های شخصی و حرفه ای من، ماندن و کمک به بهبود اوضاع اقتصادی ایران است، اما اگر ایران به عصر احمدی نژاد بازگردد، فکر می کنم ماندن من و خانواده ام منطقی نیست.»

این نگرانی ذهن بسیاری دیگر از افراد با ملیت دوگانه را پیش از انتخابات درگیر خود کرده است. مدیران کسب و کار و تحلیلگران طرفدار اصلاحات می گویند این انتخاب باید بین ادامه روند کنونی احیاء روابط با بقیه جهان، و یا بازگشت به سیاست های پوپولیستی و انزوای بین المللی دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد صورت گیرد.

از زمانی که روحانی در سال 2013 رئیس جمهور ایران شد، دولت او آزادی های اجتماعی و فرهنگی را افزایش داده، در حالی که از توافق هسته ای به عنوان نقطه عطفی برای تعامل مجدد با غرب و جذب سرمایه گذاری خارجی بهره می برد. ترس ایرانیان حامی اصلاحات این است که اگر یک نامزد محافظه کار روحانی را شکست دهد، این روند معکوس خواهد شد. در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که افراد با ملیت دوگانه دلیل خوبی برای نگرانی و عصبی شدن دارند.

به نظر نمی رسد هیچ کدام از دو رقیب اصلی روحانی - «ابراهیم رئیسی» دادستان کل سابق و «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران – تمایلی برای داشتن روابط گرم تر با غرب داشته باشند.

رئیسی هفته گذشته در جمع هواداران خود گفت که اشتباه است که برای حل مشکلات اقتصادی کشور به دنبال کمک از خارج باشیم.

روحانی در پاسخ به انتقادات از توافق هسته ای، مخالفان خود را به منزوی کردن ایران برای حفاظت از منافع اقتصادی خود متهم کرده است.

او در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود گفت: «شما می خواهید ما را به چهار سال پیش بازگردانید؟ اما ما به عقب باز نمی گردیم. . . شما می خواهید تحریم ها و محدودیت های دوباره علیه ایران تحمیل شود.»

روحانی از دو سال پیش در ابتکار عملی خواستار بازگرداندن سرمایه گذاران و نخبه های دو ملیتی به ایران است و 3700 درخواست دریافت کرده که بیش از 600 نفر از آنها به ایران بازگشته اند.

«نشید نبیان» فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد در حال حاضر بازگشت به میهن خود را بررسی می کند. او که تابعیت دوگانه ایرانی - کانادایی دارد و ژانویه گذشته در تهران با مقامات دیدار کرده بود، قصد دارد مرکز نوآوری شهری تهران را راه اندازی کند.

این معمار 40 ساله می گوید منتظر است ببیند در انتخابات 29 اردیبهشت چه کسی پیروزی می شود؛ اما انتظار دارد در صورت پیروزی کاندیدای تندرو، روند اصلاحات کُند شود.

او می گوید: «ایرانیان خارج از کشور می توانند پل و موتوری برای ایجاد الگوهای جدید باشد و ایده های جدیدی را ارائه کنند. ایران در حال حرکت رو به جلو است. اگر روحانی دوباره انتخاب شود، سرعت کار افزایش خواهد یافت، اما اگر انتخاب نشود اگر کار متوقف نشود، دستکم کند خواهد شد.»

«راحله» تاجر 35 ساله ایرانی - کانادایی، که دو سال پیش به ایران بازگشته، آماده است تا در صورت پیروزی رئیسی یا قالیباف چمدان های خود را ببندد.

این که آیا او و دیگران تصمیم به ماندن بگیرند، به نتیجه انتخابات ایران بستگی دارد.

راحله می گوید: «من با امید بهبود اوضاع تحت ریاست جمهوری روحانی بازگشتم، اما اگر رئیسی یا قالیباف برنده شوند، امیدم را برای هرگونه اصلاحاتی از دست خواهم داد.»


*انتخابات آتی، همه پرسی برای دولت روحانی 
شبکه تلویزیونی فرانس-24 نیز در گزارشی انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران را نوعی همه پرسی برای دولت روحانی عنوان کرد. 

در این گزارش آمده است:انتخابات نوزدهم می ایران، نوعی همه پرسی درباره سیاست های حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تلقی می شود، روحانی میانه رویی که از ورود ایران به اقتصاد جهانی حمایت کرد و محدودیت هایی را بر فعالیت هسته ای کشورش در ازای کاهش تحریم ها پذیرفت. 

شبکه تلویزیونی فرانس 24 اضافه کرد: روحانی در حالی بار دیگر در انتخابات شرکت کرد که به سبب سیاست های اقتصادی اش با انتقاداتی از جانب محافظه کاران (اصولگرایان) روبه رو است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها