بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۷۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
روحانی باید بپرسد که دلیل اصلی باقی ماندن مشکلات اقتصادی غیر از این است که حاکمیت قانون سست است؟ روحانی باید اینها را مطرح کند نه اینکه در لاک دفاعی فرو برود.

تدبیر24»صادق زیباکلام ،استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری مناظره فردا به چند شرطی که حسن روحانی باید آن را مد نظر قرار دهد اشاره کرد و گفت: مرکز ثقل حملات به حسن روحانی در این مناظرات دو مساله اشتغال و تولید خواهد بود. همه صحبت‌های قالیباف و رییسی حول این محور است که حسن روحانی شما برای حل معضل اشتغال کاری نکرده اید و در رفع مشکل اقتصادی هم توفیقی نداشته اید. با این پیش بینی، حسن روحانی باید یک استراتژی درست اتخاذ کند.

صادق زیباکلام  در گفت و گو  با سحر - پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی - با بیان اینکه در دوره اول دولت روحانی این استراتژی خیلی درست بکار گرفته نشد، گفت: پاسخی که روحانی در برابر این انتقادات می‌دهد همواره این بوده که تورم را از 40 درصد به 9 درصد رسانده ام، که این درست است، رشد اقتصادی منفی هفت بود که به مثبت هشت رسانده ام که این هم درست است. میزان فساد در اقتصاد به شدت کاهش یافته که این هم درست است. اما روحانی باید بداند که رقبای او همچون قالیباف و رییسی در زمین او بازی نمی‌کنند بلکه روی اشتغال و رکود مانور می‌دهند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه آنچه برای مردم ملموس است بیکاری است و در هر خانه‌ای را بزنید یک جوان تحصیلکرده بیکار وجود دارد و رکود هم بر بخش زیادی از اقتصاد کشور حاکم است که زندگی بسیاری از مردم را سخت کرده، عنوان کرد: اولا، روحانی باید در دفاع از خود این سوال را بپرسد که آقای رییسی و آقای قالیباف چه میزان از اقتصاد کلان کشور ما زیر نظر قوه مجریه است؟ اگر اقتصاد ایران را از صفر تا صد بگیریم چند درصد زیر نظر دولت و چند درصد دیگر نیز زیر نظر ارگان‌های دیگر قرار دارد؟ دهها ارگان و نهاد دیگر که نه تنها زیرنظر قوه مجریه نیستند بلکه تحت نظارت مجلس نیز قرار ندارند و حتی مالیات هم نمی‌دهند. پس چقدر از این مشکلات بدست دولت حل شدنی بود.

زیباکلام شرط دوم در مناظره را اینگونه عنوان کرد: روحانی باید در پاسخ به آنان بگوید که اگر اشتغال درست نشده شما بگویید که چه باید می کردم که نکردم و اگر رییسی و قالیباف رییس جمهور شوند چه خواهند کرد و به مردم هم بگویند که روحانی چه می توانست بکند و نکرد.

زیباکلام در ادامه سومین شرط این مناظره را اینگونه بیان کرد: روحانی باید این سوال را مطرح کند که آیا رییسی و قالیباف می دانند ایجاد یک شغل بین صد تا 300 میلیون تومان نیاز به سرمایه گذاری دارد. اگر بیکارهای کشور را 5 میلیون نفر بگیریم و صد میلیون تومان برای هر شغل در نظر داشته باشیم، می شود 500 هزار میلیارد تومان، شما این مبلغ را از کجا می خواهید تامین کنید؟ روحانی باید بگوید سال 95 کل بودجه عمرانی کشور به 15 هزار میلیارد تومان هم نرسید آنوقت از کجا باید این مبلغ 500 هزار میلیارد تومانی تامین شود؟

زیباکلام مورد چهارم را به امنیت سرمایه گذاری اختصاص داد و گفت: روحانی باید این را در برابر رقبای خود طرح کند که در کشورهای دیگر مانند چین، مالزی، اندونزی و هند، این سرمایه گذاری خارجی است که تولید را بالا می برد اما وقتی در ایران جلوی سرمایه گذاری را با هیاهو گرفته اید و هربار بلافاصله شیپور دست می گیرید که ای وای سرمایه داری، وارد کشور شده، معلوم است که امنیت سرمایه گذاری به وجود نخواهد آمد. در این شرایط خیلی از ایرانی ها ترجیح می دهند در مالزی، چین و حتی دوبی سرمایه گذاری کنند. روحانی باید بپرسد که دلیل اصلی باقی ماندن مشکلات اقتصادی غیر از این است که حاکمیت قانون سست است؟ روحانی باید اینها را مطرح کند نه اینکه در لاک دفاعی فرو برود.

وی در پایان تاکید کرد: روحانی اگر به رقبای خود بگوید که به دلیل وجود بخش هایی که به شما مربوط می شود، دولت نتوانست موفقیتی بدست آورد، استراتژی درستی را در پیش گرفته که شرط موفقیت او خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها