بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۷۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
یشنهاداتی مانند افزایش چند برابری یارانه باعث می شود که منابع کشور به جای هزینه در بخش تولید و اشتغال صرف پرداخت هایی شود که اولا منجر به تبعات و پیامدهای ناهنجار اقتصادی و معیشتی در کشور می شود و ثانیا بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی مانند اشتغال و تولید را تشدید می کند.

تدبیر24»حسین راغفر ،صاحب نظر مسائل اقتصاد گفت : من به عنوان یک منتقد اقتصادی دولت یازدهم به حسن روحانی رای می دهم چون تداوم دولت او باعث می شود تا فضای سیاسی کشور به سمتی پیش برود که من و امثال من بتوانیم نظرات و انتقادات خود را در فضای آرام و بدون تنش مطرح کنیم.

راغفر در گفت و گو با سحر-پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی- بااشاره به برگزاری دور سوم مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری حول محور اقتصاد، گفت: این دور از مناظره با توجه به فاصله زمانی کوتاه تا روز برگزاری انتخابات و همچنین موضوع آن اهمیت به مراتب مهم و تعیین کننده ای بر سرنوشت انتخابات خواهد داشت. لذا من فکر می کنم که آقای روحانی و آقای جهانگیری می بایست به نحوی عمل کنند تا دستاوردهای اقتصادی دولت خود را به خوبی و البته ملموس برای مردم و مخاطبان شرح دهند.

این استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا افزود: من فکر می کنم که آقایان روحانی و جهانگیری می بایست در گام نخست به میراث کجی که از گذشته به آنان رسیده است و سیاست های غلطی که موجب بحران های متعدد اقتصادی شده است ، اشاره کنند. ایشان باید به مردم توضیح دهند که اگر دولت تدبیر و امید بر سر کار نمی آمد و همچنین آن سیاست های غلط ادامه پیدا می کرد ، وضعیت امروز کشور چگونه بود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه حل بحران های اقتصادی در یک بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: آقای روحانی و آقای جهانگیری باید در مناظره پیش رو اعلام کنند که حل بحران های کشور زمان بر است و لذا بسیاری از وعده های اقتصادی که رقبای آقای روحانی مطرح می کنند ، پشتوانه علمی و عملی ندارد.

او با انتقاد از وعده افزایش چند برابری یارانه ها و همین طور درآمد کشور از سوی نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: اولا اجرای چنین شعارهایی امکان پذیر نیست . با این وجود آقایان بهتر است توضیح دهند که به فرض اجرایی شدن وعده افزایش چند برابری یارانه ها میخواهند از کدام منابع و بودجه این وعده ها را عملیاتی کنند.

راغفر ادامه داد: طرح چنین شرایطی اساسا چه به لحاظ علمی و چه به پشتوانه تجربی یک اقدام و تصمیم کاملا اشتباه است. چراکه برای رشد و توسعه کشور می بایست منابع ملی در عرصه هایی همچون اشتغال و تولید صرف شود ولی پیشنهاداتی مانند افزایش چند برابری یارانه باعث می شود که منابع کشور به جای هزینه در بخش تولید و اشتغال صرف پرداخت هایی شود که اولا منجر به تبعات و پیامدهای ناهنجار اقتصادی و معیشتی در کشور می شود و ثانیا بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی مانند اشتغال و تولید را تشدید می کند.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: طرح چنین وعده هایی عملا نمی تواند امکان اجرا و تحقق پیدا کند و چیزی فراتر از جلب رای مردم در انتخابات نیست. بنابراین آقایان اگر واقعا به دنبال پیروزی در انتخابات و البته رشد و توسعه کشور در همه ابعاد به ویژه اقتصاد هستند ، بهتر است که وعده های خود را بر مبنای برنامه های مشخص و درستی اعلام کنند وگرنه سیاست و اقتصاد متکی بر شعار و وعده به هیچ راهی نخواهد رسید.

او در پاسخ به این سوال که چرا به حسن روحانی رای می دهد، گفت: من به عنوان یک منتقد اقتصادی دولت یازدهم به آقای روحانی رای می دهم چون تداوم دولت او باعث می شود تا فضای سیاسی کشور به سمتی پیش برود که من و امثال من بتوانیم نظرات و انتقادات خود را در فضای آرام و بدون تنش مطرح کنیم.

راغفر افزود: این درحالی است که با حضور رقبای آقای روحانی چنین امکانی وجود نخواهد داشت که بتوان سیاست های اشتباه دولت را به نقد کشید و این دقیقا زمینه و مقدمه آن خواهد بود که فضا برای نقد و انتقاد بسته شود و مقدمات رشد فساد آنچنان که در دولت گذشته بود، شاهد باشیم. علاوه بر این من به آقای روحانی رای می دهم چون در نبود ایشان و حضور رقبا بروز و ظهور برخی سیاست ها و خط مشی های آنان باعث می شود تا ائتلاف جهانی علیه ایران دوباره شکل جدی به خود گرفته و فضای کشور را به سمتی امنیتی کردن و جایگاه جهانی ایران را به انزوا کشانند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها