بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۷۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
«احیای دریاچه ارومیه؛ راهبرد موثر سازمان حفاظت از محیط زیست»، «اهمیت کتاب و کتاب خوانی و لزوم توجه به آن» و «طنین آوای قهرمانی ورزشکاران ایرانی در رقابت های کشتی فرنگی آسیا» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های شنبه 23 اردیبهشت 1396 به آنها پرداخته اند.
تدبیر24»مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** احیای دریاچه ارومیه؛ راهبرد موثر سازمان حفاظت از محیط زیست
احیای دریاچه ارومیه یکی از مهم ترین رویدادهایی است که سازمان حفاظت از محیط زیست در جهت آن گام های راهبردی برداشت و جانی دوباره به آن بخشید تا لبخند را بر لبان مردمان آن دیار بنشاند. اهمیت این موضوع سبب شد تا روزنامه های امروز در گزارش های خود به بازتاب این موضوع بپردازند.

روزنامه «شرق» درگفت وگو با معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و با انتشار عنوان «دولت روحانی نبود، دریاچه ارومیه خشک می‌شد»، نوشت: در سال ٩٢ خیلی‌ها به آقای روحانی گفتند دریاچه از لحاظ زمین‌شناختی دچار وضعیتی شده که دیگر باید آن را مرده حساب کرد و لزومی به احیا و نجات آن وجود ندارد و کار بیهوده‌ای است. گر مجموعه این کارها که در این سال‌ها انجام نمی‌شد و ستاد احیایی برای دریاچه تشکیل نمی‌شد یا دولت روحانی اهمیتی برای این مشکل قائل نمی‌شد، قطعا و بی‌تردید با ادامه آن روند دریاچه ارومیه خشک شده بود و کانون بزرگی از گردوغبارهای نمکی تشکیل می‌شد.

در ادامه این گفت وگو آمده است: کشاورزی منطقه هم به‌دلیل شورشدن آب به خطر می‌افتاد و تعطیل می‌شد، راندمان کشاورزی حتی در همان سال‌ها افت کرده بود. طبق محاسبه ستاد احیا ١٤ استان هم‌جوار تحت ‌تأثیر توفان‌های نمکی که ممکن بود از بستر دریاچه بلند شوند، قرار می‌گرفتند و از همه بیشتر شهر تبریز در خطر بسیار بزرگی واقع می‌شد و زندگی‌ میلیون‌ها انسان به خطر می‌افتاد. حتی طبق اعلام یک گروه چشم‌پزشک در منطقه، آمار بیماری‌های چشمی در آن منطقه افزایش چشمگیری پیدا کرده بود. طبیعتا اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد، الان وضعیت به‌شدت خطرناکی را در این قسمت از کشور شاهد بودیم.

روزنامه «همدلی» با اشاره به عنوان «حجم دریاچه ارومیه در دولت یازدهم 5 برابر شده»، آورد: «دریا پر از آب شده، ‌میشه توش قایق روند.» اینها را با لهجه ترکی می‌گوید، غروری هم در کلامش دیده می‌شود. ‌خوشحال است اما به روی خودش نمی‌آورد. ‌تعجبمان باعث نمی‌شود توضیح بدهد که دریا همان دریاچه است؛ ‌دریاچه ارومیه. تبریزی‌ها، اهالی ارومیه، ‌آذرشهری‌ها، ‌مردم سلماس، ‌مراغه و عجب‌شیر و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ اطراف دریاچه، سرسختانه پیگیر احیای دریاچه ارومیه بودند و در همه سال‌های خشک شدن و دست و پنجه نرم کردن دریاچه با مرگ، ‌بارها و بارها کنار دریاچه زنجیره‌های انسانی تشکیل دادند تا صدای اعتراض‌شان را به گوش مسوولان برسانند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: زنجیره‌ها غیرقانونی اعلام می‌شد، ‌افراد شرکت‌کننده در تجمع‌های اعتراضی دستگیر می‌شدند و حرف زدن درباره ارومیه و بدبختی‌هایش امنیتی حساب می‌شد. وعده احیای ارومیه، ‌وعده بزرگی بود که حسن روحانی، پیش از انتخابات سال 92 وقتی در جمع مردم ارومیه حاضر شده‌بود، به مردم داد، وعده‌ای که بر اساس سخنان چند کارشناس قدیمی و پیشکسوت این حوزه، ‌غیرممکن می‌نمود و امکانش از محالات بود.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «ارومیه از پای مرگ برگشت»، نوشت: 21 اردیبهشت 1396- اینجا پارک ملی دریاچه ارومیه است، دریاچه‌ای که خشک شدنش در چند سال گذشته بزرگترین چالش زیست محیطی کشور را رقم زده و به یک بحران جدی امنیتی تبدیل شده بود حالا بار دیگر بعد از گذشت 4 سال به طور نسبی زنده شده است. برای من که در 16 سال گذشته تقریباً هر دو سه سال یکبار مرگ تدریجی بزرگترین پهنه آبی کشورمان را از نزدیک مشاهده و دنبال می‌کردم، حالا تماشای امواج آبی که با سرعت گرفتن قایق بر سر و روی ما می‌پاشید و سرتا پایمان را سفید و نمکی می‌کرد (آن هم در همان منطقه‌ای که سه سال پیشتر کاملاً خشک و شوره زار شده بود) خوشحال‌کننده بود و بارقه امید را در دلمان زنده کرد. امید به آینده نزدیک که نگین سرخ آذربایجان بار دیگر بدرخشد.

در این گزارش آمده است: شاید ارومیه به روزهای اوج خود در دهه 70 بازنگردد و دیگر شاهد دسته‌های 60 هزارتایی فلامینگو‌ها و جوجه‌گذاری پلیکان‌ها در دسته‌های یکصدتایی نباشد اما همین که دوباره بر روی نقشه جغرافیایی ایران و جهان هویدا شود و بتواند به تدریج ارزش‌های زیستگاهی و اکولوژیک خود را باز یابد هم نوید بخش آینده‌ای روشن است برای مردم و دولتی که موفق شدند بزرگترین چالش زیست محیطی منطقه را که به صحنه اعتراضات خیابانی و دستگیری‌ها و ناملایمات اجتماعی تبدیل شده بود حالا به صحنه مشارکت ملی برای احیای یک پیکره آبی تبدیل کنند و این شروع یک آغاز است!

** اهمیت کتاب و کتاب خوانی و لزوم توجه به آن
اهمیت کتاب و کتاب خوانی، برپایی نمایشگاه کتاب و ایجاد فضایی برای علاقمندان به این عرصه، همواره در کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، موضوعی که روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت های خود به آن پرداختند.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «نفس کشیدن در فضای کتاب و کتابخوانی خوب است» به گفت وگو با حسین سناپور پرداخت و می نویسد: انتظار من بیش از کتاب‌فروختن است از نمایشگاه. انتظارم امکان ایجاد رابطه رودرروی نویسند‌گان است با مخاطبان و نویسند‌گان با ناشران، حتی ناشران خارجی و طرح مسائل نشر و کتابخوانی و مانند اینها. نمی‌دانم منظور از مخاطب واقعی کتاب چیست، اما شخصا خوشحال می‌شوم که قشرها و انواع آدم‌ها به نمایشگاه بروند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: اتفاقا خوب است کسانی که به طور معمول کتاب نمی‌خوانند هم به نمایشگاه بروند و به هر طریق انگیزه کتاب‌خواندن پیدا کنند. نفس‌کشیدن در فضای کتاب و کتابخوانی در هرصورت خوب است. به نظرم اگر مسوولان و ناشران و هر کس دیگری به هر دلیلی علاقه‌مندند که این نمایشگاه را کم‌وبیش به همین شکل ادامه بدهند و دلیلی برای عوض‌کردن کلیت آن ندارند، حتما دلایل خوبی برای این کار دارند، اما بهتر است فکر دیگری بکنند و یک نمایشگاه کتاب هم راه‌اندازی کنند که صرفا جنبه نمایشگاهی داشته باشد. در این صورت انتظارات از این نمایشگاه فعلی هم معقول و بجا خواهد بود.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «صید کتاب در اینترنت!»، می نویسد: این روزها تکنولوژی همه چیز را دگرگون کرده است حتی شیوه حضور در نمایشگاه کتاب تهران را. اگر چه کتابخوان‌ها در طول سال و به بهانه‌های مختلف کتاب می‌خرند یا هدیه می‌دهد و از فرصت‌هایی مانند تخفیف‌های عیدانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه کتاب استقبال می‌کنند با این حال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که همه ساله در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، عنوان بهار کتاب را یدک می‌کشد و فراخوانی ملی و بین‌المللی است برای حضور و در کنار هم بودن اهالی کتاب و علاقه‌مندان به این یار مهربان.

در ادامه این گزارش آمده است: اما در نهایت مخاطب کتاب در ایران همیشه محدود است و استقبال آنان از کتاب با فضای نشر آن همخوان نیست. اتفاق دیگری که این روزها افتاده، تخفیف‌های ویژه‌ای که فروشگاه‌های آنلاین برای خرید کتاب در نظر گرفته‌اند. این فروش که علاوه‌بر کتاب‌ها به‌صورت فیزیکی است، نسخه‌های الکترونیک و گویا را هم دربرگرفته است. به گفته یکی از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی آنلاین توییتری، بزرگ‌ترین کمبودی که فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش کتاب دارند، نمایش چند صفحه از کتاب به صورت پیش‌نمایش هست. برخی از آنها مانند آمازون امکان مشاهده صفحاتی از کتاب را به صورت رایگان می‌دهند. اما در فروشگاه‌های اینترنتی که نسخه‌ چاپی کتاب را می‌فروشند چنین چیزی ندیدم. اما در نهایت زمانی که حرف از کتابخوانی و شیفتگان مطالعه نمایشگاه کتاب و کتابفروشی‌ها، می شود بهشتی است که دل کندن از آن ممکن است. جایی که آنان می‌گویند باید کتاب را لمس کرد و ورق زد.

روزنامه «جوان» در یادداشتی با عنوان «چند نگرانی درباره نمایشگاه کتاب تهران»، نوشت: مسئله ای که در نمایشگاه سی‌ام کتاب قابل توجه است، حضور داستان‌های زرد تألیفی در بخش عمومی است، داستان‌هایی که مخاطبان نوجوان و جوان را از صفحه‌های مجازی به نمایشگاه می‌کشاند. از مسئولانی که اجازه نشر و عرضه این کتاب‌ها را در نمایشگاه می‌دهند، پرسید که چرا و چگونه این کتاب‌ها اجازه انتشار می‌گیرند.

در این یادداشت که به قلم سردار عبدالرضا آزادی منتشر شد، می خوانیم: باید کتابی که در دست جوانان این مرز و بوم قرار می‌گیرد و باید گویای ارزش‌ها باشد، در پایان تنها می‌توان گفت که شایسته است مسئولان همیشه این جملات رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهند: «من، هم معتقدم روحیه‌ آزاداندیشی وجود داشته باشد، [هم] برنامه‌ریزی عادلانه باید وجود داشته باشد. نه بی‌برنامگی و ولنگاری فرهنگی، نه جزم‌اندیشی و تحجر و استبداد فرهنگی؛ هیچ‌کدام از این دو طرف قضیه را بنده قبول ندارم. راه صحیح این است که برنامه‌ریزی کنیم، هدایت کنیم، کمک کنیم به رویش‌های خوب و جلوی ضربه‌ها و حملات و مانند اینها را بگیریم، یعنی هم آفند، هم پدافند.»

** طنین آوای قهرمانی ورزشکاران ایرانی در رقابت های کشتی فرنگی آسیا
بیست و هفتمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی آسیا با قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران پایان یافت و بار دیگرورزشکاران ایران زمین در این دوره از رقابت ها حماسه آفریدند. اهمیت این موضوع سبب شد تا روزنامه های امروز گزارش خود را به این مهم اختصاص دهند.

روزنامه «جوان» در یادداشتی با درج عنوان «قهرمانی کشتی فرنگی نتیجه اعتماد به جوانان بود»، آورده است: قهرمانی تیم کشتی فرنگی کشورمان در رقابت‌های قهرمانی آسیا با ترکیبی جوان شده، نشان داد که از بها دادن به جوانان هیچ وقت ضرر نمی‌کنیم. تیم ملی کشتی فرنگی در حالی به مسابقات هند اعزام شد که تصمیم گرفته شد تا تیم با ترکیبی دگرگون شده راهی مسابقات شود، تصمیمی که نتایج آن را هم دیدیم و کشورمان توانست با قهرمانی به ایران برگردد.

در ادامه این یادداشت که به قلم محمد دلیریان انتشار یافت، آمده است: عملکرد کشتی‌گیران جوان در رقابت‌های آسیا نشان از ظرفیت بالای کشتی کشورمان دارد و ثابت کرد در غیاب کشتی‌گیران اسمی و المپیکی‌ها هم، این پتانسیل وجود دارد تا یک تیم قدرتمند به مسابقات اعزام شود و بتواند به موفقیت هم برسد. این نتایج نشان داد که با توجه به پتانسیلی که داریم، می‌توانیم جانشینان شایسته‌ای برای قهرمانان فرنگی داشته باشیم و فرنگی‌کاران جوان با عملکردی که داشتند ثابت کردند که می‌توانند جای پای بزرگان بگذارند. همچنین با تصمیم فدراسیون رسیدن به تیم ملی از رقابت‌های انتخابی می‌گذرد و با توجه به نمایشی که جوانان در قهرمانی آسیا در هند داشته‌اند، المپیکی‌ها و قهرمانانی که به اردوی تیم ملی برای مسابقات نیامده‌اند، جایگاه‌شان تثبیت شده نیست.

حمید بنی‌تمیم دبیر کشتی آسیا و ایران در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» و با انتشار عنوان «کشتی آسیا را احیا می‌کنیم»، نوشت: کسب جایگاه‌های بین‌المللی برای ورزش هر کشور یک افتخار محسوب می‌شود و از سوی دیگر نشان می‌دهد ما در کشتی آسیا و جهان صاحب جایگاه هستیم. بسیاری از تغییرات قوانین و به طور کلی تصمیمات کلان اتحادیه جهانی از دل کنفدراسیون‌های قاره‌ای بیرون می‌آید و از همین باب نیز این انتخاب می‌تواند باعث اثرگذاری هر چه بیشتر ایران در تصمیمات آسیایی و جهانی کشتی شود. کسب کرسی‌های جدید بین‌المللی نشان‌دهنده جایگاه ویژه ایران در کشتی جهان است و همه ما باید در جهت حفظ و ارتقای این جایگاه تلاش کنیم.

در این یادداشت می خوانیم: کشتی در ایران سابقه زیادی دارد و بزرگان و صاحبنظران زیادی از ایران به کشتی جهان معرفی شده‌اند بنابراین با استفاده از این پتانسیل ارزشمند می‌توانیم موجب اتخاذ تصمیمات فنی و منطقی در کشتی جهان شویم که تحقق هر‌چه بهتر این امر منوط به کسب و حفظ کرسی‌های بین‌المللی از سوی نمایندگان کشتی ایران است. به طور حتم برقراری ارتباط با کشورهای مختلف و بالاخص کشورهای آسیایی و تحکیم این روابط می‌تواند باعث نفوذ هر چه بیشتر ایران در تصمیمات اتحادیه جهانی کشتی شود و کسب جایگاه‌های بین‌المللی باعث می‌شود نمایندگان ایران با قدرت هر چه بیشتر وارد مذاکرات و ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر شوند.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان « اولین جام بدون بنا و المپیکی‌ها»، می نویسد: فرنگی کاران ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در هندوستان خوش درخشیدند تا بار دیگر به‌عنوان قهرمانی قاره کهن دست پیدا کنند. در حالی که نگرانی‌های زیادی بابت آینده تیم‌ملی کشتی فرنگی بعد از جدایی ستاره‌های المپیکی وجود دارد، علی اشکانی توانست با هدایت تیمی که تلفیقی از جوان‌ها و باتجربه‌ها بود، اولین افتخار بزرگ خود در سمت سرمربیگری تیم‌ملی را کسب کند. فرنگی کاران ایران که در ٨ وزن به مصاف رقبای خود در مسابقات قهرمانی آسیا رفته بودند، توانستند با ٧ مدال این مسابقات را به پایان برسانند،‌ اگرچه قهرمانی ایران قبل از اتمام رقابت‌ها نیز قطعی شده بود.

در این گزارش آمده است: در حاشیه این رقابت‌ها مجمع انتخاباتی ریاست کنفدراسیون کشتی قاره آسیا با حضور نناد لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی کشتی برگزار شد. حمید بنی‌تمیم، نایب‌رئیس فدراسیون کشتی ایران توانست در کنار ٦ نفر دیگر با رأی مجمع به‌عنوان یکی از اعضای هیأت رئیسه شورای کشتی آسیا انتخاب شود. همچنین «دولت تورلی خانوف» از قزاقستان به‌عنوان رئیس شورای کشتی آسیا انتخاب و جایگزین «کیم چانگ کیو» از کره‌جنوبی شد که سال‌ها رئیس قاره آسیا بود. بنی‌تمیم نیز به‌عنوان دبیرکل شورای کشتی آسیا انتخاب شد تا ایران در قاره کهن صاحب کرسی شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها